روند پیرسالی جمعیت، شمار سالمندان را افزایش داده و کوچک شدن خانواده ها، آنها را منزوی کرده است. از اینرو به تناسب نیازهای جسمی و روحی افراد سالخورده باید خدمات رسانی و بهبود شرایط زندگی آنها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 13 October 2015

به گزارش ایرنا، باورهای مذهبی و تقید به حفظ حرمت بزرگ ترها تاثیر بسزایی در پذیرش سالمندان از سوی خانواده ها و فرزندان دارد و هرچه حریم حرمت سالخورده ها پاس داشته می شود شاهد حضور سالمندان در هسته خانواده هستیم.
بر اساس آمارهای اعلام شده 8/2 درصد جمعیت کشور سالمند هستند. شمار سالمندان استان اردبیل نیز از نسبت فوق پیروی می کند و 75درصد سالمندان این استان در کنار خانواده ها و فرزندان خود زندگی می کنند.
هفت درصد سالمندان استان اردبیل نیز که به هردلیلی از مهر خانواده محروم شده اند به سرای سالمندان روی نیاورده اند و زمستان زندگانی خود را در خانه های مستقل سپری می کنند.
شفیع شفیعی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در این رابطه در نشستی با خبرنگاران ایرنا، گفت: روی هم رفته خانه های سالمندان استان متناسب با شان و منزلت سالمندان نیست و باید برای رفاه حال جامعه هدف، به سراهای سالمندان توجه بیشتری اعمال شود.
وی افزود: سراهای سالمندان استان معمولا از نظر بهداشتی دارای مشکل هستند و از سوی دیگر کم شدن گرایش خانواده ها به سالمندان، زندگی این قشر از جامعه را دشوار کرده است.
وی بیان کرد: سراهای سالمندان از نظر امکانات و تجهیزات به درجه های یک، دو و سه تقسیم می شوند اما در استان اردبیل حتی سرای سالمند درجه سه نیز از نظر امکانات تعریف شده از استاندارهای لازم برخوردار نیست.
این مسوول اظهار کرد: برخی از سالمندان از نظر مالی متمول هستند اما چون سرای سالمندان حتی در قبال دریافت هزینه، قادر به ارائه خدمات لازم نیستند سالمندان زندگی به تنهایی در خانه را به ماندن در سرای سالمندان ترجیح می دهند.
شفیعی ادامه داد:در بیست سال آینده، جمعیت بالای شصت سال کشور به هفده میلیون نفر خواهد رسید و با افزایش شمار سالمندان، تامین امکانات و ارائه خدمات لازم برای رفاه حال آنها مشکل خواهد شد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: شمار زنان سالمند استان نیز کم نیست وتامین امکانات و خدمات مورد نیاز آنها نیز توجه خاصی را می طلید.
شفیعی اضافه کرد: معمولا روند اداره سراهای سالمندان اهداف سودجویانه دارد درحالیکه برای تامین نیازهای جسمی و روحی سالمندان باید توجه بیشتری اعمال شود.
استاندار اردبیل نیز که در بازدید از یکی از سراهای سالمندان ، گفت: تلاش و کوشش برای حفظ منزلت اجتماعی سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مجید خدابخش افزود: جامعه باید همواره شرایطی را فراهم کند تا افراد در دوره سالمندی هم نیروی مولد باشند و عرصه برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی آنان تنگ نشود.
وی بیان کرد: لازم است با فرهنگ سازی ، این موضوع جا بیفتد که سالمندی نیز چون دوره جوانی یکی از فصل های زندگی هرفرد است که باید غنیمت شمرده شود.
به گفته وی ، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ، این دوره از زندگی حتی بااهمیت تر از دوره جوانی قلمداد می شود و افراد سالمند به علت تجربه و مهارت بالایی که در امور دارند بیش تر مورد توجه قرار می گیرند و مسلماً در چنین فضایی فرد سالمند ، احساس رخوت ، بیهودگی و بی ثمربودن نخواهد کرد.
روسا احمدیان مدیرکل بهزیستی استان اردبیل نیز در باره برخی اقدام ها در باره سالمندان گفت : به دلیل پیشرفت های جدید در علم به خصوص پزشکی ، جمعیت سالمندان در جوامع روبه افزایش است و از آن جایی که سالمندی دورانی است که باتغییرات جسمی متعددی همراه است و این تغییرات نهایتاً موجب می شوند سالمندان برای ادامه زندگی ، نیاز به حمایت و خدمات اطرافیان داشته باشند.
احمدیان اظهار کرد که سیاست کلی سازمان بهزیستی در خصوص سالمندان برحفظ هر چه بیش تر آنان در کنار خانواده است و درجهت اجرای این سیاست در گام نخست ، طرح توانمند سازی سالمندان را اجرا نموده و در ادامه ، به راه اندازی مراکز با اولویت بندی مراکز مراقبت در منزل سالمندان ، مراکز روزانه سالمندان و در نهایت مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان توسط بخش خصوصی و تحت نظارت سازمان بهزیستی اهتمام دارد.
به گفته وی ، بهزیستی استان درهمین راستا طرح توانمندسازی سالمندان را از سال 86 در بخش روستایی استان با شناسایی سه هزار و 424 نفر از سالمندان شروع کرده و در این طرح ، خدمات آموزشی ، تفریحی ، پزشکی ، روان شناسی ، مددکاری ، فیزیوترابی ، کاردرمانی و شنوایی سنجی به سالمندان شناسایی شده ارایه می گردد.
مدیر کل بهزیستی استان اردبیل افزود: چهار مرکز نگهداری سالمندان در استان اردبیل وجود دارد که ظرفیت هر کدام 50 نفر می باشد اما تمامی ظرفیت این مراکز اشباع نشده است .
وی از پرداخت کمک هزینه چهار میلیون ریالی برای هر کدام از این سالمندان توسط بهزیستی خبر داد و افزود: این مبلغ در آینده نزدیک به 48 میلیون ریال افزایش می یابد.
احمدیان حفظ حرمت سالمندان را یادآور شد و گفت: در استان اردبیل بیشتر خانواده ها به دلیل غنای فرهنگی از سپردن سالمندان به مراکز نگهداری خودداری می کنند و افرادی هم که در این مراکز نگهداری می شوند ، بیشترشان از داشتن خانواده درجه یک محروم هستند.
وی به جمعیت سالمند استان اشاره کرد و این میزان را هفت درصد از جمعیت استان که 95 هزار نفر را شامل می شود ، اعلام کرد.
وی با اشاره به افزایش آمار سالمندان در آینده فعال تر شدن شورای سالمندان را مورد تاکید قرار داد و افزود: این شورا متشکل از 16 دستگاه اجرایی می باشد که هر کدام وظایفی در راستای زندگی سالم سالمندان ایفا خواهند کرد.
وی پیشگیری از سبک ناسالم زندگی ، تغذیه ، ورزش و بیمه را از جمله این مولفه ها ذکر کرد.
احمدیان شعار سالجاری روز جهانی سالمندان را ' سلامت و رفاه اجتماعی سالمندان ، نماد توسعه پایدار ' عنوان کرد.
وی افزود: مرکز غیردولتی فرزانگان با هدف تحت پوشش قرار دادن سالمندان در برنامه های فرهنگی ، اجتماعی و ایجاد نشاط اجتماعی بین آنان از پنج سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی گفت: همه سالمندان استان می توانند برای بهره مندی از برنامه های این بنیاد به عضویت آن درآمده و از پراکندگی وقت خود با استفاده از برنامه های فرهنگی ان جلوگیری کنند.
به هر حال با رخت سفر پوشیدن جوانی، پیری عصای خود را به در می زند و کسی که زمستان زندگانی اش را تجربه می کند دوست دارد فرزندانش عصای دستش باشند و به جای انزوا در سرای سالمندان یا اتاق انتظار مرگ، در کانون گرم خانواده از موسیقی خنده نوه هایش مسرور و از غم تنهایی دور باشد.
انتهای پیام/



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار