توجه عمومی به موضوع پدافند زیستی در مسیر توسعه گیلان ضروری است

کد خبر: ۸۹۸۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳ 13 September 2020

 

توجه عمومی به موضوع پدافند زیستی در مسیر توسعه گیلان ضروری است

رشت- استاندار گیلان تأکید کرد: توجه عمومی به موضوع پدافند زیستی و تهدیدات آن منجر به پیشگیری از آسیب‌ها و اثرگذاری بیشتر در مسیر توسعه استان گیلان می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، ارسلان زارع یکشنبه در وبینار تخصصی پدافند غیر عامل زیستی با رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور و فرمانداران سراسر استان برگزار شد؛ تهدیدات زیستی را یکی از حوزه‌های مهم پدافند غیرعامل عنوان کرد.

وی بیان کرد: رصد و پایش، آشکارسازی، هشدار دهی، تشخیص و تصمیم، کنترل مدیریت بحران، حفاظت و پیشگیری، امداد و نجات، درمان، بازیابی و باز توانی منابع از مجموعه اقدامات این نوع پدافند محسوب می‌شود که موجب حفاظت از سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار ناشی از آن می‌شود.

زارع تقسیم بندی تهدیدات زیستی در حوزه بیولوژیک را شامل انسان، دام، نباتات، آب آشامیدنی، محیط زیست، منابع طبیعی، غذا و دارو و صنایع مرتبط با آنها برشمرد و گفت: منشأ این تهدیدات در کشورهای مختلف بسیار مهم ارزیابی شده و در ایران نیز به منظور شناسایی عوامل و راه‌های مقابله با آن اقدامات خوبی انجام گرفته است.

وی با اشاره به منابع متنوع و متعدد حیاتی و زیستی موجود در زمین، هوا و دریای گیلان که سرمایه ملی و از نقاط قوت و بالندگی کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: اگر به منابع عظیم نفت و گاز می‌بالیم؛ به تنوع زیستی و فراوانی آب و غذا در این خطه سرسبز نیز افتخار می‌کنیم برای حفاظت و صیانت از آنها باید برنامه ریزی صحیح داشته و در رفع نواقص موفق باشیم.

زارع برگزاری همایش استانی پدافند غیرعامل در حوزه تهدیدات زیستی را با هدف شناسایی این آسیب‌ها و ارائه راهکارهای مقابله با آن عنوان کرد و گفت: به طور قطع نتایج این وبینار و بررسی‌های علمی آن در اقدامات پیش روی دستگاه‌های اجرایی اثرگذار است.

ضرورت توجه مردم و مسئولان به موضوعات پدافند زیستی و تهدیدات آن

استاندار گیلان توجه عموم مردم و مسئولان به موضوع پدافند زیستی و تهدیدات آن را منجر به پیشگیری از آسیب‌ها و اثرگذاری بیشتر در مسیر توسعه استان و کشور ارزیابی کرد و افزود: موضوع پسماند تخلیه شیرابه‌های ناشی از انباشت زباله‌ها در آب‌های زیرزمینی که براثر کارهای غیرعلمی و غیرکارشناسی طی سالیان گذشته بوده با برنامه ریزی طی سال‌های اخیر به ویژه اختصاص بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار و اقدامات اثربخش یک سال گذشته، کاهش یافته و به خوبی در حال پیشرفت است.

وی با تأکید بر ضرورت بررسی و کنترل آلودگی‌های نیتراتی، سموم کشاورزی و فلزات سنگین به عنوان عامل مهم کاهش کیفیت محصولات کشاورزی، تصریح کرد: بر اساس سند آمایش سرزمینی، اسناد بالادستی و رویکرد توسعه استان؛ افزایش تولیدات اقلام کشاورزی صادرات محور با در نظر داشتن شرایط مطلوب صادرات به همسایگان شمالی و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حوزه قفقاز مورد توجه بوده و با استقبال کشاورزان و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی همراه شده است.

زارع به تشکیل جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور با حضور معاون اول رئیس جمهوری و پیش بینی اعتبارات موردنیاز به منظور بهینه سازی اکوسیستم تالاب بین المللی انزلی و لزوم کنترل گیاهانی همچون سنبل آبی و آزولا با بهره گیری از روش‌های نوین اشاره و خاطرنشان کرد: توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های زیستی در گیلان به منظور شناسایی به موقع عوامل آلوده کننده محصولات کشاورزی، محیط زیست و آب مورد انتظار است.

وی همچنین با اشاره به توسعه روش‌های مبتنی بر مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی مهم همچون برنج، چای، زیتون، مرکبات، کرم ابریشم و محصولات استراتژیک، گفت: طی سال‌های اخیر و با تلاش فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی، اقدامات مناسبی برای توسعه کودهای زیستی در جهت جایگزینی با کودهای شیمیایی و ارتقا روش‌های تولید ارگانیک محصولات صورت گرفته است.

استاندار گیلان گفت: گام برداشتن در راستای آموزش و ارتقا فرهنگ عمومی جامعه در زمینه حفاظت از منابع مختلف زیست محیطی و مقابله با تهدیدات احتمالی آن می‌تواند در کاهش صدمات این حوزه مؤثر باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار