سینماگران و تولیدکنندگان فیلم در مازندران حال خوشی ندارند؛ کمبود بودجه و عدم برنامه‌ریزی صحیح در این بخش مهمترین آسیب به شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۹۸۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵ 16 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، در هر سال جشنواره‌های فراوانی در حوزه فیلم و فیلم نامه‌نویسی در کشور به ویژه در مازندران برگزار می‌شود، با توجه به اینکه مازندران یکی از استان‌های برجسته در حوزه تولید محتوای دیداری و مکتوب سینمایی است و هنرمندان زیادی به ویژه جوانان در این امر مشغول به فعالیت هستند، برگزاری جشنواره و مسابقه‌های حرفه‌ای به طور قطع در ارتقای سطح فعالان هنری در حوزه فیلمسازی و فیلم نامه‌نویسی تاثیر فراوانی دارد.

این روزها اخبار زیادی مبنی بر تقدیر از فعالان فیلمسازی در مازندران در کشورهای دیگر و حتی پایتخت به گوش می‌رود و از سویی مازندران در جشنواره فیلم،تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی به جوایز ارزشمندی دست یافت اما این هنرمندان یا در مازندران حضور ندارند و یا اینکه اثری در استان تولید نمی‌کنند.

عدم توجه به حوزه فیلمسازی در مازندران موجب شده است تا آثار فاخر سریالی و یا سینمایی بدون نام مازندران در کشور ساخته شود و حتی مکان لوکیشن‌ها نیز گاه عنوان نمی‌شود چه برسد به اینکه اثری ارزشمند درباره تاریخ و فرهنگ مازندران ساخته شود.

عدم توجه به فیلم سازی و سینماگری در مازندران موجب سوق هنرمندان استان به جشنواره‌های خارجی و در برخی مواقع مهاجرت آنان از مازندران می‌شود.

مائده عبدی فیلم‌ نامه‌نویس جوان مازندرانی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های استانی و کشوری، اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های فیلم و فیلمنامه موجب تبادل اطلاعات، آموخته‌ها و تجربه‌های فیلم‌سازان دیگر با یکدیگر می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر با نگاهی انتقادی به این جشنواره‌ها نگاه کنیم باید گفت که داوری‌های غیرمنصفانه به همراه روابط همراه بوده است که به یک معضل بزرگ جشنواره‌ای تبدیل شد.

این نویسنده با بیان اینکه ایده و طرح فیلمنامه‌های فرستاده شده به دبیرخانه جشنواره‌ها در زمان داوری برداشت می‌شود، خاطرنشان کرد: در حالی که جشنواره حسنات در اصفهان برگزار می‌شده و بسیاری از جوانان مازندرانی نیز در آن شرکت داشتند یک داور ساکن آمریکا به نام مینو فرشچی قضاوت شده است.

عبدی افزود: سوال اینجاست که آیا باید برای داوری آثار یک جشنواره نو پای ملی، یک داور از آمریکا به ایران بیاید.

روی آوردن به جشنواره های خارجی

نویسنده مازندرانی با سلیقه‌ای دانستن داوری‌ها در این جشنواره‌ها، اظهار کرد: داوری‌های سلیقه‌ای موجب سرخوردگی و فاصله گرفتن هنرمندان از جشنواره‌های داخلی می‌شود.

وی با اشاره به افزایش خواسته‌های هنرمندان ایرانی برای حضور در جشنواره‌های خارجی، گفت: معضل داوری، نبود اکران عمومی فیلم‌ها، دیده نشدن گروه هنری و تلاش و استعداد این هنرمندان، موجب می‌شود تا درصد فراوانی از آنها به جشنواره‌های خارجی روی بیاورند.

عدم توجه به تولیدهای سینمایی

علیرضا صبوری کارگردان مازندرانی که تولیدکننده بیش از 10 اثر سینمایی و تلویزیونی است از حمایت نشدن هنرمندان در استان گلایه کرد و گفت: در مازندران حمایتی از فیلمسازان نمی‌شود و همواره از کمبود بودجه سخن می‌گویند.

وی افزود: در بسیاری از مواقع مشکل فقط پول نیست بلکه مشکل عدم سیاست گذاری‌ها و نگاه مسئولان امر به تولیدات سینمایی و تلویزیونی در استان است.

این جوان هنرمند نکایی خاطرنشان کرد: اینکه فردی بخواهد زندگی خود را در حوزه تولید فیلم در مازندران اختصاص دهد به طور قطع موفق نمی‌شود.

صبوری در پایان افزود: تعداد علاقه‌مندان تولید آثار دیداری در مازندران فراوان هستند اما حمایتی نمی‌شوند./ایسنا

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار