بهداشت و رفاه
واردات شیر خشک به کشور نداریم و همه شیرخشک ها داخل کشور تولید می شوند، هر چند مواد اولیه آن از خارج می آید
کد خبر: ۱۳۵۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 26 November 2015
به گزارش تابناک ایلام به نقل از ایرنا، رییس سازمان غذا و دارو درمورد ورود شیرخشک های فاسد از مرزهای غربی به کشور هشدار داد
رسول دیناروند روز چهارشنبه در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری ارتقا نظارت بر کالاهای سلامت محور با شورای عالی مناطق آزاد افزود: واردات شیر خشک به کشور نداریم و همه شیرخشک ها داخل کشور تولید می شوند، هر چند مواد اولیه آن از خارج می آید.
وی تصریح کرد: متاسفانه مشاهده شده که برخی شیرخشک های فاسد از مرزهای غربی وارد کشور می شود و مردم نباید این محصولات را خریدار کنند.

** 50 درصد فرآورده های آرایشی در بازار قاچاق است
رییس سازمان غذا و دارو گفت: 50 درصد فرآورده های آرایشی در بازار قاچاق است.
دیناروند افزود: حجم ریالی کالاهای سلامت محور قاچاق(فرآورده های دارویی، آرایشی و بهداشتی) حدود 30 میلیارد تومان است.
وی تصریح کرد: در حوزه دارو کمترین میزان قاچاق و در حوزه فرآورده های آرایشی بیشترین میزان قاچاق را داریم. میانگین درصد فرآورده های سلامت محور قاچاق (فرآورده های دارویی ، آرایشی و بهداشتی) 19 تا 20 درصد است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: غذا، بازار بزرگتری را نسبت به دیگر فرآورده های سلامت محور در اختیار دارد و چهار برابر کل دیگر فرآورده های سلامت است که در آنجا هم قاچاق وجود دارد. بطور مثال در نوار شمالی تهران در بسیاری از فروشگاه ها، تعداد زیادی فرآورده های غذایی وجود دارد که بطور رسمی وارد کشور نشده اند.

** مناطق آزاد می توانند به پایگاه توریسم سلامت تبدیل شوند
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مناطق آزاد می توانند به پایگاه صادرات کالاهای سلامت محور و پایگاه بین المللی توریسم سلامت تبدیل شوند.
دیناروند افزود: کشورهای منطقه از فرصت های خود در زمینه توریسم سلامت استفاده کرده اند و ما هرچه دیرتر کار را در این زمینه آغاز کنیم، مشکلات ما در این حوزه تصاعدی خواهد شد.

** قاچاق مکمل ها را تکذیب نمی کنیم
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه همچنان مکمل های قاچاق وارد کشور می شوند و این مساله قابل تکذیب نیست.
دیناروند افزود: دلیل قاچاق زیاد مکمل ها، تقاضای زیاد است. برخی تقاضاها برای مکمل ها را نمی توان قانونا پاسخ داد، بطور مثال در برخی مکمل های بدنسازی از هورمون هایی استفاده می شود که مصرف آنها ممنوع است و حتما باید از بازار قاچاق آنها را تامین کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای مکمل های دوپینگ و مسایل جنسی نیز مخدرهایی وجود دارد که نمی توان آنها را تامین کرد و بازار قاچاق به شدت در این حوزه ها فعال است. نمی توانیم زیرساخت های ورود قانونی چنین مکمل هایی را به کشور فراهم کنیم چون ممنوع هستند.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اما در برخی انواع مکمل ها نیز با آنکه بازار قانونی، آنها را عرضه می کند باز هم بازار قاچاق وجود دارد.
دیناروند با اشاره به مصرف مکمل ها در باشگاه های ورزشی نیز افزود: با وزارت ورزش تفاهمنامه هایی منعقد کردیم تا باشگاه های ورزشی را سالم سازی کنیم.

** شبیه سازی برندهای معروف آرایشی
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برخی منافذ مانند بازارچه های مرزی در کشور وجود دارند که از آنها کالاهای سلامت محور به داخل، قاچاق می شود در حالیکه این بازارچه ها برای رفع معضل بیکاری دائر شده اند، خود مشکل دیگری بوجود آورده اند.
دیناروند افزود: کالاهای عرضه شده در بازارچه های مرزی باید مشخص باشند اما گاهی این مساله رعایت نمی شود. شبیه سازی برندهای معروف محصولات آرایشی انجام می شود و این کالاها از طریق این بازارها با قیمت ارزانی وارد کشور می شود و مطمئنا این محصولات تقلبی هستند.
وی خاطرنشان کرد: اینگونه محصولات آرایشی، ماده موثره نداشته و ماده مضر دارند و سلامت مردم را به خطر می اندازند./پ
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار