بانکها و ربا خواری

کد خبر: ۲۰۶۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷ 04 April 2016
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک تبریز، در خرداد سال 58 آیت الله مکارم شیرازی در مصاحبه با روزنامه اطلاعات در خصوص مسائل آن روز که عبارت بود از مساله اعدام های  دادگاه های انقلاب به مطلب مهمی اشاره می نماید که نشانگر فهم عمیق ایشان از مسائل است.

ایشان با ذکر این مطلب اشاره می کنند که در مورد اعدام ها دو نظر وجود دارد یکی منطبق بر شرع و بدون در نظر گرفتن شرایط جهانی انقلاب است و دیگری عمل به رسالت انقلاب با توجه به شرایط است. وی مشق دوم را با استدلال منطقی می پذیرفت .

البته آقای خلخالی که اتفاقا بعدها بخاطر برخی تندروی های خود پشیمان نیز گردیده بود آن روز ها از مواضع آقای مکارم انتقاد می نمود.

این مثال بر آن سبب ذکر گردید تا تیزبینی مراجع را به رخ کسانی بکشیم که پرده بر حقایق کشیدن را افتخاری برای خود می دانند.

انتقادات چند روز گذشته حضرات آیت الله جوادی آملی ، مکارم شیرازی و نوری همدانی نسبت به ربوی بودن جریمه دیرکرد از سوی بانکها مساله بسیار مهمی است که متاسفانه هیچ دولتی تاکنون در صدد رفع آن بر نیامده است.برای نمونه نظرات آیت الله مکارم در زیر آورده شده است.



این در حالی است که اگر دولت ها صرفا فساد بانک ها را کنترل کنند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل می گردد. اما مشاهده می گردد که برای  اخذ 25هزار تومان جریمه فورا اقدام می کنند و موجب ترویج ربا در جامعه می گردند. شیوع گناه به همین سادگی انجام می پذیرد آن هم بدست کارگزاران  نظام اسلامی تحت عنوان بانکداری اسلامی.


و متاسفانه این گونه است که شاهد رواج بسیاری از گناه ها و آسیب های اجتماعی در جامعه هستیم چرا که اعتقاد داریم نانی که بر سفره خانواده حاضر می شود یکی از مهمترین مولفه ها در تربیت فرزند و خانواده است.


و این مصداق محقق شدن حدیث پیامبر گرامی اسلام است که در همين باب مي فرمايند:
لياتين علي الناس زمان لايبقي احد الا اكل الربا فان لم ياكله اصابه غباره نهج الفصاحه ج 2 ص 500
زماني مي آيد كه كسي يافت نمي شود جز اينكه ربا مي خورد اگر هم نخورد گرد و غبار ربا به او مي رسد .
استاد ايت الله مجتهدي درباره اين روايت مي فرمود : يعني اگر كسي ربا هم نخورد اگر با ربا خوران درارتباط باشد و غذاي آنها را بخورد اثر ربا بر او هم مي نشيند . يكي از دلائل عقلي حرام بودن ربا و رشوه آن است كه اوضاع اقتصادي جامعه را دگرگون ميسازد و اختلاف طبقاتي زياد مي شود و....

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
در کشور اسلامى چرا بايد بانک ها تبعيت نکنند از اسلام؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
بیچاره مردم که اسیر شدند در این بانکها
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار