فرماندار کاشمر گفت: در حال حاضر 80 شورای امر به معروف و نهی از منکر در سطح ادارات و دستگاه‌های دولتی شهرستان راه‌اندازی شده تا در راستای نهادینه کردن فرهنگ تذکر لسانی فعالیت کنند.
کد خبر: ۱۱۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵ 25 October 2015
مهدی فروزان در گردهمایی دبیران شورای امر به معروف و نهی از منکر کاشم اظهار داشت: تبلور ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حقیقت اجرایی و نهادینه کردن فرهنگ تذکر لسانی در سطح ادارات و جامعه بوده که خوشبختانه با اقدامات و برنامه‌های انجام شده گام‌های اثرگذاری نیز برداشته شده است.

وی تأکید کرد: اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر ادارات در قدم نخست برای اجرایی کردن این فریضه واجب باید در ابتدا از خودشان شروع کنند و در ادامه با اخلاق خوش و روی باز نسبت به ترویج و توسعه آن در سطح اداره اقدام کنند.

فروزان خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر از فرمان‌های خداوند است که در میان دستورات اسلام و واجبات الهی در صدر فرایض دینی قرار دارد، به همین جهت همه ما به عنوان یک مسلمان موظف هستیم در راستای احیای این فریضه واجب تلاش کنیم.

فرماندار کاشمر با اشاره به اینکه تذکر لسانی در بحث معروفات و منکرات یکی از راه‌های تأثیرگذار برای تبیین جایگاه و اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی است، یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر به عنوان هفتمین و هشتمین فرع از فروع دین اسلام، یک سازوکار موثر در زمینه اصلاح فرد و جامعه است.

وی با بیان اینکه بر اساس اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی و متقابل بین مردم و دولت است، گفت: این فریضه از جمله فرایضی است که اگر حقش به خوبی و درستی به پای داشته شود، تمام واجبات آسان و دشوارش استوار و پابرجای می‌شود و دلیل این که امر به معروف پیش از نهی از منکر آمده این است که اگر درهای معروف باز شود در مقابل درهای منکر بسته می‌شود.

فروزان با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر دارای مراحل قلبی، زبانی و عملی است، افزود: مرحله قلبی نخستین درجه و مرتبه نهی از انکار قلبی است و اینکه فرد با آشکار ساختن عملش انزجار درونی‌اش را از منکر نشان دهد و اگر در این راه به مقصودش نرسیده، واجب است از مرحله زبانی استفاده کند و اگر در این مرحله آمر یا ناهی اطمینان پیدا کند که هیچ یک از دو مرحله قبل کارساز نیست، واجب است از مرحله عملی استفاده کند.

قائم مقام ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کاشمر به شیوه‌های موثر در امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه اسلام و فرمایشات معصومین گفت: احیای این فریضه باید با ذکر مقدمات برای آمادگی فکری و روحی فرد مقابل برای پذیرش و نفوذ کلام، بدور از تحقیر و توهین، حفظ شخصیت و توجه به کرامت انسان، آئینه‌وار، صادقانه و بی‌غرض باشد.

گفتنی است، در پایان این جلسه از 50 نفر از رؤسا و دبیران شورای امر به معروف و نهی از منکر ادارات کاشمر که در یک سال گذشته بر اساس ارزیابی انجام شده نقش تأثیرگذار و فعالیت چشمگیری در زمینه ترویج و نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر داشتند، تجلیل به عمل آمد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار