به گزارش تابناک از قزوین، علیرضا وارثی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قزوین بر لزوم آشنایی خانوادهها با راهکارهای پیشگیری از به دنیا آمدن کودکان معلول ذهنی تأکید و اظهار کرد: در صورت تشخیص قطعی مبنی بر وجود مشکل در کودک، مداخلات درمانی و توانبخشی از همان ابتدا شروع و والدین زمان طلایی درمان و توانبخشی را از دست ندهند چراکه به تأخیر انداختن اقدامات توانبخشی شانس بهبودی را بسیار کاهش میدهد.
وی ادامه داد: عوامل ارثی از مهمترین دلایل بروز عقبماندگیهای ذهنی در افراد است.
معاون امور توانبخشی ادارهکل بهزیستی استان قزوین عوامل مربوط به دوران بارداری از قبیل بیماریهای مادر، سن مادر و تماس با اشعه ایکس، اعتیاد به الکل و دخانیت را از دیگر عوامل بروز عقبماندگیهای ذهنی در جامعه عنوان کرد.
وارثی با اشاره به راهکارهای پیشگیری از معلولیتها خاطرنشان کرد: آموزش مهارتهای زندگی در مدارس برای دانشآموزان و فرهنگسازی مشاورههای ژنتیک پیش از ازدواج و جلوگیری از ازدواجهای فامیلی از مؤثرترین راهکارهای پیشگیری از معلولیتهای ذهنی است.
این مسؤول یادآور شد: در حال حاضر هشت مرکز نگهداری شبانهروزی، سه مرکز توانبخشی روزانه ذهنی، یک مرکز ویزیت در منزل و 2 مرکز مراقبت در منزل برای معلولین ذهنی فعال است که در این مراکزی نگهداری خدمات توانبخشی، نگهداری و به همراه آموزشی را به معلولان ذهنی ارائه میشود.
معاون امور توانبخشی ادارهکل بهزیستی استان قزوین در خصوص خدمات قابل ارائه بهزیستی برای معلولین ذهنی مطرح کرد: ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در مراکز روزانه، ارائه خدمات مراقبتی و توانبخشی(نگهداری) در مراکز شبانهروزی، ارائه خدمات در منزل از سوی تیم تخصصی در منزل توانخواههان است.
وارثی تصریح کرد: ارائه خدمات مراقبت در منزل به معلولان ذهنی که شامل آموزش مهارتهای توانبخشی و مراقبتی به فرد معلول و خانوادهاش، ارائه آموزشهای حرفهای در مراکز حرفه آموزی، آموزش و اشتغال در کارگاههای حمایت شده، کمک هزینه نگهداری در منزل به توانخواهان و و سایل کمکهای موردی بسته به نیاز توانخواه و کمک هزینه ایاب ذهاب و بیمه از خدمات بهزیستی برای معلولان ذهنی است.
وی نقش خانواده در آموزش و شرکت در برنامههای توانبخشی را از اهمیت بسزایی برخوردار دانست و گفت: امروزه به اهمیت قاطع توجه به نقش والدین و خانوادههای در درمان و برنامههای تربیتی برای افراد ناتوان رسیدهایم این در حالی است که زمانی متخصصان والدین کودکان استثنایی را دریافتکنندگانی منفعل برای پندها و تدابیر آنها به حساب میآورند.