بررسی دغدغه‌های شهری :

ازشهردار مرزن آباد تا شهردار محمود آباد دور یک میز

نداشتن طرح جامع، تفصیلی و درآمدهای پایدار از یک سو و وجود بروکراسی اداری و نبود مدیریت یکپارچه شهری از سوی دیگر دست و پای شهرداریهای مازندران را بسته و کلاف سردرگمی از مشکلات را ایجاد کرده است.
کد خبر: ۵۸۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹ 06 July 2015

به گزارش تابناک مازندران درآمدپایدار شهرداریها، طرح جامع شهری، بررسی روند ساخت و سازها، مهمترین دغدغه شهرداریها و راهکارهایی برای جلوگیری از رشد بی رویه شهری از جمله موضوعاتی است  که دراولین میزگرد بررسی مشکلات و چالشهای حوزه مدیریت شهری با حضور برخی از شهرداران و روسای شورای مناطق مختلف مازندران مطرح شد ،میزگردی که به همت دفتر مهر مازندران برگزار شد.

با توجه به اینکه بحث درآمد پایدار دغدغه شهرداریهاست چه تلاشهایی در این حوزه صورت گرفته و موانع موجود چیست؟

جعفر ردایی شهردار مرزن آباد در پاسخ به این سئوال می گوید: در مرزن آباد برای ایجاد درآمد پایدار چند اقدام مهم از جمله احداث کارخانه شن و ماسه و اخذ مجوز معدن، احداث مجتمع تجاری فروش واحدهای تجاری، ساخت سه واحد رستوران در نقاط مختلف شهر واجاره به بخش خصوصی را انجام داده ایم.

وی بیان داشت: همچنین ساخت مجموعه خدماتی بین راهی رزان شامل واحدهای خدماتی، تجاری و پارک سعد آباد شامل امکانات رفاهی ۱۰ واحد سوییت اجاره ای کافی شاپ وغیره همچنین احداث جایگاه سی ان جی در حال پی گیری است.

وی درباره موانع تحقق درآمد پایدار می گوید: سه سال قبل شیوه نامه سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری ها با بخش خصوصی توسط وزارت کشور به شهرداری ها ابلاغ شد اما به علت بخش نامه بازرسی استان عملیاتی نشد و یکی از موانع مغایرت آیین نامه مالی شهرداری ها با این شیوه نامه است.

فرهاد محمدی رئیس شورای شهر محمودآباد نیز درباره درآمد پایدار شهرداریها می گوید: با آزاد سازی زمین ساحلی  ۲۵ هزار متری به دنبال سرمایه گذار مشارکتی برای درآمد پایدار برای شهرداری هستیم، همچنین زمین تقریبا چهار هکتاری در کنارگذر را برای پارک آبی و ایجاد درآمد پایدار شهرداری تملک کردیم.

وی بیان داشت: البته پیگیر سی ان جی و برداشت شن و ماسه مازاد آلش رود که هر ساله آورده دارد و برخی درآمدهای دیگر هستیم.

وی با بیان اینکه فعلا شهرداری محمودآباد درآمد پایدار خاصی ندارد و از این وضیعت ما بسیار ناراحت هستیم گفت: تمام تلاش خود را برای این امر انجام خواهیم داد زیرا شهرداری محمودآباد بسیار مشکل دارد.

محمدمهدی فاطمی شهردار امامزاده عبدالله آمل نیز درباره تحقق درآمد پایدار با اشاره به اینکه دو سال تازه دو سال از تاسیس شهرداری امامزاده عبدالله (ع) می گذرد می گوید: از موانعی که می توان نام برد، عدم حمایت های مسئولان استانی و شهرستانی است، همچنین برخی نهادها مانع فعالیتهای شهرداری حتی در راستای توسعه پایدار می شوند.

وجود یک طرح توسعه یکپارچه منطقه ای خارج از محدودیت های سازمانی می تواند راهگشا باشد

وی بیان داشت: مثلاً شهرداری امامزاده عبدالله می تواند با جذب سرمایه گذار در زمینه گردشگری در منطقه پرتوان جنگلی که ترکیبی از گردشگری طبیعی و مذهبی دارد به درآمدهایی خوبی برسد که برخی از قوانین و سازمان ها مانع این نوع فعالیت ها می شوند و می توان گفت وجود یک طرح توسعه یکپارچه منطقه ای خارج از محدودیت های سازمانی می تواند راهگشا باشد و اینکه شهرداری ها با ارایه طرحهایی پایدار در حرایم و با حمایت دیگر سازمانها می توانند به درآمدهایی پایدار برسند.

وی درباره موانع موجود عنوان کرد: مثلا هر اقدامی در حریم شهر امامزاده عبدالله ما را با ادارات منابع طبیعی، کشاورزی، محیط زیست و مواجه می کند.

بابک خزایی شهردار پول بخش کجور نیز با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل شهرداریها، درآمد پایدار است، می گوید: یکی از معضلات مهم شهرهای تازه تاسیس، نداشتن زیرساخت های مناسب است، همچنین عدم برنامه ریزی درست و طولانی مدت و نداشتن درآمد کافی باعث عقب افتادگی این نوع شهرها می شود.

وی درعین حال تصریح کرد: یکی از درآمدهای شهر پول در بحث گردشگری، توسعه و آماده سازی پارک جنگلی صدانجیلی دارای قدمت بالای ۴۰۰ سال و نادر بودن این گونه در ارتفاع ۱۶۰۰ متر بالاتر از سطح دریا به مساحت ۱۱۰ هکتار است و برنامه‌هایی برای آماده سازی و جذب سرمایه گذار در این منطقه داریم.

چه مشکلاتی بر سر راه اجرایی شدن طرح جامع شهری وجود دارد و آیا طرح جامع و تفصیلی می تواند حلال مشکلات شهری باشد؟

جعفر ردایی شهردار مرزن آباد با بیان اینکه طرح جامع مرزن آباد هفته قبل به تصویب کارگروه شهرسازی رسید اظهار داشت: این طرح پس از تایید شورای عالی شهزسازی کشور اجرایی می شود.

یکی از مشکلات تهیه طرح جامع، استفاده از مشاوران غیر بومی با قرار داد اندک است

وی بیان داشت: یکی از مشکلات تهیه طرح جامع، استفاده از مشاوران غیر بومی با قرار داد اندک، عدم حضور اعضای کارگروه به صورت میدانی در شهرهای در حال تهیه طرح، احاطه نداشتن مشاوران و عدم مطالعات کامل به علت پایین بودن مبلغ قرار داد است، ضمن اینکه متاسفانه سرانه ها و محدوده پیشنهادی تنها جمعیت ثابت شهرها را لحاظ می کنند و جمعیت شناور و بار خدماتی گردشگران لحاظ نمی شود.

فرهاد محمدی رئیس شورای شهر محمودآباد نیز با بیان اینکه طرح جامع شهری کاملا دست شهرداری را بسته است، زیرا کاربریهای مختلف مانند آموزشی، ورزشی، پارکینگ و غیره تفریحی و توریستی بلای جان مردم شده و ساخت و ساز های غیر اصولی و خلاف منظره شهر را از بین برده و ساختاری منظم وجود ندارد.

فاطمی شهردار امامزاده عبدالله آمل نیز با بیان اینکه طرح جامع شهر امامزاده عبدالله با توجه جمعیت هفت هزار نفری و طرح هادی شهر در دست مطالعه است گفت: اما با توجه به سن کم شهرداری، حدود محدوده و حریم تعیین شده، نقشه محدوده مصوب شده ولی حریم با توجه به عدم اصلاح حریم شهر آمل که باید صورت بگیرد به تعویق افتاده است.

وی یادآور شد: اساس طرح هادی، شهر امامزاده عبدالله را باید بر گردشگری بگیریم، چون توانمندی هایش را در زمینه گردشگری مذهبی و طبیعی زیاد است.

شهردار پول بخش کجور نیز با عنوان اینکه طرح شهر پول در حال تهیه است گفت: مسئولانی که در تهیه تصویب این طرح نقش دارند باید وسعت دید خودت را از کوتاه مدت به بلند مدت تغییر دهند.

بابک خزایی در عین حال تصریح کرد: یکی از معضلات شهرهای کوچک تازه تاسیس عدم رعایت طرح هادی و ملاحظات بومی است، به عنوان نمونه کوچه هایی که در مواقع حوادث غیر مترقبه مثل آتش سوزی محدودیت هایی ایجاد می کنند.

وی بیان داشت: نوع نگاه کوتاه مدت از جمله مشکلات است، برای مثال کوچه ای در طرح هادی با طول ۲۰۰ متر درنظر گرفته می شود و نهایت کوچه به پهنای ۱۲ متر می رسد، در ابتدای کوچه شهرداری با توجه به طرح هادی اقدام به صدور پروانه ساخت می کند ولی بعد از طرح ادامه توسعه شهر در طرح هادی جدید در مدت ۱۰ سال طول کوچه اضافه می شود و هچنین دوباره شهرداریها دچار تملک دوباره خواهند شد و توسعه جدید شهر را با چالش مواجه می کند.

خزایی بیان داشت: در طرح هادی شهر پیش بینی طولانی مدت بالای ۵۰ سال در نظر گرفته شود و طرح به صورت ۱۰ ساله افزایش یابد.

معماری بومی در شهرها فراموش شده و شهرهای ما در حال تهرانیزه شدن هستند، چرا به معماری بومی در شهرها توجه نمی شود، همچنین روند ساخت و سازها در شهرهای تابعه کنترل نشده است و در این وضعیت، آیا ماده صد مکانیزم درستی برای برخورد با تخلفات است؟

جعفر ردایی شهردار مرزن آباد با بیان اینکه توجه به معماری بومی بیشتر مربوط نظام مهندسی است گفت: شهرداری مرزن آباد در پروژه هایی مثل ساختمان شهرداری، طرح توسعه ارامستان، گلزار شهدا و اغلب پروژها به معماری ایرانی اسلامی توجه کرده است اما به عنوان مثال استفاده از سفال در بام اماکن و ساختمان ها در مناطق کوهستانی کاربرد زیادی ندارد.

فاطمی شهردار امامزاده عبدالله آمل گفت: از سال ۷۶ شهرداری ها از لحاظ بودجه ای کاملاً مستقل و خودگردان تعریف شدند و ناخواسته شهرداری ها را به سمت فروش تراکم، پارکینگ، مازاد ساخت و ماده 100 برده که متاسفانه شهرداریها را از مسیر اصلی توسعه پایدار شهری نه تنها دور کرده بلکه بعضی اوقات منحرف می‌ کند.

وی با بیان اینکه گسترش شهرها دو عامل افزایش طبیعی جمعیت و مهاجرت دارد گفت: البته با توسعه عمودی شهرهای مازندران می شود از دست اندازی بر زمینهای مرغوب جلوگیری کرد و در مورد مهاجرت نیز باید سیاست حمایت از روستاها را در اولویت قرار داد.

بابک خزایی شهردار پول نیز با بیان اینکه دلیل مسئله زیبا جلوه ندادن فرهنگ بومی به جای فرهنگ استانهای همجوار به نظر بنده تعامل بین ادارات و سازمانها است گفت: در شرایطی می توانیم از مردم انتظار داشته باشیم از فرهنگ بومی استفاده کنند که هم ارزانتر و زییاتر جلوه کند و خواهان داشته باشد و این مهم با حمایت شدید دولت اتفاق خواهد افتاد، از سوی دیگر دادن الگویی قابل اجرا برای شهروندان عزیز ضرورت دارد.

وی درباره روند ساخت و سازها گفت: اگر قانون درست و بموقع اجرا شود بسیاری از مشکلات موجود حل می شود.

چرا بیشتر نگاه عابر بانکی به شهرداریها وجود دارد و برای پیشگیری از رشد بی روی شهری چه راهکارهایی باید مدنظر قرار گیرد؟

جعفر ردایی شهردار مرزن آباد در این زمینه با بیان اینکه یکی از مشکلات شهرداری ها عدم پرداخت کامل سهم شهرداری توسط دولت است تصریح کرد: برابر قانون ارزش افزوده ۱۰ درصد از فروش سوخت شامل بنزین٫ گازوییل و سوخت هواپیما سهم شهرداریهاست که بایستی از خزانه به حساب مشترک شهرداری ها واریز و به نسبت بین شهرداری ها ودهیاری ها تقسیم شود، اما متاسفانه این قانون به صورت دقیق انجام نمی شود و در عمل سهم شهرداری ها به صورت کامل پرداخت نمی شود.

وی با اظهار اینکه البته در دولت فعلی کمی وضع بهتر شده اما بسیاری از این منابع بنا به اظهار خودشان کامل پرداخت نمی شود گفت: همچنین در قانون ارزش افزوده بر مصرف کالاها سهم شهرداری ها نسبت به سهم دولت ناچیز است.

فاطمی شهردار امامزاده عبدالله آمل نیز با بیان اینکه مهمترین دغدغه شهرداری ها عدم مدیریت یکپارچه شهری است گفت: متاسفانه شهرداری ها در ایران بیشتر به عنوان نهادی برای ارایه خدمات شهری دیده می شوند و نه مدیریت شهری بر خلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته.

وی بیان داشت: نگاه سیاسی حاکم بر مدیریت شهری و نه اجرایی هم مشکل بزرگی که دامن گیر شده است.

آیا تبدیل روستاهای بزرگ به شهر بدون در نظر گرفتن زیرساختهای مورد نیاز، کار اصولی است و آیا استفاده از تعاریف بدون زیرساختهای مناسب توجیه درستی برای شهرشدن روستاهاست؟

فاطمی شهردار امامزاده عبدالله گفت: در دهه های اخیر سیستم شبکه شهری ایران (به دنبال سیاست های از بالا به پایین اقتصادیبه صورت شهری شکل گرفته و این امر نه تنها در سطح ملی شهرهای منطقه ای را نیز در برمی گیرد و پیرو آن عده ای از خدمات برخوردار و مناطق پیرامونی از خدمات محروم ماندند، لذا سیاست کلان دولت به سمت حمایت از شهرهای میانی است. 

وی با طرح این پرسش که آیا فقط استفاده از تعاریف بدون زیر ساخت فرهنگی، عمرانی و غیره توجیه مناسبی برای شهر شدن این روستاها دارد گفت: پس اصل موضوع ایجاد شهرهای کوچک در مناطق لازم است، ولی حمایت های دولت برای ایجاد زیرساخت ها ضروری تر است.

بابک خزایی شهردار پول نیز گفت: در گسترش شهرها باید کارگروههای تخصصی شکل بگیرد و از متخصصین استفاده شود و علاوه بر این شهرشدن بد نیست، مهم روستا یا شهر نیست  بلکه مهم، مدیریت منسجم، یکپارچه و امکاناتی که با شهر شدن در آنجا مستقر می شود است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار