بسته بودن درب مساجد موضوعی برای بررسی

بسته بودن مساجد معمای از قبل حل شده

در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی ،مساجد یکی از ارکان حفظ امنیت کشور محسوب میگردید.جوانان در همین مساجد ارزشهای انقلاب و اسلام را یاد گرفتند .
کد خبر: ۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۰ 22 January 2015

به گزارش تابناک،مساجد بعنوان نمادی از اسلامیت یک شهر با گلدسته های سر به آسمان کشیده چشمان هر بیننده ای را نوازش میدهد.

بلند شدن صدای اذان از مساجد حال و هوای شهر را از روزمرگی و یکنواختی خارج کرده و دلهای انسانها را برای عبودیت به تپش در می آورد.

کسانیکه قصد اقامه نماز دارند و حتی کسانیکه به هر دلیلی با نماز فاصله دارند در این اوقات به یاد خدا و عبودیت او می افتند.

مساجد در هر نقطه ایی از دنیا ،نمودی از محل برگزاری نماز و عبادت خداوند به شکل نماز جماعت و یا فرادا میباشد.اما با پیروزی انقلاب اسلامی و با رهبریت حضرت امام خمینی(ره)،تعاریف دیگری هم به کاربردهای مساجد افزوده شد.هرچند این تعاریف زیاد هم تازه نبودند. اما سنت فراموش شده پیامبر و عصر ظهور اسلام را جانی دوباره می بخشیدند.

بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران با تعریف جدیدی از مساجد با شعار مساجد سنگر است سنگرها را حفظ کنید.جان تازه ایی به روح مساجد خمود بخشیدند.

با نگاهی به گذشته شاهد کاربردهای بسیار موفق و تازه ایی از مساجد هستیم .در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی ،مساجد در کنار برپایی نمازهای جماعت و مناسبتهای مذهبی،عهده دار تربیت نیروی انسانی برای حفظ ارزشهای انقلابی و حفاظت از کیان ایران اسلامی بودند. در این دوران گروههای سنی مختلف تحت آموزشهای اعتقادی و ارزشی مختلف قرار میگرفتند .

در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی ،مساجد یکی از ارکان حفظ امنیت کشور محسوب میگردید.جوانان در همین مساجد ارزشهای انقلاب و اسلام را یاد گرفتند .

اکنون با گذشت زمان ،مساجد کارایی خود را در این زمینها از دست داده و مجددا به دوران خمودگی و خاموشی نسبی برگشته است.باید پرسید چرا؟

وقتی چرایی بسته بودن مساجد را از مسئولین می پرسیم به یک جواب آشنا برمیخوریم.این جواب آشنا در زمان حاضر ورد زبان مسئولین کشوری میباشد.جوابی که رئیس ستاد اقامه نماز در استان آذربایجانغربی نیز بدان اشاره کرده اند.

ایشان در پاسخ به علت بسته بودن مساجد عنوان داشته اند :وظیفه این ستادتنها در حیطه دانشگاه ها، مدارس و دستگاه های دولتی و کارخانجات است و متولی مساجد ادارت کل مثل اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی است.

علی برزگر در ادامه می افزاید:ما تنها وظیفه یادآوری به این نهادها را داریم و اهرم خاصی در این زمینه نداریم.

وی افزود: ما در ارومیه حداقل در 15 مسجد نماز صبح داریم ودر ضمن لازم نیست وقتی در یک منطقه ای چند مسجد وجود دارد همه آنها باز باشندو از طرفی برای برگزاری نماز صبح روحانی نیاز است یا گرفتن خادم برای مساجد یکی دیگر از اقداماتی است که باید در نظر گرفت که همه اینها هزینه بر هستند.

رئیس ستاد اقامه نماز در آذربایجان غربی گفت: بعضی افراد هم هستند که در زمینه بسته بودن مساجد در زمان های عصر گله مند هستند که در این زمینه باید بگوییم اگر در پاساژها و مراکز خرید یک نمازخانه باشد دیگر نیاز نیست یک مسجد 2 هزار متری را باز کنیم و هزینه های زیادی نیز در زمینه آب، گاز و برق متحمل شویم.

چنانچه قبلا اشاره شد مساجد میتوانند کاربردهای به غیر از برپایی نماز این فریضه واجب الهی هم داشته باشند.

برای جمع کردن مجدد جوانان به این اماکن مقدس تلاش و برنامه ریزی و بیش از اینها دلسوزی مظاعف لازم است.

دنبال تقصیر گشتن و یا دنبال مسئول کار گشتن نه به صلاح کشور و نه به صلاح جوانان آینده ساز این مرز و بوم میباشد.

دست آخر باید پرسید:ما تا چه میزان در راستای آشنایی نسل حاضر با مساجد و کاربردهای دیگر آن کار کرده ایم.آیا واقعا مسئولین استانی بغیر از ریاست ،برای آشتی دوباره جوانان با مساجد برنامه ایی دارند؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار