نوشته مژده لواسانی برای حسین منزوی

مزده لواسانی در روزنامه ایران، از حسین منزوی نوشت:
کد خبر: ۷۸۲۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶ 24 September 2019

متن کامل نوشته مژده لواسانی، شاعر و مجری تلویزیون در روزنامه ایران به شرح ذیل است: 

شعر می‌‌خواندم، گاهي آن قدر زياد كه پدرم نگران مي‌شد، دختركِ ده‌دوازده ساله اش چرا بايد فروغ و شاملو و اخوان بخواند و بين همين خواندن‌ها بود كه با غزل منزوى آشنا شدم و اتفاقاً اولين غزلى كه از منزوى خواندم به گمانم يكى از تكان دهنده‌ترين غزل‌هايش براى همه عمرم بود:
«ليلا دوباره قسمت ابن السلام شد
 عشق بزرگم آه چه آسان تباه شد
 اول دلم فراق تو را سرسرى گرفت
 وآن زخم کوچک دلم آخر جذام شد»
و فكر كردم اين حسرت عاشقانه را چقدر باشكوه در غزل ريخته است و به ما چشانده است. همين شد كه بى‌درنگ همان روز «از ترمه و تغزل» منزوى را خريدم که با هر غزلش انگار شوريدگى و شيدايی‌اش به جانم مي‌نشست.
 منزوى با غزل‌هاى شوريده‌اش، براى هميشه مرا به «غزل» دچار كرد... چيزى كه مرا اين چنين درگير غزل‌هاى منزوى كرده بود جداى از تكنيك و هر آنچه به اصول غزل برمي‌گردد (كه در اين‌ها هم استادِ تمام است) دقيقاً همان نقطه عطف شعر منزوى يعنى جلوه‌اى پررنگ از عواطف، احساسات و شيدايى و شوريدگىِ خود شاعر بود كه بازتابش غزل‌هايش را اين چنين تأثيرگذار مي‌كند؛ گويى وقتى از ناكامى، حسرت، درد عشق، شكوهِ معشوق، هجران و ... حرف مي‌زند به ما دروغ نمي‌گويد. اين‌ها همه برآمده از زيست و سلوك اوست و همين است كه تا عمق جان، نفوذ مي‌كند. شايد درست‌ترين تعريف از منزوى را خود او كرده است: «نام من عشق است آيا مي‌شناسيدم؟» اين دقيق‌ترين تعريف از اوست. منزوى، زاده نخستين روز از پاييز است و پاييز هماره بهارِ غزل است:
«خدا به وقت غزل و دلتنگى
 پاييز و انار و باران را براي هم آفريد
 و همان‌وقت بود كه تمام شاعرانه‌هاى جهان متولد شد» تولدتان مبارك پدر غزل!

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار