رئیس سابق آب و فاضلاب روستایی مشهد :
مهندس تقی‌زاده مقدم با اشاره به طرح‌های مختلف مطرح درباره تامین کمبود و محدودیت آب در مشهد موضوع انتقال آب از دریای عمان به مشهد را غیر اقتصادی و دارای برخی معضلات زیست محیطی دانست.
کد خبر: ۱۷۴۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 02 February 2016
مهندس احمد تقی زاده مقدم در گفتگو با خبرنگار تابناک خراسان رضوی با اشاره به اینکه « برای انتقال آب از دریای عمان به دشت کویر و در نهایت خراسان رضوی چند راهکار وجود دارد » افزود: یکی از راهکارهای رفع مسئله بحران آب مشهد این است که آب در دریای عمان شیرین‌سازی شود مانند کاری که کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌دهند که این روش فقط جوابگوی آب شرب نوشیدنی، خواهد بود و هزینه شیرین‌سازی آب خیلی بالاست.
رئیس سابق آب و فاضلاب روستائی مشهد یادآور شد : البته مزیت این طرح این‌ است که نمک آب در خود دریا باقی می‌ماند و وارد خاک سایر مناطق کشور نمی‌شود هرچند که درصد شوری خود دریا را تحت تاثیر قرار می دهد و این فرآیند از نظر اقتصادی فقط برای انتقال آب شرب و در حد بسته بندی قابل توجیه است.
وی افزود : راه دیگر اینکه جهت تامین آب نوشیدنی و صنعت و کشاورزی توسط لوله هایی با قطر بالا و با احداث چندین ایستگاه پمپاژ و اجرای بیش از 1500 کیلومتر لوله گذاری ، آب از دریای عمان به خراسان رضوی می رسد که در اینجا بایستی اب شرب بهداشتی و صنعت با هزینه بالا تصفیه گردد و باقیمانده این آب جهت کشاورزی قابل استفاده نیست چرا که به ازای هر متر مکعب آب 130 کیلوگرم نمک وارد زمینهای کشاورزی می شود!
رئیس سابق آبفای وستایی مشهد افزود : کاربری کشاورزی این آب درحالیست که پیش از آن تا حدودی نسبت به تصفیه و نمکزدایی آب اقدام شود که البته از معضلات این طرح، نمک بسیاری است که باقی می ماند و باعث آلودگی محیط زیست می شود و این نمک زمینهای کشاورزی را از بین برده و به جز برای برخی محصولات خاص مقرون به صرفه نیست و زمینهای منطقه را غیر قابل کشت می کند.
 وی افزود: راه حل دیکر انتقال آب از طریق احداث کانال می باشد که بایستی حداقل 50 متر عرض کانال باشد  که حجم قابل توجهی از آب دریا انتقال داده شود که از معضلات این طرح این است که از لحظه ورود آب به داخل کانال گیاهان مسیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد ونمک موجود در اب باعث بالا رفتن نمک در زمینهای کشاورزی می‌شود که در نهایت باعث از بین رفتن زمین‌های کشاورزی خواهد شد.
مهندس تقی زاده خاطر نشان کرد : به دلیل حجم بالایی که طی این طرح منتقل می شود تا حدودی باعث تلطیف فضای اطراف خود می شود.
وی افزود : از دیگر معضلات این طرح تقسیم کشور با ایجاد یک کانال رودخانه مانند این است که باعث ایجاد نوعی واگرایی در کشور و تقسیم آن به دو منطقه شرق و غرب است که حالت واگرایی ایجاد کرده و از نظر امنیتی نیز ممکن است در آینده باعث برخی مشکلات امنیتی شود.
به گفته این کارشناس مکانیک اجرای این طرحها در آینده و با توجه به رشد جمعیت الزامیست اما در حال حضر بهترین روش و کم هزینه ترین طرح مدیریت تقاضا و مصرف است که از محل کاهش هدررفت اب و خریداری چاههای کشاورزی و مسدود نمودن چاههای غیرمجاز و اجرای نوین آب رسانی می توان کمبود اب را جبران نمود.
وی افزود : در صورت تاکید بر شیوه هایی مانند انتقال آب از دریای عمان بایستی مطالعات دقیق‌تری درباره وضعیت آب و خاک و محیط زیست و هزینه‌ها صورت پذیرد.

 انتقال آب از دریای عمان به مشهد صرفه اقتصادی ندارد
 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
صدرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
امیدواریم هر طرحی که قرار است اجرا شود همه جانبه و کامل باشه و نظر متخصصین با سابقه ای همچون ایشان مد نظر قرار بگیرد.کشور ما خسته است از طرح های سیاسی محور و پوپولیستی.از انتقال تیم های ورزشی گرفته تا مسائل اقتصادی و ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
راست میگه بنده خدا... آب شور بیاریم که چی بشه؟
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
ضمن تاييد نظرات فني و تخصصي مهندس احمد تقي زاده واقعا بايد تجربه بيش از سه دهه مديريت كشور رو اناليز كنند و مديران كارامد و تخصصي رو گلچين كنن و هر كدوم رو سر جاي خودش بذارن با چنين رويكرد تخصص محوري ميشه به اينده ايران عزيز اميد وار بود
ايران به مديراني همچون مهندس تقي زاده نياز شديد دارد
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
دقیقا . دنبال کردن چنین طرح های رویایی فقط تلف کردن وقت و انرژی است . هرازان طرح کارآمد و به صرفه وجود دارد ک ارزش وقت و هزینه را دارد .
شیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
آب بیارن بذار از کره ما باشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار