این تالاب بین المللی می شود

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی از پیگیری برای ثبت تالاب قشلاق یا آق قشلاق به عنوان تالاب بین المللی خبر داد.
کد خبر: ۶۸۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹ 27 November 2018

مسعود صانعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تلاش داریم، تالاب آق قشلاق واقع در منطقه آق تپه و روستای قشلاق حصار گرمخان، به عنوان تالاب بین المللی رامسر سایت به ثبت برسد.
وی افزود: برای ایجاد بسترهای مناسب در زمینه ثبت بین المللی تالاب آق قشلاق، نیاز است تا بخشی از زمین های مستثنیات حوضه آبریز اترک تملک و از سایر متصرفات آن خلع ید شود.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: تالاب ها و نیزارها علاوه بر کنترل سیلاب ها و گرد و غبار، به ترسیب کربن به عنوان عامل مهم سلامت شهر و روستا٬ کمک می کند.
صانعی با انتقاد از سوزاندن نیزارها در حوضه آبخیز رود اترک گفت: حذف این نیزارها توسط کشاورزان و با هدف توسعه اراضی انجام می شود که انتظار می رود آب منطقه ای و دیگر دستگاه های متولی از این تخلف زیست محیطی که آلودگی آب٬ خاک و هوا را به همراه دارد، جلوگیری کنند.
وی افزود: نیزارها، مأمن پرندگان دائمی و مهاجر است و سوزاندن نیزارها، علاوه بر ایجاد آلودگی هوا، زیستگاه طبیعی این گونه ها را نیز تخریب می کند.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: از سوی دیگر زهکشی، خشک کردن تالاب های منطقه و توسعه کشاورزی، مانع تداوم بقای جانوران در این زیستگاه ها می شود.
با انجام مطالعات توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در 2 سال گذشته، ذخیره گاه مرزی کپه داغ، در مرز این استان با ترکمنستان، امسال به عنوان زیست کره به ثبت یونسکو رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار