قلعه رودخان تخریب شد؟

تابناک / شایعات و اخباری مبنی بر آسیب دیدن ۷۰ درصدی موزه میراث روستایی و مکان تاریخی قلعه رودخان گیلان به‌خاطر برف هفته گذشته در گیلان، نگران‌کننده و تأثر آور است.
کد خبر: ۸۲۳۶۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 17 February 2020
تابناک / شایعات و اخباری مبنی بر آسیب دیدن ۷۰ درصدی موزه میراث روستایی و مکان تاریخی قلعه رودخان گیلان به‌خاطر برف هفته گذشته در گیلان، نگران‌کننده و تأثر آور است.
 
 

////اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از تعطیلی موزه میراث روستایی و مکان تاریخی قلعه رودخان به‌دلیل بارش شدید برف اخیر خبر داده و نسبت به حضور گردشگران در مسیر این قلعه تاریخی و بالا رفتن به سمت آن هشدار داده است، اما این تعطیلی و هشدار به معنای آسیب دیدن نگران‌کننده آن‌ها نیست.

«ولی جهانی»، معاون میراث فرهنگی گیلان درباره موزه میراث روستایی و مکان تاریخی قلعه رودخان توضیحاتی ارائه کرده است که در ادامه می‌خوانید:

این دو مکان تا اطلاع ثانوی تعطیل است. بارش برف چند روز گذشته به تعدادی از آثار و بنا‌های تاریخی استان خساراتی زده که در دست بررسی است؛ یکی از این آثار، موزه میراث روستایی است که از ۳۶ بنایی که در آن موجود است ۳ بنا بین ۵ تا ۱۰ درصد آسیب دیده است.

فضا‌های جانبی این موزه مانند مسیر‌های رفت وآمد، چپرها، لانه پرندگان و طویله دام‌ها به‌دلیل اینکه سازه‌های سبک و موقتی دارد، خسارت جزئی دید که این سازه‌ها به‌دلیل سبک بودن هرساله احیاء می‌شود.

بازدید از این موزه تا زمان برف‌روبی کامل و بازگشایی مسیر‌های بازدیدکنندگان امکانپذیرنیست، ولی بازدید از سایر موزه‌های وابسته به میراث فرهنگی مانند موزه رشت و موزه چای لاهیجان برای بازدیدکنندگان فراهم است.

از ۳ پنل خورشیدی موجود که برق قلعه رودخان را تأمین می‌کند، یک پنل آسیب دیده است. دیگر سازه‌های غربی، شرقی و میانی قلعه هم سالم مانده است. تعداد زیادی درخت هم در مسیر قلعه به‌دلیل سنگینی برف شکست که درحال جابه‌جایی آن‌ها هستیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار