تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات‌آب نشان می‌دهد که بارش‌ها در حوضه‌های آبریز غربی و جنوب غرب کشور از جمعه (۲۶ آذر) آغاز شروع و تا اواخر هفته آینده ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۰۱۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱ 16 December 2021

گزارشات هواشناسی در این سال ها خصوصا در فصول بارش برای مردم بسیار مهم است و هر لحظه منتظر خبری خوش از بارش ها هستند .

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از چندین هفته پیش در گزارشات پیش بینی فصلی امیدواری به بارش های خوب در پایان پاییز و فصل زمستان داده شده بود که گویا حالا پیش بینی آخر پاییز در حال محقق شدن است و آنگونه که گزارشات می گوید باید منتظر بارش های خوبی باشیم

گزارش اولیه

گزارشات اولیه اینگونه توضیح می داد که از بامداد جمعه یک سامانه بارشی جدید به کشور نفوذ میکند که پیامد آن بارش برف و باران در استان های نیمه غربی کشور است این سامانه بارشی بسیار قدرتمند است ، پیک بارش این سامانه در استان های جنوب غربی کشور است ، سیل و برف فوق سنگین برای این منطقه دور از انتظار نیست...!!

در ادامه این گزارش که از کانال های هواشناسی منتشر شد آمده است : این موج دارای دو شاخه است ، شاخه اول از بامداد جمعه تا آخر وقت یکشنبه در کشور فعاله و شاخه دوم از دوشنبه وارد کشور شده و تا چهارشنبه در کشور فعال خواهد بود همانطور که گفتیم شدت بارش ها در استان های جنوب غربی خواهد بود میزان بارش در این استان ها به بیش از 200 میلی متر خواهد رسید..!!

گزارش رسمی هواشناسی بر اساس حوضه آبریز

پس از تایید گزارشات اولیه برای بارش های هفته پیش رو ، خبرگزاری دولت در گزارشی تخصصی بر اساس حوضه آبریز به بررسی سیستم پیش رو پرداخته است .

در این گزارش آمده است : طبق پیش‌بینی‌های انجام شده بارش‌هایی که از روز جمعه (۲۶ آذرماه) در کشور رخ خواهد داد، برف برای ارتفاعات تهران، البرز و اردبیل و در حوضه‌های آبریز غربی و جنوبی با احتمال بالای وقوع سیل همراه خواهد بود.

فعالیت سامانه بارشی از روز جمعه (۲۶ آذرماه) در کشورمان آغاز خواهد شد و طبق پیش‌بینی موسسه تحقیقات آب، بیشترین میزان بارش درحوضه‌های آبریز غربی و جنوب غرب رخ خواهد داد.

طبق گزارش تازه موسسه تحقیقات آب و سازمان هواشناسی کشور و نیز پایش مدل‌های جهانی و منطقه‌ای پیش‌بینی آب و هوا، موارد محتمل وقوع سیلاب تا روز ‏یکشنبه ۲۸ آذرماه به شرح زیر پیش‌بینی شده است:

در حوضه‌های آبریز دریاچه ارومیه و کرخه و مرزی غرب از صبح روز جمعه  ۲۶ آذرماه وقوع بارشی به مدت ۴۸ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر در استان‌های آذربایجان غربی (به خصوص نیمه جنوبی) و آذربایجان شرقی (به خصوص نیمه جنوبی) محتمل خواهد بود. 

همچنین در حوضه‌های آبریز سفیدرود بزرگ، کرخه و مرزی غرب و کارون بزرگ از بعد از ظهر روز جمعه ۲۶ آذرماه وقوع بارشی به مدت ۶۰ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلی متر در استان‌های ایلام (به خصوص نیمه جنوبی)، خوزستان (نیمه شمالی و شرقی) و لرستان و وقوع بارشی به مدت ۴۸ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۸۰ تا ۱۲۰ میلیمتر در استان کردستان (نیمه غربی) و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۶۰ تا ۱۰۰ میلیمتر در استان کرمانشاه و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر و در استان‌های همدان (نیمه جنوبی) و زنجان (نیمه شمالی) محتمل خواهد بود.

پیش‌بینی وقوع سیل در برخی حوضه‌های آبریز

در حوضه‌های آبریز کارون بزرگ و زهره-جراحی و حوضه‌های جنوبی از بامداد روز شنبه ۲۷ آذرماه وقوع بارشی به مدت ۴۸ ساعت و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه‌ای) ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی متر در استان‌های چهارمحال و بختیاری (به ‎خصوص نواحی غربی) و کهگیلویه و بویر احمد (نیمه شمالی) و به میزان تقریبی (تجمعی حداکثر نقطه ای) ۸۰ تا ۱۲۰ میلی متر در  استان اصفهان (نواحی شمالی) محتمل خواهد بود.

بارش برف در ارتفاعات
همچنین پیش‌بینی می‌شود در ارتفاعات استان‌های ذکر شده و همچنین استان‌های اردبیل، تهران و البرز بارش از نوع برف باشد.

بنابراین گزارش پیش‌بینی قبلی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو حکایت از آن داشت که وضعیت بارشی در هفته منتهی به سوم دی‌ماه بهتر خواهد شد، به‌گونه‌ای که برای حوضه‌های آبریز کارون بزرگ، کرخه، زهره و جراحی و مرزی غرب با ریسک وقوع سیلاب همراه خواهد بود.

تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات‌آب نشان می‌دهد که بارش‌ها در حوضه‌های آبریز غربی و جنوب غرب کشور از جمعه (۲۶ آذر) آغاز شروع و تا اواخر هفته آینده ادامه خواهد داشت.

هشدار مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد

محمد محمدی مدیر کل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد  گفت: از جمعه شب موج پربارشی کل استان را در بر می‌گیرد که اوج شدت آن در روز شنبه تا یکشنبه خواهد بود و در روز دوشنبه و سه شنبه از شدت بارش کاسته خواهد شد و مجددا در روز چهارشنبه هفته آینده شدت بیشتری به خود خواهد گرفت.

مدیرکل بحران استان اظهار داشت: با توجه به شدت بارش‌ها در این چند روز احتمال آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها وجود دارد بنابراین انتظار می‌رود هم استانی‌ها از سفر‌های بی مورد اجتناب کنند و همچنین از اسکان و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها پرهیز کنند.
محمدی گفت: با توجه به بارش برف در ارتفاعات تیم‌های کوهنوردی از عزیمت به کوهستان خودداری کنند و جهاد کشاورزی باغداران را از کشت احتمالی انواع حبوبات و دیگر محصولات با توجه به بارش پیش رو آگاه کرده و هشدار‌های لازم را به آن‌ها بدهند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری از آمادگی کامل مجموعه بحران استانداری برای مواجهه با خطرات احتمالی خبر داد و گفت: انتظار می‌رود همه دستگاه‌های خدمات رسان آمادگی کامل داشته باشند تا در صورت بروز حوادث احتمالی همه با همکاری هم بتوانیم مشکلات به وجود آمده را از پیش رو برداریم تا برای هم استانی‌ها مشکلی پیش نیاید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار