گفتگو با «هادی زارع» مخترع یزدی

کد خبر: ۲۱۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸ 17 April 2016
یک شرکت اتوماسیون صنعتی و رباتیک دانش‌بنیان استان دستگاه کنترل هوشمند آبیاری فضای سبز را با هدف مدیریت مصرف آب و کنترل هدررفت آب مورد استفاده برای آبیاری فضای سبز طراحی کرده است. این دستگاه که اکنون به تولید انبوه رسیده، قادر است هوشمندانه مصرف آب را در بخش‌های کشاورزی، خانگی و صنعتی تا 40درصد کاهش دهد اما با وجود تایید این دستگاه از سوی دستگاه‌هایی که با آن سر و کار دارند، هنوز حمایتی از ساخت آن نشده است.همشهری برای اطلاع از نحوه کارکرد این دستگاه، نحوه کنترل مصرف آب و مهم‌ترین مشکلات سازندگان آن برای تولید انبوه با «هادی زارع» مخترع این دستگاه به گفت‌وگو پرداخته که با هم می‌خوانیم.
  • درباره اختراع دستگاه کنترل هوشمند مصرف آب در فضای سبز توضیح دهید.
ساخت این دستگاه 8 ماه به طول انجامید و اینک در مرحله انبوه سازی است. من و همکارم «رضا تواناراد» برای ساخت این دستگاه که آبیاری فضای سبز را تا 30 درصد کنترل می‌کند و کاهش می‌دهد، همکاری کردیم. این دستگاه هوشمند در فصولی مانند تابستان کنترل هوشمندی بر نحوه آبیاری و مدیریت آب دارد به این نحو که احساس گرمی هوا از سوی سنسورهای دستگاه تشیخص داذه می‌شود و مشخص می‌شود که چه میزان آب برای آبیاری فضای سبز لازم است. برای این دستگاه هوشمند پارامترهایی مانند محیط، رطوبت هوا و تقویم شمسی در نظر گرفته شده است که با در نظر گرفتن همین موارد، مصرف آب را می‌تواند کنترل و به صورت هوشمندانه مدیریت ‌کند.
  • چطور شد که به فکر اختراع چنین دستگاهی‌ افتادید؟
همان طور که می‌دانید موضوع بی‌آبی چالش و معضل ملی است و باید نخبگان و صاحبان ایده و فکر دست به دست هم دهند و ایده‌هایی برای برون‌رفت از این مشکل پیدا کنند. بحران آب در استان ما بسیار جدی‌ است و از این رو در این اختراع سعی کردیم که موضوع کم‌آبی را به چالش بکشیم و امیدواریم با استفاده از آن بتوانیم تا حدی در بخش‌های کشاورزی و صنعتی هدررفت آب را کاهش دهیم.
  • آیا این دستگاه مشابه خارجی هم دارد؟
بله این دستگاه مشابه خارجی دارد، اما هزینه خرید مشابه خارجی آن 2 برابر هزینه تولید آن در داخل کشور است. همچنین منوی انگلیسی دستگاه خارجی نیز مانع استفاده باغبان و یا افرادی که مسلط به زبان خارجی نیستند، می‌شود اما ما در نمونه داخلی، منوی فارسی برای آن در نظر گرفته‌ایم تا افراد عادی راحت‌تر با آن کار کنند. این دستگاه با هزینه‌ای بالغ بر 40 میلیون تومان ساخته شده است.
  • با توجه به بحران آب در استان، آیا هیچ دستگاهی برای ساخت و تولید انبوه از شما حمایت کرده است؟
ساخت دستگاه هم با هدف کاهش اندکی از بحران‌های بی‌آبی که اکنون بخش‌های مختلف استان را درگیر کرده، دنبال شده است ولی متاسفانه با توجه به نشست‌هایی که با مسئولان استانداری، ارگان‌های دولتی و به ویژه دستگاه‌های درگیر با معضل آب مانند شرکت آب و فاضلاب شهری برگزار شده است، هیچ حمایتی از سازندگان دستگاه صورت نگرفته است. این ارگان‌ها به دلیل نبود اعتبار دولتی، حاضر به خرید دستگاه نیستند در حالی که این دستگاه می‌تواند تا 40 درصد هدر رفت مصرف آب را به ویژه در بخش‌های صنعتی و کشاورزی کاهش دهد. با توجه به استقبال ضعیف دستگاه‌ها حتی در نظر داشتیم هزینه نصب و راه‌اندازی را نیز به عهده بگیریم اما متاسفانه مسئولان هیچ حمایتی نکردند.
  • نحوه کارکرد دستگاه چگونه است؟ آیا کشاورز و یا فرد عادی می‌تواند با آن کار کند؟
کار با این دستگاه بسیار راحت است و نیاز به هیچ زیر ساخت اضافی ندارد. باغبان و هر فرد عادی هم می‌تواند با آن کار کند ولی در مکان‌هایی که آبیاری دیمی صورت می‌گیرد، ‌قابل استفاده نیست. همچنین عملکرد این دستگاه برای سیستم‌‌های آبیاری قطره‌ای و تحت فشار یا لوله کشی در نظر گرفته شده است. دستگاه از سوی یک سیم کارت و پیامک قابل کنترل است و با کنترل از راه دور نیز خاموش و روشن می‌شود و با توجه به منوی فارسی آن راحت قابل استفاده است و گزارش‌های آبیاری و حتی خرابی دستگاه را اطلاع‌رسانی می‌کند. این دستگاه هم در ژنو و هم در ایران ثبت اختراع شده است و به تولید انبوه رسیده ولی برای استفاده مناسب از آن در استان با مشکل نقدینگی مواجه هستیم.
  • به نظر شما نخبگان چه نقشی در مدیریت بحران آب دارند؟
بی‌گمان نخبگان می‌توانند نقش تاثیرگذاری برای مقابله با بحران آب ایفا کنند. آنها می‌توانند با ارائه طرح و ایده‌های نو و همکاری با مسئولان استان، تبعات بحران آب را کاهش دهند و مصرف آب موجود را مدیریت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار