تهران اگر چه پایتخت باستانی ایران محسوب نمی شود اما اهمیت تاریخ چند صد ساله اش به عنوان پایتخت و اهمیت کنونی اش در تاریخ معاصر باعث شده است تا برای علاقه مندان به موزه گردی شهر جذابی باشد.
کد خبر: ۱۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹ 15 March 2015

پیشنهاد کوله پشتی برای پایتخت نشینان علاقه مند به سکوت نوروزی تهران و هموطنانی که فضای آرام پایتخت را برای مسافرت نوروزی خود انتخاب می کنند، بازدید برخی از این موزه های معروف است که می تواند خاطراتی خوش را از نوروز امسال برایشان رقم بزند.

** موزه سکه: اهالی تاریخ موزه سکه را از موزه های جامع ایران می دانند. در این موزه مجموعه ای از سیر تکاملی سکه در ایران را می توانید همراه با نمونه های به جا مانده از آنها دنبال کنید. مسیر: ضلع شمال شرقی میدان امام خمینی، ساختمان بانک سپه

**موزه ملی ایران (موزه مادر): برای لذت بردن از یک موزه تاریخی که قدیمی ترین موزه ایران با قدمتی 77 ساله نیز محسوب می شود، باید به خیابان سی ام تیر که خیابان موزه هاست، بروید. در این موزه تماشاگر می تواند با مجموعه اشیا و آثار تاریخی به دست آمده از تمدن و فرهنگ ایرانی در 2 بخش موزه ایران باستان و موزه ایران اسلامی ملاقات کند؛ آثاری که گاه چون مجسمه الهه مادر قدمتی 9 هزار ساله دارد.

مسیر: خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی ام تیر، مجموعه تاریخی باغ ملی

 

**موزه ملک: موزه ای شامل 3 هزار سکه و مدال ایرانی، تابلوهایی از استادان بزرگی چون کمال الملک، صورتگر و تجویدی و برخی از آثار نقاشان بزرگ اروپایی و مجموعه های زیبا و تاریخی تمبر، آثار اصیل خوشنویسی، در کنار بیش از 70 هزار جلد کتاب و بسیاری چیزهای دیگر از دیدنی های موزه ملک است که در خانه حاج حسین ملک از تاجران مشهور دوران پهلوی که امروزه به نام موزه ملک شناخته می شود، می توان تماشا کرد.

مسیر: خیابان امام خمینی، خیابان ملل متحد (باغ ملی)

 

**کاخ موزه گلستان: قدم گذاشتن در کاخ گلستان که اکنون تبدیل به موزه ای تاریخی شده است، یعنی قدم گذاشتن در کاخی که محل تاج گذاری 7 نفر از پادشاهان رو به رو خواهید بود. در واقع با رفتن به کاخ موزه گلستان شخص می تواند از 11 موزه و تالار مختلف دیدن کند.

مسیر: میدان 15 خرداد (ارک)

 

**موزه رضا عباسی: عاشقان سینه چاک پیچ و تاب های قلم خوشنویسان مسلمان ایرانی نیز می توانند در موزه رضا عباسی چشمان ذوق خود را برای یک سال تمام از این هنر اصیل ایرانی- اسلامی سیراب کنند.

در 3 طبقه این موزه از هزاره دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم و پایان دوره قاجار آثاری دیدنی فراهم شده اند.

مسیر: خیابان شریعتی، نرسیده به پل سید خندان، پلاک 972

 

**موزه جواهرات ملی: این موزه غیر از خانم ها، از آقایان علاقه مند به فرهگ ایران نیز دلبری می کند. گنجینه ای بی نظیر که گویی تحقق عینی این جمله است «هنر نزد ایرانیان است و بس». در این گنجینه بسیاری از جواهرات تاریخ ایران از دریای نور که بزرگ ترین الماس صورتی جهان است تا کره جواهر نشان تاج های سلطنتی و تخت طاویی معرفو فتحعلی شاه را تماشا کنید.

مسیر: خیابان امام خمینی، خیابان فردوسی، مقابل سفارت ترکیه

 

**کاخ موزه نیاوران: این کاخ که به دستور فتحعلی شاه قاجار بنا شده در واقع محل تردد ییلاقی شاهان قاجار بوده. مجموعه امروز نیاوران شامل کاخ اختصاصی نیاوران و موزه پارچه و لباس های سلطنتی، کاخ صاحبقرانیه، موزه حوضخانه، موزه خودروهای اختصاصی نیاوران و ... است.

مسیر: خیابان شهید باهنر (نیاوران)، میدان شهید باهنر

 

**موزه فرش: علاقمندان به هنر یگانه و بی بدیل دستان مردان و زنان ایرانی نباید از بازدید از موزه این گستردنی بی نظیر ایرانی یعنی موزه فرش غافل شوند؛ موزه ای که بازدید از آن یعنی تورقی در اوراق پر نقش و نگار هنر فرش باقی ایرانی.

مسیر: تقاطع خیابان دکتر فاطمی و کارگر


منبع : روزنامه همشهری

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار