رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان با بیان اینکه پسماندهای روستایی در حاشیه روستاها و بعضا در بستر رودخانه‌ها رها می‌شوند، گفت: انباشت زباله‌ها و سوزندان آنها در برخی از روستاهای همدان موجب آلودگی آب و خاک و انتشار بوی نامطبوع و تجمیع حیوانات وحشی در آن حوالی شده است.
کد خبر: ۱۶۲۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶ 13 January 2016

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان با بیان اینکه پسماندهای روستایی در حاشیه روستاها و بعضا در بستر رودخانه‌ها رها می‌شوند، گفت: انباشت زباله‌ها و سوزندان آنها در برخی از روستاهای همدان موجب آلودگی آب و خاک و انتشار بوی نامطبوع و تجمیع حیوانات وحشی در آن حوالی شده است.

به گزارش ایسنا،"بهاره نوری‌صفا" با اشاره به اینکه تغییر فرهنگ زندگی مردم روستا و نزدیک شدن به فرهنگ شهری موجب افزایش زباله‌ها و پسماندهای روستایی شده است، افزود: در گذشته روستائیان با مصرف پسماندهای موادغذایی به وسیله دام‌ها و استفاده از فضولات دامی برای ایجاد سوخت زباله‌های کمتری ایجاد می‌شد اما اکنون علاوه بر اینکه زباله‌های خاص روستائیان تولید می‌شود پسماندهای موادغذایی بسته‌بندی شده نیز به این زباله‌ها اضافه شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مکانیسم مشخصی برای مدیریت پسماند به طور اصولی وجود ندارد مسلما آلودگی آب، خاک و هوا در این مناطق شدت می‌گیرد.

روستاهای همدان فاقد محل‌های دفن اصولی زباله هستند

نوری‌صفا سرانه تولید زباله‌های روستایی را به ازای هر نفر 500 گرم در روز عنوان کرد و افزود: همه روستاهای شهرستان همدان فاقد محل‌های دفن اصولی زباله هستند مگر اینکه برخی از این روستاها پسماندهای خود را به محل دفن پسماند شهرستان همدان ارسال کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده 12 قانون مدیریت پسماند، محل‌های دفن پسماندها بر اساس ضوابط زیست‌محیطی توسط وزارت کشور و با هماهنگی محیط زیست و جهادکشاورزی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: نماینده وزارت کشور در روستاها دهیاری‌ها هستند که این افراد باید زمین‌های مشخصی در روستاها شناسایی کرده و به اداره محیط‌زیست شهر خود گزارش کنند، محیط زیست نیز مورد مذکور را بررسی کرده و نتیجه را به دهیاری اعلام می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان همدان انتخاب محل مناسب برای دفن زباله‌ها در روستاها را بسیار مهم دانست و گفت: زمین شناسایی شده توسط دهیاران باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد که این ضوابط را طی کارگاه‌های آموزشی که برای دهیاران برگزار کرده‌ایم، تعریف و متن کامل این ضوابط را در پکیج اهدایی به دهیاران ارائه داده‌ایم.

تعیین دو محل دفن زباله در روستاها به وسیله دهیاری‌ها

وی از تعیین دو محل دفن زباله در روستاهای شهرستان همدان به وسیله دهیاری‌ها خبر داد و عنوان کرد: بعد از برگزاری کارگاه‌ها دو مورد زمین تعیین شده توسط دهیاری‌ها به محیط زیست ارائه شده که این سازمان در حال بررسی این مکان‌ها است.

وی در پایان با اشاره به اینکه اصول کار باید کاهش از مبدا و تفکیک از مبدا زباله باشد، افزود: مشارکت‌های مردمی نقش بسزایی در تحقق این اصول دارند که در این راستا دهیاران برخی از روستاها درخواست آموزش حضوری توسط پرسنل محیط زیست برای مردم روستا دارند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار