کد خبر: ۱۲۷۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 11 November 2015

به گزارش تابناک یزد،اجرای طرح ساماندهی خیابان مسجد جامع نشان داد که معابر بافت تاریخی یزد قابلیت تبدیل شدن به پیاده‌راه را دارند اما مسئولان مصمم هستند که با اعمال محدودیت‌های ترافیکی و مسدود کردن مسیر سواره این خیابان از ابتدای ماه آینده، نقش پیاده‌راه را در این خیابان تقویت کنند.

کسبه و اهالی این محله که همیشه با اجرای طرح‌های عمرانی در این خیابان مخالف بودند، با اتمام طرح از مجموعه دستگاه‌های مشارکت‌کننده در اجرای طرح ساماندهی که منجر به تعریض پیاده‌روها و کاهش عرض سواره‌روها شد، تقدیر کردند.
اما بهره‌برداری از طرح ساماندهی با اولویت دادن به عبور عابران پیاده، با شرایط موجود خیابان همخوانی ندارد، چرا که اشغال مسیر سواره با پارک خودروها در محل توقف ممنوع، کسبه و شهروندانی را که با ماشین به این خیابان مراجعه می‌کنند، با چالش جدیدی مواجه کرده است.
 در حال حاضر عرض این خیابان شامل 2 لاین پیاده و یک لاین سواره 5‌متری است و  اگر یک خودرو در حاشیه لاین سواره، پارک کند، فقط یک خودرو قادر خواهد بود از کنار آن عبور کند.
مسیر تعریف شده رفت و برگشت این خیابان باعث شده که گاهی برخی از خودروها مسیر طی شده حتی به طول خیابان را به صورت دنده عقب طی ‌کنند تا خودروی دیگری امکان خروج یا ورود به خیابان را پیدا کند.
اشغال سطح سواره حتی تا ورودی کوچه‌ها ازجمله کوچه‌های دسترسی به مراکز اقامتی و گردشگری باعث بروز تصادفات متعدد در تقاطع کوچه‌ها با خیابان مسجد جامع و به دنبال آن درگیری لفظی شهروندان و حتی کسبه با یکدیگر می‌شود.
با این اوصاف به نظر می‌رسد، در صورتی که شهرداری تصمیم دارد این خیابان را به یک مسیر پیاده‌رو، تبدیل کند، باید از ورود و خروج خودروها به این خیابان جلوگیری شود تا دیگر اختلالات ترافیکی بروز نکند.

تایید مشکلات ترافیکی و تلاش برای رفع آنها
شهردار یزد با تایید مشکلات ترافیکی ناشی از کاهش عرض سواره‌رو می‌گوید: این خیابان با اولویت پیاده‌راه تعریف و ساماندهی شده و قرار است تا اول ماه آینده، محدودیت‌های ترافیکی در آن اعمال شود.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» با بیان این‌که به این ترتیب ورود وخروج خودروها به این خیابان ممنوع می‌شود، ادامه می‌دهد: مشکلات ناشی از رعایت نکردن قوانین رانندگی از جمله توقف کردن در محل توقف ممنوع که در حاشیه این خیابان بروز کرده پایان می‌یابد.
وی ادامه می‌دهد: بهترین راهکار برای ساماندهی ترافیکی خیابان مسجد جامع با توجه به ساختار تاریخی و گردشگری آن و حجم بالای مراجعه، مسدود کردن و تبدیل آن به یک پیاده‌راه کامل است.
این مسئول در پاسخ به ادعای برخی که عقیده دارند پارکینگ مورد نیاز برای رفع ترافیک این خیابان موجود نیست، می‌گوید: در ورودی این خیابان در کنار برج ساعت یک پارکینگ عمومی وجود دارد که ظرفیت کافی برای پارک خودرو مراجعان به خیابان مسجد جامع را دارد.

اعمال محدودیت ترافیکی با مدیریت کسبه
فرماندار یزد هم عقیده دارد بهترین راهکار برای ساماندهی ترافیکی خیابان مسجد جامع، مسدود کردن مسیر سواره و واگذاری مدیریت اعمال این محدودیت به دست اهالی و کسبه این خیابان است.
«محمود شاکرشمسی» با اشاره به رضایت کسبه این خیابان با ساماندهی ترافیکی و اعمال محدودیت برای تردد خودروها می‌گوید: باید با برگزاری جلسات مشترک با شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی و پلیس راهور به این نیاز رسیدگی شود.
وی ادامه می‌دهد: بهترین راهکار برای اعمال محدودیت ترافیکی و مسدود کردن این خیابان، برنامه‌ریزی کسبه خیابان برای باز کردن خیابان در ساعات مشخصی از شبانه روز و مسدود کردن آن در مابقی ساعات روز است.
این مسئول با اشاره به اعتبار هنگفتی که برای کف‌سازی، تعریض پیاده‌روها و جابه‌جایی تاسیسات شهری به شکل زمینی در این خیابان هزینه شده، اصلاح ساختار ترافیکی آن را ضروری می‌خواند.
شاکرشمسی اظهار می‌کند: این خیابان به یکی از الگوهای ساماندهی معابر بافت تاریخی تبدیل شده و قابلیت اجرا در خیابان قیام را نیز دارد که امیدواریم با تعامل همه دستگاه‌های مسئول، این مهم نیز هرچه زودتر محقق شود.

قداست و حرمت خیابان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با تاکید بر این‌که خیابان مسجد جامع از حرمت و قداست خاصی برخوردار است، می‌گوید: شهروندان و کسبه این خیابان باید توجیه شوند که این خیابان یک گذر و معبر عادی نیست.
«محمدمهدی شرافت» می‌افزاید: اجرای طرح ساماندهی خیابان مسجد جامع با رویکرد تبدیل این گذر تاریخی به مسیر پیاده‌راه نشان داد که مشارکت دستگاه‌ها برای ساماندهی و ارتقای ظرفیت‌های گردشگری بافت تاریخی امکان‌پذیر است.
وی با اشاره به صبر و تحمل مردم در طول زمان اجرای طرح، ادامه می‌دهد: محدودیت‌های ترافیکی باید با مدیریت اهالی با تشکیل هیات امنایی با حضور نمایندگان اصناف و ساکنان مجموعه اعمال شود تا نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد. این مسئول با تقدیر از همکاری دستگاه‌ها در اجرای این طرح اظهار امیدواری می‌کند این مشارکت در اجرای طرح احیای حسینیه‌های تاریخی و خیابان قیام نیز ادامه یابد، تا این طرح هم با سرعت و پیشرفت خوبی دنبال شود.

شهرداری در سال جاری با 1/6 میلیارد تومان اعتبار برای کف‌سازی، جابه‌جایی تاسیسات و اصلاح شبکه‌های شهری اقدام کرد و طرح بدنه‌سازی و مبلمان شهری این خیابان نیز از سوی مسئولان شهرداری در حال تدوین است.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار