سلامت و پایش مستمر تولید مرغ استان

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به کشف یک واحد مرغداری که آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بود و معدوم‌سازی مرغ‌ها، از افزایش نظارت بهداشتی بر مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های استان خبر داد.
کد خبر: ۳۴۵۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱ 18 December 2016
به گزارش تابناک قم، محمدمهدی رفیعی اظهار کرد: یک مورد مرغداری آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان قم کشف شد و بر اساس اطلاع‌رسانی سازمان دامپزشکی، استان قم جزو استان‌هایی بود که موردی از آنفلوآنزا در آن گزارش شد.

وی با اشاره به این‌که هر گونه اطلاع‌رسانی در زمینه آنفلوآنزا را ستاد ملی آنفلوآنزا ارائه می‌دهد، افزود: در حال حاضر بعد از کشف این بیماری و معدوم‌سازی مرغ‌ها در این واحد صنعتی، عملیات پاک‌سازی انجام شده و گزارش دیگری از این بیماری وجود ندارد اما پایش‌ها و بررسی‌ها به صورت مداوم صورت می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم اضافه کرد: با توجه به این‌که بیماری آنفلوآنزا بیماری است که از طریق پرندگان وحشی منتقل می‌شود و با توجه به گزارش سازمان دامپزشکی که پرندگان مهاجر به کشور وارد شده‌اند نیاز به رعایت بیشتر نکات بهداشتی از سوی مرغداران احساس می‌شود.

رفیعی با تأکید بر اهمیت رعایت برخی هشدارهای بهداشتی از سوی مرغداران افزود: مرغداران لازم است که مباحث قرنطینه‌ای را به صورت جدی رعایت کنند و تا جایی که ممکن است از ورود خودروهای آب، دام و حمل تخم‌مرغ به مرغداری خودداری کنند یا در صورت لزوم ورود خودرو، اقدام لازم در زمینه شست‌وشو و ضد عفونی خودرو صورت گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با تأکید بر لزوم رعایت مسائل بهداشتی از سوی کارگران و عوامل مرغداری‌ها اظهار کرد: افرادی که از مرغداری‌ها خارج می‌شوند باید استحمام و لباس‌های خود را عوض کنند و از مراجعه کارگران به مرغداری‌های دیگر تا حد امکان باید جلوگیری شود.

وی بر لزوم نظارت بر بهداشت انبارهای‌ دانه و خوراک مرغ هم تأکید کرد و گفت: از دسترسی پرندگان وحشی به انبار ‌دان جلوگیری شود چون این پرندگان می‌توانند موجب انتقال بیماری شوند و علاوه بر این توصیه می‌شود که مرغداران از کیسه‌های بسته‌بندی آماده ‌دان استفاده کنند، یا اگر می‌خواهند از‌ دان فله استفاده کنند بحث ضدعفونی ‌دان را جدی بگیرند. 

رفیعی ادامه داد: مرغداری‌ها اگر تلفاتی داشتند لازم است به دامپزشکی اطلاع دهند که کار‌شناسان به سرعت در محل حضور پیدا کنند و بحث نمونه‌برداری را انجام دهند. 

مدیرکل دامپزشکی استان قم با بیان این‌که هر گونه ارتباط پرندگان وحشی با مرغداری‌ها می‌تواند ایجاد خطر کند، اظهار کرد: مردم در صورتی که تخلف‌های بهداشتی از جمله بیرون ریختن تلفات یا‌دان را در اطراف مرغداری‌ها مشاهده کنند از طریق تلفن ۱۵۱۲ به دامپزشکی اطلاع دهند تا مأموران دامپزشکی در منطقه حضور پیدا کنند.

وی در زمینه نظارت بر کشتار مرغ نیز تأکید کرد: همه محموله‌هایی که وارد کشتارگاه‌ها می‌شوند کنترل شده و باید همه محموله‌ها گواهی حمل داشته باشند.

در همه این موارد نظارت کامل انجام می‌شود و هیچ نگرانی در استفاده از گوشت، مرغ و تخم‌مرغ در استان وجود ندارد.

رفیعی افزود: مراکز مجازی که مرغ و تخم‌مرغ عرضه می‌کنند تأیید می‌شود و مردم در استفاده از مرغ و تخم‌مرغ هیچ نگرانی نداشته باشند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار