ایران از کشورهایی است که هر ساله با حوادث طبیعی و غیر طبیعی روبه‌رو است بنابراین اهمیت مدیریت بحران و توجه به امر آموزش جهت مقابله با بلایا در کشورمان لازم و مهم ارزیابی می‌شود.
کد خبر: ۱۵۱۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹ 25 December 2015

به گزارش تابناک مازندران، کشورهای زیادی در دنیا به تناسب موقعیت جغرافیایی و شرایط خاص در معرض خطرات مختلف طبیعی و غیرطبیعی قرار داشته و با بحران‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

ایران نیز از کشورهایی است که در معرض خطرات طبیعی و حوادث غیرمترقبه قرار دارد زیرا هر ساله شاهد وقوع سیل، زلزله، رانش زمین، ریزش کوه، طوفان، آتش‌سوزی و دیگر وقایع در سطح شهرها بوده که مردم زیادی را با آسیب‌های جدی روبه‌رو می‌کند.

آتش‌سوزی جنگل‌های شمال، طغیان رودخانه‌ها، سیل و ریزش کوه در محور هراز تنها بخشی از حوادث طبیعی و غیرطبیعی است که طی ماه‌های گذشته در مازندران شاهد وقوع آن بودیم.

مدیریت بحران هم مجموعه‌ای از چاره‌جویی‌ها و تصمیماتی است که در مقابله با بحران انجام می‌گیرد و برای کاهش روند بحران، کنترل، کاهش و رفع بحران نیاز به همت همه جانبه مردم و مسئولان دارد هر چند این اقدامات مربوط به پیشگیری و مدیریت ریسک، سازماندهی و مدیریت منابع مورد نیاز در پاسخ به آن است.

مدیریت بحران در تعریف دیگر برنامه‌ها، ایجاد ساختارها و تدوین مقرراتی است که منجر به کمک و یاری‌رسانی به دولت و سازمان‌های غیردولتی در برخورد با حوادث بوده و ممکن است در دو محیط داخلی یا خارجی صورت گیرد.

*برگزاری مانور مقابله با بلایا راهی برای سنجش آمادگی 

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری ویژه آمل در نشست با مسئولان شهری در زمینه مدیریت بحران و چگونگی برخورد با حوادث، با اشاره به اینکه وقوع بلایای طبیعی به عوامل بیرونی و انسانی بستگی ندارد و وقوع آن به عوامل انسانی مربوط نیست، گفت: ولی عوامل انسانی می‌تواند در کاهش اثرات بلایای طبیعی موثر باشد.

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری ویژه آمل با اعلام اینکه مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با مدیریت صحیح و کارآمد در زمان بحران به همراه تدبیر و ارائه راهکارهای لازم پاسخگوی نیازهای مردم باشند، تصریح کرد: باید ادارات و نهادها با توجه به ظرفیت و توانایی‌شان دست به آموزش در جامعه بزنند زیرا آموزش یکی از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند در مقابل بلایا، کاهش خسارت‌ها را شامل شود.

این مسئول با اشاره به برگزاری مانورهایی برای سنجش آمادگی و توانمندی مردم و مسئولان دستگاه‌های امداد و نجات و دیگر نهادها، گفت: مانورها در معرفی توان، نمایش کاستی و تقویت نقاط قوت بسیار مهم هستند.

رسولی با بیان اینکه اجرای مانورهای زلزله و مقابله با بالای طبیعی سبب آماده بودن نهادها و پیشگیری مقابل حوادث و آمادگی لازم جهت مقابله را به همراه دارد، خاطرنشان کرد: زلزله یکی از بلایای طبیعی است که نیاز بوده تا دستگاه‌های اجرایی در کارگروه‌های متعدد علاوه بر آمادگی مقابل زمین‌لرزه امر آموزش را در جدی بگیرند.

*لزوم تشکیل گارد جنگل برای مهار آتش‌سوزی در مازندران

وی با اشاره به هفته ایمنی در برابر زلزله ادامه داد: باید شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی برای کاهش خسارت‌ها لحاظ شود.

معاون برنامه‌ریزی فرمانداری ویژه آمل با اشاره به اینکه مازندران از استان‌هایی است که وقوع آتش‌سوزی در زمان‌های مختلف در شهرهای مختلف مشاهده می‌شود، بیان کرد: نیاز است تا دستگاه‌هایی همانند ورزش و جوانان، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها، بخشداری، فرمانداری‌ها، هیئت‌های کوهنوردی و جمعیت هلال احمر برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل دست به تشکیل گارد جنگل بزنند.

این مسئول با اعلام اینکه در زمان آتش‌سوزی جنگل‌ها، برای اطفای حریق افراد محلی و بومی می‌توانند کارآمد ظاهر شوند، اظهار کرد: در کمیته هفده‌گانه مدیریت بحران باید مسئولان نهادها و دستگاه‌ها به تعریف سناریو و اجرای آن بپردازند تا آمادگی لازم برای مقابله با حوادث و بلایای غیرطبیعی حاصل شود.

آموزش یکی از مهم‌ترین مسائل در برخورد با حوادث و بحران است تا افراد جامعه نیز پای کار آمده و پس از کسب آموزش‌های لازم که در گذشته از سوی افراد متخصص صورت گرفت، به درستی وارد میدان شوند.

وجود بافت فرسوده، لزوم بهسازی این بافت‌ها، نظارت بر ساخت و سازهای استاندارد و ایجاد ساختمان‌های مقاوم نیز می‌تواند از بروز حوادث ناخواسته جلوگیری کند.

فارس

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار