کد خبر: ۱۰۹۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶ 11 October 2015

دانشجويان ارزشمندترين سرمايه ملي و سازندگان و اداره كنندگان آينده كشور هستند. موفقيت در ورود به شهر علم ( دانشگاه ) نشان از پختگي و نخبگي آنها نسبت به ساير جوانان و همقطارن است و اين برتري مسئوليت و تكليف آنان را در مقابل خود و ديگران و جامعه دو چندان مي كند.

دانشجويان بعنوان شايستگان جامعه بايد براي ديگران سرمشق و الگو باشند. پس در صيانت از اين گوهر گرانبها دركمينگاههاي احتمالي بايد هوشيار بود. يكي از راههاي اصولي مراقبت از كمين اعتياد ،بالا بردن اطلاعات و آگاهي از خطرات و مضرات مواد مخدر و داروهاي روانگردان كه به مراتب از مواد مخدر خطرناك و مخرب است، مي باشد امروز قاچاق مواد مخدر و داروهاي روانگردان يكي از پرسود ترين تجارت غير قانوني در جهان و همچنين يكي از بحرانهاي چالش برانگيز بشريت است.

براي نجات بشريت از اين كمينگاه هولناك بايستي مصلحان جهان از بين توده هاي مردمي به پاخيزند و راههاي مقابله و نجات را به ديگران آموزش دهند كه هريك از دانشجويان فرهيخته مي توانند يكي از آن مصلحان باشند. مواد مخدر و سوداگران مرگ ، جوانان را هدف قرار داده اند و براساس امارهاي موجود بيشترين مبتلايان ما بين 15 تا 45 سال است!!!

هر روز كه مي گذرد تعداد زنان مبتلا افزايش مي يابد! سالانه در ايران3000 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر، جانشان را از دست مي دهند! 60 درصد زندانيان در ايران بعلت اعتياد و مواد مخدر در زندان هستند.60 درصد خشونت هاي خانگي و53 درصد طلاق در ايران ناشي از مواد مخدر است!

بيش از 65 درصد از جرايمي كه در ايران اتفاق مي افتد بنوعي به مواد مخدر مرتبط است!كشور ايران در واقع در بين كشورهاي توليد كننده مواد مخدر و كشو رهاي مصرف كننده مواد مخدر به گير افتاده است. قبل از حضور آمريكا در افغانستان، توليد مواد مخدر در آن كشور در حدود هزار تن بوده است. اما امروز با حضور آمريكا نزديك به هفت هزار تن مواد درسال توليد مي شود و دهها مراكز توليد و تبديل مواد مخدر سنتي به موادمخدرصنعتي كه هم حمل و نقل آسان دارد و هم سود كلان وهم با قدرت تخريبي بيشتر نسبت به مواد مخدر سنتي ، راه اندازي شده است. اينهمه توليد مواد مخدر آنهم جلوي چشمان آمريكا، نمي تواند هدف و برنامه سياسي نداشته باشد مسلماٌ جوانان ايران يكي از اهداف دشمن قدار است تا اراده آنها را با موادمخدر تضعيف كند و وقتي كه اراده جوان ايراني سست شد ديگر براي او استقلال كشور و مليت ، هويت، غيرت ديني ،حب وطن با مقداري مواد مخدر قابل معاوضه خواهد بود!

هر دانشجويي با اين توصيف، تصديق مي كنند كه مبارزه با مواد مخدر تنها وظيفه نيروي انتظامي يا دولت نيست بلكه يك وظيفه همگاني است بخصوص خواص و نخبگان جامعه و گروههاي مرجع ، وظايف مضاعف دارند. اولين و مهمترين وظيفه يك دانشجو مصون نگه داشتن خود از اين كمينگاههاي شياطين است كه به دام آنها نيفتند و نجات ديگران در مراحل بعدي است مصون ماندن مراقبت مي خواهد، مراقبت در دوست يابي ها چه در دانشگاه وچه در خوابگاهها و چه در مهمانيها!! به تعارفات و دعوتهاي مشكوك بيرون از دانشگاه بايد جرات "نه " گفتن داشت. دانشجو بايد مراقب شياطين دوست نما باشد. كه ممكن است اغوا كنند كه داروهاي روان گردان اعتياد آور نيستند!!

يا با يك بار استفاده كردن انسان معتاد نمي شود!! يا شب امتحان شادماني و هوشياري مي آورد! شياطين لذت لحظه اي روان گردان ها را تبليغ مي كنند اماعذاب و گرفتاري طولاني مدت آن را كتمان مي كنند، عقل حكم مي كند كه انسان براي يك لحظه لذت يا كنجكاوي يا رو دربايستي يا تجربه كردن!! تمام عمر خود و شرافت خود را بر باد ندهد.

براي مصونيت از دامهاي پهن شده بر سر راه زندگي يك جوان علاوه برعلم آموزي، يادگيري مهارتهاي زندگي نيز بسيار ضروري است. سازمان جهاني بهداشت مهارتهاي زندگي را اين چنين تقسيم بندي مي كند.

1- توانايي تصميم گيري: ( تصميم گيري فعالانه برمبناي آگاهي ازحقايق كارهايي كه مي توان انجام داد كه انتخاب را تحت تاثير قرار دهد/تصميم گيري برمبناي ارزيابي دقيق موقعيت ها /تعيين اهداف واقع بينانه/برنامه ريزي و پذيرش مسئوليت اعمال خود/آمادگي براي تغيير دادن تصميم ها براي انطباق با موقعيت هاي جديد.)

2-توانايي حل مسئله: (تشخيص مشكلات/ علل و ارزيابي دقيق/درخواست كمك/مصالحه براي حل تعارض/آشنايي با مراكز براي حل مشكلات/ تشخيص راه حل هاي مشترك براي جامعه.)

3- توانايي تفكر خلاق: ( تفكر مثبت/يادگيري فعال يعني جستجوي اطلاعات جديد/ابراز وجود/ تشخيص حق انتخاب هاي ديگر براي تصميم گيري/ تشخيص راه حل هاي جديد براي مشكلات.)

4-توانايي تفكر نقادانه: ( ادراك تاثيرات اجتماعي و فرهنگي بر ارزشها/ نگرش ها و رفتار/ آگاهي از نا برابري ، پيش داوري ها و بي عدالتي ها/ واقف شدن به اين مسئله كه ديگران هميشه درست نمي گويند/ آگاهي از نقش يك شهروند مسئول.)

5-توانايي برقراري رابطه موثر با ديگران : ( ارتباط كلامي و غير كلامي موثر/ابراز وجود كردن/ مذاكره ،امتناع ،غلبه برخجالت/گوش دادن.)

6-توانايي برقراري روابط بين فردي سازگارانه: ( همكاري مشترك/ اعتماد به گروه / تشخيص مرزهاي بين فردي مناسب/ دوستيابي/ شروع و خاتمه ارتباطات.)

7- توانايي خود آگاهي : (آگاهي از نقاط قوت / آگاهي از نقاط ضعف/ تصوير خود واقع بينانه/ آگاهي از حقوق و مسئوليت ها/توضيح ارزشها/ انگيزش براي شناخت.)

8- توانايي همدلي با ديگران: (علاقه داشتن به ديگران/ تحمل افراد مختلف/ رفتار بين فردي همراه با پرخاشگري كمتر/ دوست داشتني تر شدن/ احترام قايل شدن براي ديگران.)

9- توانايي رويا رويي با هيجان ها ( غم ، خشم ، شادي ،... : ( شناخت هيجان هاي خود و ديگران/ ارتباط هيجان ها با احساسات، تفكر و رفتار/ مقابله با موقعيت هايي كه قابل تغيير نيستند. ( استراتژي هاي مقابله اي براي موقعيت هاي دشوار. (فقدان ، طـرد، انتقـاد)/ مقابله با مشكلات بدون توسل به سوء مصرف مواد / آرام ماندن در شرايط فشار/ تنظيم وقت.)

صادق سروري

دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار