نقش تاثیرگذاری ورودی های هر شهر به مسافران

وقتی اولین منظره از شهر زیبا نیست/ورودی‌های تبریزنیازمند ساماندهی

ورودی های هر شهر نقش تاثیرگذاری در ارزش بخشی به شهر ایفا می‌کنند و اولین منظره از شهر را به مسافران نشان می‌دهند که درتبریز، ورودی‌ها به هیچ وجه مناسب و شایسته این کلانشهر بزرگ و پرجمعیت نیست.
کد خبر: ۵۵۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸ 01 July 2015
ورودی های یک شهر تصویر برجسته ‌ای از شهر می ‌سازند چراکه نخستين فضای برخورد مسافران با شهر ورودی آن است.

مبادی ورودی شهر، یکی از عناصر کلیدی ساختار کالبدی و فضایی شهرهاست که گردشگران از آن طریق وارد شهر شده و در واقع اولین تصویر از شهر که در ذهن تازه واردین نقش می بندد و ذهنیتی مثبت یا منفی ایجاد می کند در همین ورودی ها شکل می گیرد.


با نگاهی به گذشته و ساختار شهرها می توان دریافت که ورودی ها نقش زیادی در شخصيت بخشی به شهر ایفا می کردند و تصویر برجسته شهر را می ساختند. اوژن فلاندن هنرمند فرانسوی در سفری که به سفارش فرهنگستان هنرهای فرانسه به ایران داشت، تصاویر زیبایی از ایران در زمان قاجاریه خلق کرد. نقاشی زیر دروازه ورودی شهر تبریز در آن دوران را نشان می ‌دهد.

ذکر این نکته ضروری است که مبادی ورودی هر شهر به عنوان نگین آن شهر مورد توجه قرار می گیرد و باید از نظر طراحی متناسب با شرایط منطقه ای و شاخصه های همان منطقه در نظر گرفته شود. متاسفانه با نگاهی به ورودی های تبریز چیزی که به چشم نمی آید زیبایی این ورودی ها است.

ورودی های نامناسب ذهنیتی متفاوت از تبریز در اذهان مسافران ایجاد می کند

رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورای اسلامی شهر تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ورودی های نامناسب ذهنیتی متفاوت از تبریز در اذهان مسافران ایجاد می کند، گفت: به هیچ وجه ورودی های تبریز مناسب و در شأن این شهر نیستند.

فریدون بابایی اقدم با اشاره به اینکه ورودی‌های سه‌ گانه شهر تبریز باید ساماندهی شوند، ادامه داد: تبریز سه ورودی اصلی شامل تبریز – آذرشهر، تبریز – مرند و تبریز – تهران دارد که وضعیت هیچ یک از این ورودی ها نشان ‌دهنده تاریخ و فرهنگ تبریز نیست.

وی سپس با تاکید بر اینکه ساماندهی ورودی های یک شهر نشان از هويت فرهنگی آن شهر و مردمانش دارد، افزود: باید مدیران شهرداری نسبت به مناسب سازی و بهسازی ورودی های سه گانه تبریز اهتمام ویژه ای داشته باشند.

بابایی اقدم به نبود فضای سبز مناسب در این ورودی ها نیز اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی گردشگری در ابتدای ورود به تبریز منظره ای کویر مانند و زشت در ورودی این شهر می بیند ناخودآگاه تا آخر سفر این مناظر در ذهن وی باقی می ماند و هرقدر نیز در داخل شهر مناظر زیبا ببیند باز تصاویر ابتدای ورود به تبریز از ذهنش پاک نمی شود.

این عضو شورای شهر تبریز سپس افزود: یکی از عوامل موثر که اهمیت زیادی نیز در زیبا جلوه دادن یک شهر دارد ورودی های زیبای آن شهر است که امیدواریم با همت مدیران مناطق مختلف شهرداری تبریز، شاهد تحول اساسی تا سال آینده در ورودی های سه گانه تبریز باشیم.

وی به فقر فضای سبز در ورودی های شهر تبریز اشاره کرد و ادامه داد: وضعیت نابسامان ورودی های تبریز تاثیر منفی در تعداد گردشگران ورودی به این شهر دارد.

اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار به هریک از ورودی های شهر تبریز


رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد شدید از وضعیت نابسامان ورودی های تبریز گفت: کار بزرگی در ورودی های تبریز در این سال های اخیر انجام نشده و فقط چند منظره و المان در ورودی ها نصب شده است.

احتشام حاجی پور از اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار به هریک از ورودی های شهر تبریز خبر داد و گفت: اعضای شورای شهر تبریز در دوره چهارم تاکید زیادی بر ضرورت مناسب سازی محیط شهری و به خصوص ورودی های شهر دارند.

وی با بیان اینکه باید در ورودی های شهر که تاثیر مهمی در جذب گردشگر دارد مبلمان گذاری و پیاده رو سازی انجام شود، افزود: در سال جاری با تلاش اعضای شورای شهر بودجه های خوبی برای این امر اختصاص یافته ولی اقدام چندان اساسی انجام نشده است.

این عضو شورای شهر تبریز و رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی سپس ادامه داد: لازم است برای مناسب سازی ورودی های شهر تبریز زیرساخت های لازم ایجاد و از نگاه های سطحی در این زمینه جلوگیری شود.

مناسب سازی ورودی های تبریز زمان‌بر است

سخنگوی شورای شهر تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اجرای طرح مناسب سازی و ساماندهی ورودی‌های شهر تبریز در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، ادامه داد: مناسب سازی ورودی های تبریز زمان‌بر است و باید در این زمینه به مسئولان شهرداری فرصت داد.

سعید حاجی زاده با اشاره به اینکه در بودجه سال گذشته نیز توجه ویژه ای به ورودی های شهر تبریز داشتیم، افزود: امسال نیز شورای چهارم در اولین جلسات خود بر ضرورت توجه ویژه به ورودی های تبریز تاکید کرد.

وی ادامه داد: البته شهرداری منطقه ۵ تبریز به عنوان یکی از متولیان این قضیه، کارهای مقدماتی همچون عقب راندن واحدهای تجاری و تملک بخشی از فضای موردنیاز برای مناسب سازی ورودی ها را انجام داده است.

حاجی زاده از شهرداری ‌های مناطق ۵، ۶ و ۷ تبریز که ورودی ‌های سه ‌گانه شهر در محدوده مدیریتی این مناطق قرار دارند خواست نسبت به تسریع مراحل اجرایی طرح‌های ساماندهی اقدام جدی کنند و ابراز داشت: اولویت دوم شورای چهارم تبریز بهبود محیط شهری است که موضوع نامناسب بودن ورودی ها و ضرورت مناسب سازی آنها نیز در این اولویت قرار دارد. البته نباید فراموش کنیم که در سال گذشته موضوع بهبود محیط شهری اولویت سوم شورای شهر بود.

وی با تاکید بر اینکه باید طرح جامع و کاملی برای بهبود وضعیت ورودی ها ترسیم شود، گفت: اعضای شورای شهر نیز برای اجرای برنامه های جامع در ورودی ها از مدیران شهرداری حمایت خواهند کرد.

ساماندهی ورودی ها یکی از اصلی ترین اولویت های شهرداری تبریز

شهردار تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه وضعیت ورودی های سه گانه شهر تبریز شایسته این شهر و قدمت آن نیست، گفت: برای همین مدیران مربوطه در شهرداری تبریز نگاه ویژه ای به مناسب سازی ورودی های این شهر دارند تا بر زیبایی های این شهر بیفزایند.

صادق نجفی با بیان اینکه ساماندهی ورودی ها یکی از اصلی ترین اولویت های شهرداری تبریز است، افزود: ورودی‌ های شهر که اولین محل برخورد مسافران با محدوده شهر هستند باید معرف جایگاه و پشتوانه فرهنگی یک شهر باشند و برای همین لازم است ورودی های تبریز مناسب سازی شوند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد تغییرات اساسی در ورودی ‌های تبریز یکی از رویکردهای اصلی شهرداری تبریز است، اظهار داشت: برخی ورودی ها نیاز به تعریض دارند و برخی دیگر نیز باید زیباسازی و مناسب سازی شوند.

نجفی به ورودی تهران - تبریز اشاره کرد و گفت: ورودی تهران به تبریز مهمترین ورودی شهر بود که نیاز داشت اقدامات اساسی برای ساماندهی آن انجام شود که با تلاش عزیزان شهرداری باندهای کندروی شمالی و جنوبی احداث شد.

گزارش: محمدرضا علی اشرفی

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار