عصر روز یکشنبه هفته جاری یک فقره قتل در یکی از محلات شهر ایلام صورت گرفت و قاتل دختری بود که بااستفاده از اسلحه گرم مرد جوانی رابه قتل رسانید
کد خبر: ۱۳۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴ 24 November 2015
بهمن ماه سال گذشته خبرقتل یک مرد با ساطور در مقابل دادگاه تجدید نظر استان ایلام براثر اختلاف خانوادگی به سرعت در صدر اخبار رسانه های نوشتاری ومجازی کشور قرار گرفت شرح ماجرا از این قرار بود که پرونده فرد مقتول با اتهام تجاوز ناموسی در دادگاه‌ استان تحت رسیدگی بود و بعد از مراحل قانونی گویا تبرئه می‌شود و چون خانواده شاکی از این رای به خشم آمده بودند، فرد تبرئه شده را به طرز فجیعی به قتل رساندند.

به گزارش تابناک ایلام،تحقیقات نشان مي دهد كه بروز يكسري از اختلافات و حل نشدن آن به صورت ريشه اي باعث ايجاد نزاع هاي منجر به قتل دراستان ایلام می شود وريشه و بستر اوليه نزاعها را دراین استان بايد در تاريخ گذشته اين جوامع مطالعه نمود چرا که عوامل مختلفي در شکل گيري و تداوم آن مانند آثار محيط طبيعي ، ريشه هاي اجتماعي ، زمينه هاي اقتصادي، ابعاد فرهنگي وتعصبات قومی وقبیله ای دخيل بوده اند.
عدم آشنايي و آگاهی لازم  مردم به قوانين اسلامي و حکومتی در ارتکاب و ابراز خشونت که ازقبح انجام اينگونه اعمال بي خبرند، وهمچنین بدلیل پایبندی به عرفهاي گذشته که هنوزبرجامعه حاکم هستند ،ارجحیت  پایبندی به تعصبات قومی وقبیله ای خصوصا درمسائل مرتبط به اختلافات ناموسی زمینه ساز بروز قریب به اتفاق قتلهای به وقوع پیوسته دراستان ایلام است.

فرهنگ جنگ طلبی به شکل علاقه به اسلحه و مهارت فوق العاده، نمایش شجاعت و شهامت تواناييهاي بدني، سازگاري با سختيها و تن ندادن به زور، همه و همه دربه وجود آوردن نزاعهاي محلي دراین استان سهم عمده اي را دارند.

عصر روز یکشنبه  هفته جاری یک فقره قتل در یکی از محلات شهر ایلام صورت گرفت و قاتل دختری بود که بااستفاده از اسلحه گرم مرد جوانی رابه قتل رسانید
آنچه در فضاهای مجازی منتشر شده حاکی از آن است که مقتول در داخل یک خودرو پراید سفید رنگ با شلیک گلوله به ناحیه سر به قتل رسیده است و گفته می شود که طرفین نزاع آشنایی قبلی داشته اند و برخی اختلافات و مزاحمت ها موجب اتفاق این قتل شده است.

سردار علی دولتی در تشریح این حادثه درگفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه به دنبال یک ایجاد مزاحمت و اختلافات خانوادگی، این مسئله به محکمه قضایی ارجاع می شود و صلح و سازش صورت می گیرد، اظهارکرد: متأسفانه دقایقی پس از ایجاد صلح و سازش، قاتل با شلیک گلوله، به زندگی این شهروند پایان داده است.

فرمانده انتظامی استان ایلام با تأکید بر اینکه برخورد پلیس با هنجارشکنان، قانون شکنان، اراذل و اوباش و مزاحمین نوامیس مردم، بدون اغماض و مقتدرانه خواهد بود، تصریح کرد: از مردم فهیم و بصیر استان انتظار می رود که تنها قانون را ملاک عمل خویش و محاکم قضایی را نیز مأمنی برای حل و فصل اختلافات خود قرار دهند و از اقدامات خودسرانه به شدت پرهیز کنند.

يافته ها ي پژوهشي نشان مي دهد که ميزان اين برخوردها در سالیان اخیرسيرصعودي داشته و هر سال بر تعداد آنها افزوده مي گردد. ابعاد مختلف فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و حتي محيط طبيعي ساکنان منطقه جهت تعديل نمودن  اين رفتارها و متعادل سازي آن مشکل بوده و براي نهادينه کردن فرهنگ صلح و سازش در این جوامع راهبردها واقدامات ویژه ای را می طلبد

اجراي برنامه هاي آموزشي به منظور افزايش سطح آگاهي مردم و ايجاد انگيزه در آنها براي پيگيري حقوق مربوطه از طريق مراجع قانوني و پرهيز از اقدامات خود سرانه و خارج از ضوابط تا حدود زيادي مي تواند از بروز نزاع هاي طايفه اي پيشگيري كند ، تحقق اين هدف مستلزم اهتمام و تشريك مساعي سازمان ها و ارگانهاي مربوطه از قبيل : صدا و سيما، آموزش و پرورش، کانون فرهنگی مساجد و دستگاههای انتظامی وقضایی بوده كه اين امر نيازمند توجه و عزم جدي مسيولين ذيربط است.

انشااله که با تعمیق پایبندی به قانون وآموزش مستمر مردم خصوصا در حوزه های اجتماعی وقضایی در آينده اي نه چندان دور شاهد رشد و شکوفايي و توسعه استان از لحاظ اقتصادي، فرهنگي و … باشيم.هرچند اين امر مستلزم امنيت و آرامش بوده ولي مي توان با کمک ابزارهاي فوق الذکر شاهد نهادينه کردن فرهنگ صلح وسازش و کاهش نزاعهاي منجر به قتل در استان باشيم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
یه کمی هم در مورد ضعف قوه قضائیه بگویید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار