کمبود منابع مالی، سود زیاد تسهیلات بانکی، هفت خان دریافت تسهیلات بانکی و موانعی از این دست موانعی است که صنعت قم را با چالش مواجه کرده است. با این وجود تولیدکنندگان دلسرد نشده و توان و انرژی خود را برای ماندن در بازار کار به کار می‌گیرند تا به راحتی در رقابت با موانع از گود خارج نشوند.
کد خبر: ۱۱۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۱ 27 October 2015
به گزارش تابناک قم، استان قم را تنها از بعد فرهنگی و دینی می‌شناسند، چون حوزه‌های علمیه و حضور مراجع و علما و وجود موسسات مختلف، قم را مورد توجه خیلی‌ها قرار داده است و به این شهر یک میلیون و 200 هزار نفری اهمیت ویژه‌ای بخشیده است. اما استان قم در کنار فعالیت‌های فرهنگی دینی خود این روزها ورود به عرصه صنعت را در برنامه خود قرار داده است؛ موضوعی که با توجه به مسائل و بحران‌هایی همچون بحران کم آبی، نگاه‌ها را حتی به کشاورزی ناامید کرده است.

در شرایطی که بیش از 20 هزار نفر در صنعت مبل، بیش از 40 هزار تولیدکننده فرش دستباف و بیش از 10 هزار نفر در بخش تولید سوهان و بسیاری در بخش‌های تولیدی دیگر فعالیت دارند می‌توان به میزان اهمیت و رویکرد مردم به بخش صنعت و تولید پی برد.

ایجاد صنایع بی نیاز یا کم نیاز به آب موضوعی است که در این سال‌ها بیش از پیش مورد توجه مسئولان و متولیان امر اقتصاد در استان بوده است. در این میان ایجاد خوشه‌های مختلف صنعتی که با هدف ساماندهی و سازماندهی صنایع کوچک شکل گرفته، گامی دیگر در راستای بهبود بخشیدن به وضع صنعت قم صورت گرفته است.

مدل توسعه‌ای خوشه‌های کسب‌وکار مدلی کارآمد و نو برای صنایع کوچک است که بر اساس آن توجه سیاست‌گذاران صنعت را به خود جلب کرده است؛ موضوعی که به گفته معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مدل توسعه خوشه‌های کسب و کار بر همکاری در عین رقابت تأکید دارد، بیش از یک دهه است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در حال پیاده‌سازی است.

غلامرضا سلیمانی مدل توسعه خوشه‌ای را مدلی کارآمد توصیف می‌کند تا آنجا که در بند 9 سیاست‌های کلی بخش صنعت ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی مطالعه شناختی، اعتمادسازی، تدوین سند برنامه عمل، پیاده‌سازی برنامه عمل و پایش و ارزیابی را 5 مرحله در روش‌شناسی خوشه برشمرد و افزود: خوشه‌های کسب و کار از میان خیل عظیم کارآفرینان کشور گلچین می‌شوند و این سیستم سبب شده تا صنایعی که این سیستم را اجرایی کرده‌اند به توفیقات چشمگیری دست یابند.

به گفته معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، 423 خوشه کسب‌وکار در کشور وجود دارد اما نکته مهم در این زمینه انجام شبکه‌سازی، فرهنگ توسعه پایدار و فعالیت‌های گروهی است تا خوشه مربوطه در مسیر حرکت خود متوقف نشود.

مدل توسعه‌ای خوشه‌ها توانسته فرایندی تکمیلی در بخش تولید و صنعت ایفا کند و به گفته کارشناسان مدل توسعه خوشه‌های صنعتی از الگوهای علمی و اجرایی توسعه کسب‌وکار در جهان است که با راه‌اندازی و گسترش آن‌ها می‌توان به اشتغال‌زایی پایدار دست‌یافت.

وجود 6 خوشه کسب و کار در قم

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم نیز با بیان این‌که بندسازی، تشکیل کنسرسیوم، افزایش صادرات و اشتغال پایدار از مهم‌ترین دستاوردهای خوشه‌های کسب‌وکار کشور به حساب می‌آید، اظهار داشت: در استان قم 6 خوشه سوهان، مبلمان، فرش، کفش، چاپ و نشر و سنگ تشکیل شده است که از این میزان تعداد 5 خوشه برنامه‌های اجرایی توسعه‌ای را دنبال می‌کنند.

امیرهوشنگ طیبی‌نژاد با بیان این‌که تاکنون برند «پیکما» برای خوشه کفش و صمیم برای خوشه مبلمان قم به ثبت رسیده است، عنوان کرد: موفقیت خوشه‌های صنعتی با همکاری کارآفرینان فعال با عوامل و گروه توسعه به دست آمده است که در این راستا حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، بازاریابی و توسعه بازار داخلی از جمله اقدامات مشترک کارآفرینان و عاملان توسعه خوشه است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در زمینه خوشه‌های کسب و کار صنایع قم توانستیم به 100 درصد برنامه‌های پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم، کمک به کاهش هزینه‌ها، بالارفتن کیفیت و همچنین توسعه بازارهای هدف و رونق بازارهای داخلی و خارجی هدف اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی از اجرای مدل توسعه‌ای تولیدات و کسب و کار استان در قالب خوشه‌ها است.

در این میان اگرچه توفیقاتی برای برخی از صنایع به دست آمده اما موانعی پیش پای برخی صنایع بوده که به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم، حمایت نکردن بانک‌ها از بخش تولید از این دست موانع است.

تعطیلی 25 درصد واحدهای تولیدی

سید حسن رضوی با بیان این‌که 20 تا 25 درصد واحدهای تولیدی استان قم به دلیل نبود تسهیلات و سرمایه به تعطیلی کشانده شده‌اند، عنوان کرد: اگرچه رویکرد دولت برای بازگرداندن صنایع و واحدهای تولیدی تعطیل شده به چرخه تولید است از همین رو بانک محوری را مبنای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های کلان خود قرار داده اما بسیاری از بانک‌ها در این زمینه به وظایف خود به‌درستی عمل نکرده و کمک چشمگیری هم نداشته‌اند.

اقدامات ابتکاری همچون خوشه‌بندی صنایع کوچک، ساخت و راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی به‌منظور ساماندهی صنایع بومی و واحدهای تولیدی گامی مهم در بهبود بخش صنعت است اما کمبود منابع مالی، سود زیاد تسهیلات بانکی، هفت‌خان دریافت تسهیلات بانکی و موانعی از این دست معضلاتی است که صنعت قم را با مشکل مواجه کرده است، با این وجود تولیدکنندگان دلسرد نشده و توان و انرژی خود را برای ماندن در بازار کار به کار می‌گیرند تا به راحتی در رقابت با موانع از گود خارج نشوند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار