لزوم نگاه بومی‌گرایانه به مدل‌های ارزیابی در مراکز آموزش عالی یزد

رئیس دانشگاه یزد بر لزوم نگاه بومی‌گرایانه به مدل‌های ارزیابی در مراکز آموزش عالی کشور تاکید کرد.
کد خبر: ۳۴۳۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴ 14 December 2016

به گزارش تابناک یزد،محمدصالح اولیا در ششمین نشست هیأت‌های استانی نظارت و ارزیابی آموزش عالی کشور در دانشگاه یزد با اشاره به اهمیت ارزیابی و تاثیر معیارهای مورد توجه در این امر اظهار داشت: اگر برای ارزیابی معیارهای درست مورد توجه نباشد و نتوانیم ارزیابی درستی داشته باشیم به طور قطع موفقیت‌ها و شکست‌ها را نمی‌توانیم از هم تشخیص دهیم و نتیجه چنین فرآیندی نیز به نحوی خواهد بود که گویی به عدم موفقیت‌ها و شکست‌ها پاداش داده‌ایم.

وی در مورد معیارهای ارزیابی مراکز آموزش عالی خاطرنشان کرد: مدل‌های‌ ارزیابی از این لحاظ مهم هستند که جهت حرکت دانشگاه‌ها را تعیین می‌کنند.

اولیا عنوان کرد: در تئوری‌هایی که در ارزیابی عملکرد داریم، نکته مهم این است که امروزه همه کشورها متناسب با سیاست‌ها و اولویت‌های خود این مدل‌ها را طراحی می‌کنند و در طول زمان با توجه به تغییر شرایط این معیارها را بازنگری می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما در طراحی مدل‌های ارزیابی باید به نگاه بومی‌گرایانه بیشتر توجه کنیم به عنوان مثال اگر در حال حاضر دغدغه ما در آموزش عالی کشور بحث تقلب علمی است، به طور قطع در طراحی مدل ارزیابی دانشگاه‌ها این نکته باید برجسته شود و دانشگاه‌ها نیز به سمتی سوق داده شوند که اخلاق علمی در آنها رعایت شود.

اولیا با تاکید بر صحت و دقت ارزیابی اظهار داشت: ممکن است در ارزیابی‌ها آمارهای دقیقی به دست آوریم اما نکته‌ای که اهمیت دارد این است که این شاخص‌ها تا چه حد می‌تواند در جهتی که به دنبال آن هستیم، اثرگذار باشد و بخشی از آن معیارهای مورد توجه ما را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: ما به مدیریت مبتنی بر ارزیابی عملکرد نیار داریم اما ارزیابی عملکرد نباید به صرف ارزیابی محدود شود و باید در همه فعالیت‌های خود در مدیریت این ارزیابی‌ها را مدنظر قرار دهیم.

رئیس دانشگاه یزد یادآور شد: در دانشگاه یزد سعی شده در حوزه‌های مختلفی که فرآیند ارزیابی بر آن اثرگذار است، تجربیات جدیدی به دست آوریم.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار