شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مراسم یوم‌الله سیزده آبان روز پنجشنبه هفته‌جاری با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی،‌ از ساعت ۱۰ صبح در صحن امام رضا(ع)‌ حرم مطهر حضرت معصومه(س)‌ برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰ 02 November 2021

به گزارش تابناک قم، بر اساس اطلاعیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم مراسم ۱۳ آبان امسال با حضور مردم در حرم بانوی کرامت برگزار می‌شود، در این اطلاعیه با اشاره به این که ایستادگی و مقاومت ملّت ایران، رمز افول سلطه استکباری آمریکا است، آمده‌است:‌ استکبارستیزی وظیفه ای دینی، انقلابی و حرکتی جهادی است که ریشه قرآنی داشته و جوهره انقلاب اسلامی می‌باشد و هیچ گاه تعطیل پذیر نخواهد بود.

اطلاعیه‌حاکیست:‌ یوم الله سیزدهم آبان ماه به عنوان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» تنها مناسبتی است که در سه مقطع حساس تاریخی، چهره پلید و خون آشام استکبار را به نمایش گذاشته و حامل پیامهای مهم و حساس انقلاب اسلامی یعنی ظلم ستیزی و استکبار ستیزی بوده است.

اطلاعیه ادامه‌ یافته‌است: وقایع سه گانه فراموش نشدنی یوم الله ۱۳ آبان یادآور روح تعدی، تجاوز و خوی استکباری آمریکا از طریق مداخله در امور داخلی ایران از جمله تبعید حضرت امام خمینی متعاقب دفاع الهی ایشان از شرافت و کرامت و عزت مردم متدین و انقلابی و اعتراض دردمندانه نسبت به قرارداد ننگین کاپیتولاسیون، به خاک و خون غلتیدن و شهادت مظلومانه جمعی از دانش آموزان عزیز و دیگر توطئه‌های رذیلانه علیه نظام نوپای اسلامی و به وقوع پیوستن انقلاب دوم یعنی تسخیر شرافتمندانه لانه جاسوسی شیطان بزرگ که با اعمال شیوه های ضد انسانی از قبیل تحریم سیاسی، تحریم اقتصادی، تهاجم فرهنگی و تجهیز دشمنان جمهوری اسلامی به دشمنی کینه‌توزانه خود ادامه داده و به کمتر از نابودی اسلام و انقلاب اسلامی قانع نیست.

در این اطلاعیه تاکید شده‌است: لیکن به لطف و رحمت الهی، اتفاقات رخ داده اخیر در سطح منطقه بخصوص فرار مفتضحانه شیطان بزرگ از افغانستان نشانه ای از افول قدرت پوشالی و نویدی بر پایان دوران این دولت مستکبر خواهد بود.

اطلاعیه ادامه یافته‌است: اینک در استمرار زنده نگه داشتن روز ملی مبارزه با استکبار جهانی از تمامی اقشار مردم بصیر، شجاع، ولایتمدار و انقلابی دعوت به عمل می آید تا با عمل به تکلیف الهی، دینی و انقلابی خود، پرشکوه تر از گذشته در اجتماع با شکوه یوم الله سیزدهم آبان شرکت نموده و انزجار و کینه مقدس خود را از دشمن شماره یک بشریت و صلح و امنیت جهانی با فریاد رسای مرگ بر آمریکا طنین انداز و برگ زرین دیگری بر تاریخ سراسر افتخار و مباهات نظام مقدس جمهوری اسلامی بیفزایند.

به گزارش ایرنا، ۱۳ آبان های سرنوشت ساز در دوره معاصر را می توان در محورهای زیر مورد توجه قرار داد.

**۱۳ آبان ۱۳۴۳ ؛ تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه
نخستین ۱۳ آبان سرنوشت ساز به سال ۱۳۴۳ و زمانی که حضرت آیت الله خمینی (ره ) توسط محمدرضا پهلوی به ترکیه تبعید شد باز می گردد.
حضرت آیت الله خمینی (ره) که فعالیت های انقلابی و ضد رژیم خود را از سنین جوانی آغاز کرده و بارها به خاطر آن مورد بازخواست و تهدید قرار گرفته بود در تاریخ ۴ آبان ۱۳۴۳ که مصادف با تولد محمدرضا پهلوی و همچنین ولادت حضرت فاطمه(س) بود، در منزل خویش در شهر قم به ایراد سخرانی و صحبت درباره لایحه کاپیتولاسیون برای مردم پرداخت. اگرچه شاه از طریق نماینده ای که فرستاده بود خاطرنشان کرده بود که ایشان راجع به آمریکا و اسرائیل و همچنین علیه شخص اول مملکت صحبت نکنند اما حضرت امام(ره) بدون اعتنا به این نکات به ایراد سخنرانی پرداختند و به از دست رفتن عزت و عظمت ایران و ارتش اشاره و در سخنانی تند مفاد کاپیتولاسیون را مصداق پست بودن ایران و ایرانی نسبت به سگ های آمریکایی دانستند و دست به دامان علمای نجف و قم در بررسی و لزوم توجه به این شرایط شدند.
این سخنان باعث خشم محمدرضاپهلوی و تغییر رویه برخورد با حضرت آیت الله خمینی(ره) شد بنحوی که در ساعات ابتدایی صبح روز چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ ایشان را دستگیر و مستقیما به فرودگاه مهرآباد فرستادند؛ جایی که با یک فروند هواپیمای نظامی حضرت امام(ره) را به آنکارا منتقل کردند.

**۱۳ آبان ۱۳۵۷ ؛ روز دانش آموز
دومین ۱۳ آبان سرنوشت ساز به سال ۱۳۵۷ باز می گردد، روزی که تنها سه ماه پیش از تغییر حکومت، شلیک گلوله به دانش آموزانی که در اعتراض به حکومت محمدرضا پهلوی در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند، منجر به کشته شدن ۵۶ تن و مجروح شدن تعداد زیادی از تجمع کنندگان که شامل مردمی به جز دانش آموزان نیز بودند، گردید.
این روز که در تاریخ ایران با نام «جعفر شریف امامی» و «دولت آشتی ملی» که او ایجاد کرد در آن برهه تاریخی پیوند خورده است. در این اتفاق به دلیل بسته بودن درهای دانشگاه تهران، امکان فرار دانش آموزان کاهش و تعداد کشته شدگانشان افزایش یافت. حرکت ناجوانمردانه ای که خشم و انزجار عمومی را بیش از پیش برانگیخت و به نقطه عطفی در حرکت مردمی به سمت انقلاب بدل گردید این اتفاق بعد از جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ یا همان جمعه سیاه که یکی دیگر از اقدامات منفور دولت شریف امامی بود به دومین لکه ننگ دولت آشتی ملی و حکمت محمدرضا پهلوی تبدیل گشت.
این روز بعدها و در تاریخ ۱۶ بهمن ۵۷ در تاریخ جمهوری اسلامی به روز دانش آموز تغییر نام داد و بعد از آن در تقویم رسمی به همین نام ثبت گردید.

*۱۳ آبان ۱۳۵۸ ؛ تسخیر لانه جاسوسی
این اتفاق پس از انقلاب اسلامی در روز۱۳ آبان ۱۳۵۸ و در کمتر از یکسال از سالگرد انقلاب اسلامی رقم خورد.
بر این اساس، ۱۳ آبان ۱۳۵۸ که در ادبیات ایران روز تسخیر لانه جاسوسی مشهور است، روزی بود که تعدادی از فعالان دانشجویی اسلامی و مشهور به دانشجویان پیرو خط امام، به سفارت آمریکا در ایران وارد شدند و ۶۶ دیپلمات این کشور را (که برابر اسناد بدست آمده به فعالیت های جاسوسی مشغول بودند) گروگان گرفتند. گروگان هایی در حبس ۴۴۴ روزه که در نهایت با قرارداد الجزایر آزاد شدند./

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار