هفته جاری در قزوین به عنوان یکی از پر بارش ترین ها در خاطر مردم مانده است هفته ای که بارش های ناگهانی و البته با شدت بالا را تجربه کردیم و شاید بتوان گفت اولین بارش های آلنینو در قزوین اتفاق افتاد، اما نکته جالب توجه این است که همین اولین بارش های آل نینو بخش های قابل توجهی از شهر را دچار آبگرفتگی کرد.
کد خبر: ۱۲۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 12 November 2015
به گزارش تابناک از قزوین؛ ال‌نینو یا ال‌نینیو (به اسپانیایی: El Niño) یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّارهٔ زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

ال‌نینیو به طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد.نشانه اولیه آن هم تغییر جهت جریان آب‌های سرد و گرم و همچنین بادهای این منطقه است.

اثر نوسان النينو بر اقليم ايران 

در زمان وقوع پديده ال نينو رودباد جنب حاره درنيمكره شمالي به عرض هاي پائين تري منتقل شده و در واقع جانب شمالي سلول هدلي درموقعيتي نزديكتر به استوا قرار مي گيرد.در چنين حالتي پر فشارهاي جنب حاره اي در منطقه خاور ميانه به عرض هاي پائين تري جابجا شده و امكان نفوذ موج بادهاي غربي را دردوره سرد به منطقه مديترانه و درياي سرخ افزايش مي دهند، نتيجه اين فرآيندها افزايش بارش زمستاني ايران و بطور كل خاور ميانه در سال هاي ال نينو خواهد بود.
سيل هاي بزرگ در طي النينو در مناطقي همچون پرو، شمال بوليوي و شيلي، سواحل شمالي آفريقا و مديترانه شرقي، ايران و افغانستان. 

تقريباً تمامي تحقيقات انجام شده در ايران نيز رخداد ال نينو را با افزايش بارش هاي فراگير در دوره سرد سال مرتبط مي دانند.

نتايج پژوهشگران در خاورميانه نيز ارتباط پديده انسو را با ناهنجاري هاي بارش بر روي منطقه نشان مي دهد، بطوريكه سال هاي ال نينوي قوي با افزايش بارش زمستاني همراه بوده، همين پژوهش، نيز ارتباط پديده انسو را با ناهنجاري هاي بارش بر روي منطقه نشان مي دهد، بطوريكه سال هاي ال نينوي قوي با افزايش بارش زمستاني همراه بوده در عين حال جديدترين خشكسالي ايران و جنوب غرب آسيا (خشكسالي ٢٠٠١ - 1998) با يكي از طولاني ترين و قويترين لانيناهاي نيم قرن اخير مرتبط دانسته شده و در واقع فاز سرد انسو علت اصلي خشكسالي اخير معرفي گرديده است.

آل نینو برای ایران بارش های خوبی را به همراه دارد

رضا کاکاوند، رئیس تحقیقات اداره هواشناسی استان در تعریف پدیده ال‌نینو اظهار کرد: ال‌نینو اثر مستقیم بر آب و هوای ایران ندارد بلکه اثر آن به صورت غیر مستقیم است؛ بدین شکل که بارش‌های مختلف در سطح وسیعی از کشور افزایش می‌یابد. 

این کارشناس اداره هواشناسی استان تصریح کرد: در استان قزوین کم و بیش اثرات ال‌نینوهایی که در مدت آماری اتفاق افتاده زمینه تغییرات آب و هوایی را فراهم کرده است و اثرات ال‌نینوهای رخ داده در مدت 57 سال گذشته 16 مورد بود که سبب افزایش بارندگی شد. 

وی عنوان کرد: براساس ال‌نینوی سال 2015 که معروف به ال‌نینوی کلارادو است وضعیت بارندگی در پاییز سال جاری نرمال یا بالاتر از نرمال می‌باشد البته این اثر مثبت پدیده ال‌نینو برای استان و کشور است.

وی در خصوص تغییرات دمایی در فصل پاییز بیان کرد: به لحاظ دمایی تغییرات به واسطه یک شاخص پیش بینی فصلی ارائه نمی‌شود بلکه برای این پیش بینی تمام مولفه‌های آب و هوایی باید در نظر گرفته شود. 

رئیس تحقیقات اداره هواشناسی استان ابراز کرد: براساس پیش بینی فصلی مرکز ملی اقلیم شناسی بارش در فصل پاییز امسال نرمال و به لحاظ دمایی در شرایط پایین تر از نرمال است؛ یعنی پاییز سردی را پیش رو خواهیم داشت و این شرایط تا ماه اول زمستان ادامه خواهیم داشت. 

این کارشناس اداره هواشناسی ادامه داد: طی چند سال اخیر با وقوع خشکسالی در منطقه مردم شرایط زمستان واقعی را فراموش کرده‌اند در سال جاری یک زمستان عادی را خواهیم داشت و نباید در این زمینه اغراق کنیم. 

کاکاوند در پایان تصریح کرد: اتفاقا در زمستان سال 86 با یک ال‌نینو همراه نبود بلکه یک لانینو یعنی بارش‌های کم و هوای سردی را تجربه کردیم؛ عکس حالت آب و هوایی که امسال با آن روبرو خواهیم بود یعنی ما با یک کاهش دما به همراه افزایش بارندگی مواجه هستیم.

آمادگی برای مواجهه با آل نینو

مدیر راهداری اداره راه و شهرسازی استان قزوین گفت: کارکنان و راهداران استان با شرکت در دوره تخصصی آموزشی برای مقابله با سرمای زودرس در پدیده «النینو» آماده شدند.

جواد حق لطفی افزود: برگزاری دوره آموزشی آشنایی با پدیده النینو باهدف آشنایی روسای ادارات راه و شهرسازی تابعه و کارکنان اداره با جزئیات این پدیده هواشناسی است که امیدواریم بتواند نتایج خوبی را به همراه داشته باشد.

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: ارائه خدمات مطلوب از سوی راهداران در شرایطی محقق می‌شود که بتوانیم توان نیروهای امدادی را بالا ببریم و آشنایی آنها با حوادث طبیعی را تقویت کنیم.

حق لطفی اظهار داشت: با توجه به آغاز زودهنگام بارش‌ها و سرد شدن هوا و همچنین احتمال وقوع بارش‌های شدید و پدیده کولاک و سیل در پاییز و زمستان امسال، همه راهداران و گشت‌های راهداری در آماده‌باش کامل هستند.

وی یادآور شد: اقدامات لازم برای ایمن‌سازی جاده‌ها و تسهیل در جابجایی مردم و نیز خدمت‌رسانی مناسب در محورهای مواصلاتی استان فراهم‌شده تا با کمترین مشکل از این شرایط عبور کنیم.

اولین بارش های آل نینو قزوین را زیر آب برد

اگرچه هشدار های سازمان هواشناسی در خصوص بارش های آل نینو از ماه های قبل آغاز شده است اما برخی از دستگاه ها گویا هنوز جدیت آن را باور ندارند و همین امر سبب شده است تا در اولین بارش های آلنینوی امسال آب گرفتگی زیادی در شهر ایجاد شود.

بارش باران و وزش باد شدید برای ساعاتی سبب آب گرفتگی معبر اصلی و فرعی شده و دید و فعالیت های مردم قزوین را با اختلال مواجه کرد، به نحوی که تردد خودروها در برخی از خیابان‌های اصلی شهر متوقف شد.

اما در کنار همه بی توجهی های مسئولین عملکرد کارکنان شهرداری قابل ستایش است که همه تلاش خود را در جهت رفع این مشکل انجام دادند. 

ولی واقعا با توجه به پیش بینی پدیده آل نینو نیاز جدی برای مواجه با چنین مواردی و برنامه ریزی درست برای برخورد با آن وجود دارد.و نیاز است که مسئولین شهری در خصوص بهسازی معابر و ایجاد مسیر های هدایت آب به سمت کانال های شهری اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار