مبارزه با موش مغان در کرمانشاه آغاز شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه اعلام کرد که مبارزه با آفت موش مغان در مزارع کشت پاییزه استان آغاز شده است.
کد خبر: ۹۱۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴ 21 October 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«نوربخش حاتمی» گفت: کار مبارزه با این جونده در مزارع یونجه، چغندرقندپاییزه، کلزا و گندم وجو که در معرض آفت موش مغان قرار دارند، انجام می‌شود.

وی مبارزه با این آفت را یک ضرورت دانست و افزود: با توجه به خسارت‌هایی که این موش مغان می‌تواند به محصولات کشاورزی وارد کند، مبارزه با آن برای افزایش بهره‌وری ضروری است.

رییس سازمان جهاد کشاوری استان کرمانشاه اعلام کرد: طعمه مسموم دولتی در سطح استان و شهرستان‌ها به اندازه کافی تامین شده و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز جهاد دانشگاهی از آن استفاده کنند.

حاتمی افزود: علاوه بر طعمه مسموم دولتی سایر سموم مورد نیاز برای مقابله با موش مقام در بازار به اندازه کافی وجود دارد و کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بهترین راه کنترل جوندگان مضر کشاورزی مبارزه تلفیقی یا همان استفاده همزمان روش‌های مبارزه شیمیایی و غیر شیمیایی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه توضیح داد: در این فصل برای مبارزه با جوندگان می‌توان از سایر روش‌های مبارزه غیرشیمیایی به همراه مبارزه شیمیایی استفاده نمود.

حاتمی افزود: در اراضی در نظر گرفته شده برای کشت بهاره و آیش می‌توان از روش‌های غیرشیمیایی مانند شخم عمیق، کرتبندی و غرقاب استفاده کرد.

موش مُغان جونده کوچکی به رنگ قهوه‌ای، دم کوتاه و کاملاً پوشیده از مو ‌است؛ این جونده بومی ایران، چین، سوریه، ترکیه، قزاقستان و اوکراین محسوب می‌شود و بیشتر در زمین‌های سبز و چراگاه‌ها و کشتزارها زندگی می‌کند.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

این استان با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۷۴هزار تن گوشت مرغ، ۴۰ هزار تن گوشت قرمز و ۳۵۰ هزار تن شیر تولید می‌شود.



منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار