سرویس جامعه جوان آنلاین: فرآیند آموزش در سال تحصیلی جدید قرار است با توجه به وضعیت استانهای کشور در شیوع کرونا بهصورت مجازی و حضوری برقرار است. به این شکل که در استانهایی با وضعیت قرمز آموزش بهصورت صددرصد مجازی برگزار میشود.
در استانهایی با وضعیت زرد هم آموزش بهصورت ترکیبی حضوری و مجازی خواهدبود. فرآیند آموزشی در مناطق سفید هم به صورت ۸۰درصد حضوری و ۲۰درصد مجازی انجام میشود.
این در حالی است که وضعیت شیوع کرونا به شکلی است که هر چند روز یکبار استانها و شهرهای کشور دچار تغییر وضعیت هشدار کرونایی میشوند. به طور نمونه تا روز ۱۴ تیرماه استانهای خوزستان، آذربایجانهای غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز قرار داشتند و استانهای تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان هم در وضعیت هشدار بودند؛ حال آنکه همین استانها تا روز ۲۴ مرداد دچار تغییر وضعیت شدند. یعنی استانهای مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. همچنین استانهای فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار هستند.
حالا این پرسش به صورت جدی مطرح است که دانشآموزان استانهای سی ویکگانه کشور آیا باید هر دو هفته یکبار بهدنبال تغییر وضعیت شهرشان شیوه آموزشی خود را تغییر دهند؟!
چرا مدیران آموزش و پرورش بدون بررسی جنبههای مختلف آموزش دانشآموزان بدون هیچ درایتی تصمیمگیری میکند؟ تدبیر حکم میکند که تا بازگشت وضعیت عادی یک برنامه ثابت برای آموزش در نظر نگیرند تا با تغییر و تحولات کرونایی، آموزش دانشآموزان هم بیشتر از این دچار تغییر و تحول شود. در طول تعطیلات تابستان آموزش و پرورش میتوانست از فرصت استفاده کند تا زیر ساختهای آموزش مجازی فراهم شود. در طول دوره آموزش از طریق سامانه شاد، برخی از معلمان تسلط کامل به این سامانه نداشتند و نمیتوانستند دانشآموزان را برای استفاده کامل از سامانه یاری کنند. ولی آموزش و پرورش حل این مشکل را هم به خود معلمان واگذار کرده و مرجعی برای رفع مشکل معلمان هم وجود ندارد.
البته هیچ نوع روش آموزشی نمیتواند جایگزین مناسبی برای آموزش حضوری باشد، اما در شرایط اضطراری استفاده از روش آموزش مجازی امری اجتنابناپذیر میشود، منوط بر اینکه زیرساختهای لازم جهت اجرای صحیح آن فراهم شود. ارائه خدمات آموزشی به روش مجازی، برخی دانشآموزان را با مشکلات عدیدهای مواجه کرد، به ویژه آنها که در روستاها و مناطق محروم ساکن بودند و به اینترنت دسترسی نداشتند و آزمونها هم بر اساس آنچه معلمان در فضای مجازی ارائه میدادند، طرح میشد؛ هنوز هم مشخص نیست که آیا فکری برای حل این مشکل شده یا نه؟ گفتنی است طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش قرار است سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریورماه با رعایت شیوهنامههای بهداشتی آغاز شود.