به گزاش تابناک و به نقل از ایسنا، سعد الله زارعی در همایش «بیداری دانشجویی و تمدن اسلامی» که در موسسه معراج پویان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حزب الله یک نیروی چابک، عملیاتی، دارای آموزش، معتقد به مبانی خاص و ارتباطات ارگانیک است که دشمن با الگوگیری از این گروه، جریان داعش را به عنوان جریان ضد انقلاب که از ویژگیهای حزب الله برخوردار باشد، ساخته است.
این کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل با بیان اینکه «تمدن اسلامی محصول تلاش 300 ساله است که آن را از دیگر تمدنها متمایز می کند»، تصریح کرد: تمدن اسلامی باید تمامی عناصر بشری را در خود داشته باشد، مسائلی نظیر جهانیسازی،، ساخت جهان جدید و روابط بین الملل در حوزه تمدن اسلامی میگنجد.
زارعی با تاکید بر اینکه «تمدن اسلامی باید در تمامی عرصهها وجوه ممیزهاش را نشان دهد»، افزود: منظور از تمدن نوین اسلامی، تمدن اسلامی گذشته و احیای تمدن اسلامی صدر اسلام نیست، چرا که دنیا تغییر کرده و ما تغییر را نمیتوانیم نادیده بگیریم.
وی خاطر نشان کرد: تمدن اسلامی با دو عامل پس ران و پیشران شدت و ضعف مییابد»، انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین عامل پیشران تمدن اسلامی است.
این کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل با تاکید بر داینکه «در کانون تمدن اسلامی، انقلاب اسللامی نهفته است که بیشترین سهم را در پیشرفت تمدن اسلامی دارد»، ادامه داد: انقلاب اسلامی یک پدیده فرامرزی است و همان طور که امام راحل از کاخ سفید تحت عنوان کاخ سیاه یاد میکردند و از نابودی مستکبران سخن میگفتند، ماموریت ما به مرزهای جمهوری اسلامی محدود نمیشود.
زارعی با بیان اینکه «نظام فعلی حاکم برجهان به سختی سال 58 نیست بلکه می توان در آن رخنه کرد و آن را با شکست مواجه ساخت»، افزود: در هم کوبیدن استکبار که حرف امام راحل بود، خارج از توان ایران و جهان اسلام نیست.
وی با اشاره به اینکه «شرط تسلط ایران بر جبهه استکبار گستر و نفوذ اسلام در محیط منطقهای و بینالمللی است»، ادامه داد: آیا جبهه استکبار به ما اجازه تشکیل حکومت دلخواه را در درون مرزهایمان میدهد؟
کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل با طرح سوال هایی مبنی بر اینکه «آیا آنان درباره لایحه قصاص شما حرف نمیزنند؟ علیه محاکم قضایی شما سخن نمیگویند؟»، خاطر نشان کرد: چگونه میتوان دولت مستقلی علی رغم مخالفت اعراب داشته باشیم؟ این امر زمانی محقق میشود که در منطقه و فراتر از مرزهای خودمان برای آنان در دسر ایجاد کنیم.
زارعی یادآور شد: مگر ممکن است دیاله عراق آشوب باشد اما نفت شهرما، مهران در این طرف مرز آرام باشد، تا زمانی که نتوانیم بر دریای سرخ و عراق دستی بلند داشته باشیم، نمیتوانیم در انتظار امنیت در نفت شهرمان باشیم.
وی با تاکید بر اینکه «باید همافزایی در محیط منطقه ای صورت گیرد»، افزود: بنا به گفته غرب، جمهوری اسلامی ایران بر 4 پایتخت عربی تسلط پیدا کرده است که این ادبیات دشمن است.
کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل ادامه داد: ایران به منظور جلوگیری از سلطه غرب در کشورهای عربی ورود پیدا کرده است و بر 4 پایتخت، عراق یعنی بغداد، لبنان یعنی بیروت، سوریه یعنی دمشق و یمن یعنی صنعی ورود پیدا کرده است.
زارعی با اشاره به اینکه «ایران در کشورهای عربی نفوذ پیدا کرده و موقعیتهای بیبدیلی را برای خود به وجود آورده است که این امر واقیعیت دارد، اما آنکه تسلط پیدا کرده است، بر مبنای واقعیت نیست»، خاطر نشان کرد: آمریکا با ورود به عراق و برداشتن رژیم بعث عراق، استاندار نظامی بر این کشور مسلط کردند و بر همه شئونات عراق مسط شدند و از ملت عراق خواستار کاپیتولاسیون شد که این مواجه با عراق با مواجه ایران با عراق بسیار متفاوت است.
وی با تاکید بر اینکه «عزت در تمدن اسلامی و انقلاب ایران یک کلید واژه است»، عنوان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی تحت عنون کلید واژههای عزت تحلیل میشود و در مقابل برخی که می گویند اقتصاد، عامل انقلاب بود، باید گفت چنین چیزی صحت ندارد، چرا که اگر اقتصاد عامل انقلاب بود، انقلاب در دهه 20 اتفاق می افتاد.
زارعی با بیان اینکه «استکبار درصدد خشکاندن ریشه ملت ایران است»، تصریح کرد: در مجلس ششم زمانی که 127 نماینده از واقعیت هایی خبر دادند که البته این آدمها خائن بودند، میگفتند آمریکا، عراق را اشغال کرده و گام بعدی نیز اشغال ایران توسط آمریکا است.
وی یادآور شد: 2 سال ونیم بعد از حرف های نمایندگان مذکور، عراق آزاد شد و در سال 1384 قانون اساسی عراق به همه پرسی گذاشته شد و متعاقب آن یک ملت شیعه طرفدار جمهوری اسلامی روی کار آمد.
این کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل ادامه داد: مقام معظم رهبری در طی این 2 سال و نیم درایت ویژه و جانفشانی، عراق را از یک کشور اشغال شده، به یک کشور ویژه تبدیل کرد.
زارعی با اشاره به نامههای آیت الله خامنهای به آیت الله سیستانی عنوان کرد: مقام معظم رهبری نقطه به نقطه هر روز، ساعاتی را به وضعیت عراق اختصاص میدادند و مسائل تمامی استانهای عراق را جز به جز بررسی میکردند.
وی افزود: جریان داعش دارای نیروی اعتقادی، سازمان خاص، چابک که از نقطه خاصی تبعیت میکند به عنوان نسخه بدل حزب الله توسط دشمنان ساخته و پرداخته شده است.
کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل عنوان کرد: داعش ظرف 3 روز از 20 خرداد 93 توانست 4 استان بزرگ عراق، شامل الانبار، دیاله، صلاح الدین و نینوا را که مشتمل بر 65 درصد خاک عراق بود به تصرف خود در آورد.
وی با اشاره به اینکه «تنها 20 درصد خاک عراق در دست عراق بود»، عنوان کرد: در شرایطی که سرتاسر عراق را یاس و ناامیدی گرفته بود، سپاه ایران با 200 تن از نیروهای عراقی ضربه سنگینی به داعش زدند.
کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل افزود: این مساله باعث تغییر روحیه عراقیها شد و ایران توانست امنیت عراق را تضمین کند و امنیت بغداد، بصره و... تامین شود.
زارعی ادامه داد: پس از آن جادههای استراتژیک و سدها از دست داعش خارج شد و تنها 20 درصد از خاک عراق دراستان نینوا در اختیار داعش قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه «در حال حاضر در آزادسازی نینوا دیدگاههای متفاوتی وجود دارد»، افزود: برخی معتقدند اگر داعش توسط اهل تسنن شکست بخورد برای همیشه ریشهاش خشکانده خواهد شد در صورتی که اگر جریان داعش توسط شیعه شکست بخورد چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
این کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل ادامه داد: بنابراین برخی معتقدند باید اهل تسنن را برای آزادسازی نینوا مجهز کرد.
وی تصریح کرد: ورود ایران به عراق 2 نتیجه داشت، نخست آنکه تسلط دشمنان را کم کنیم و دوم آنکه محبوبیت وسیعی در بین عراقیها به دست می آوریم.
ابن کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل افزود: با این کار میتوان زمینههای ایجاد توافقات با دولت عراق را فراهم کرد و در موارد تکنولوژی، مواد غذایی چنین توافقاتی صورت گیرد.
زارعی با بیان اینکه «در سال 2015 از این طریق می توان40 میلیارد دلار بدون وابستگی به درآمدهای نفتی کسب کرد»، افزود: ورود ایران به سوریه، عراق، یمن برای ما اقتدار و حسن نیت از یکسو و از سوی دیگر سوء ظن از سوی دیگر فراهم میآورد.
وی با تاکید بر اینکه «بزرگترین پسران تمدن اسلامی قومیتگرایی است»، افزود: قومیتگرایی و قشرینگری به عنوان دو عامل ضعف و پس ران تمدن اسلامی به 2 معناست، نخست به معنای سطحینگری و عدم برخورد عمیق با موضوعات و در معنای دوم همان نگاه قومگرایی است که ریشه تمدن اسلامی را هدف قرار داده است.
این کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل با اشاره به سخنان برخی مبنی بر اینکه «ما اول ایرانی هستیم بعد مسلمان»، ادامه داد: این سخنان دورهاش منسوخ شده است، اما گاهی نیز عدهای خود را مسلمان 2 آتیشه معرفی می کنند اما انقلاب و اسلام را کنار میگذارند و تمام هم و غم شان اگر راست هم باشد، ایران و مرزهای آن است که این خود آفت بزرگی است و در طول تاریخ 100 ساله ایران چنین نگاهی موفق نبوده است.