48 درصد یزدی‌ها دچار کم‌تحرکی هستند

بر اساس مطالعات انجام شده در گروه‌های مختلف بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی، 48 درصد یزدی‌ها دچار کم‌تحرکی هستند.
کد خبر: ۳۰۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴ 07 October 2016
مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در گروه‌های مختلف بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی، 48 درصد یزدی‌ها دچار کم‌تحرکی هستند.

محمد وکیلی با اشاره به اینکه 60 درصد مرگ‌ها به خاطر بیماری‌های مزمن اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: بیماری‌های مزمن ناشی از وضعیت تغذیه، کاهش فعالیت بدنی و مصرف دخانیات است.

وی بیان کرد: مداخله در این سه بخش به طور قطع باعث کاهش بار این بیماری‌ها می‌شود و مرگ و میرهای ناشی از این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

مدیر گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه در زمینه تحرک مطالعاتی توسط گروه‌های مختلف دانشگاهی بر اساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی انجام شده است، افزود: شیوع کم‌تحرکی در جهان 20 درصد، در ایران 38 درصد و در یزد 48 درصد است.

وکیلی خاطرنشان کرد: این وضعیت در اضافه وزن، ابتلا به دیابت، فشار خون و برخی دیگر از بیماری‌ها بسیار اثرگذار بوده و آمار مبتلایان به این بیماری‌ها را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس سند تحرک استان یزد تدوین شده که بر اساس این سند باید تا سال 1404 یعنی ظرف 10 سال آینده، کم‌تحرکی به میزان 30 درصد وضعیت فعلی کاهش پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار داشت: راهکارهایی نیز در این سند مدنظر قرار گرفته که در صورت اجرای آن و فرهنگ‌سازی برای نهادینه کردن ورزش در زندگی روزانه، می‌توان به مداخله در عوامل بیماری‌های مزمن امیدوار بود.

به گزارش فارس،وکیلی بیان کرد: افزایش آگاهی در مدارس و در میان اقشار مختلف مردم، تامین بودجه مستمر برای برنامه‌های ورزشی و ... را از جمله راهکارهای تعیین شده در این سند برشمرد.

وی، ظرفیت استان یزد را نیز در زمینه افزایش ورزش و تحرک بدنی خوب برشمرد و افزود: همین که بر اساس یک مصوبه قرار است دستگاه‌های مختلف استان یزد یک درصد از بودجه خود را به امر ورزش اختصاص دهند، امیدوار کننده است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار