معاونان فرهنگی و اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) عصر چهارشنبه در یک نشست خبری به تشریح برنامه های نوروزی آستان مقدس حضرت معصومه(س) پرداختند.
کد خبر: ۱۹۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۹ 17 March 2016
به گزارش تابناک قم، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در این نشست گفت: قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) هر ساله پذیرای ده ها هزار زائری است که از سراسر ایران و کشورهای گوناگون جهان به این استان سفر می کنند. 

حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی درباره برنامه های فرهنگی ویژه نوروز 95 در حرم مطهر گفت: ویژه برنامه تحویل سال نو در حرم مطهر با قرائت قرآن، سخنرانی، قرائت دعای توسل، اجرای تواشیح گروه های جمع خوانی میعاد و معراج و پخش پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه است. 

وی خاطرنشان کرد: ایستگاه های راهنمای زائران با خدماتی شامل ارائه بروشورراهنمای زائر، توزیع ویژه برنامه های نوروزی حرم مطهر، توزیع برگه های مسابقه نوروزی عیدانه در صحن های جامع فاطمی(س) و حضرت جواد الائمه(ع)، میدان آستانه و بلوار بهار دائر هستند. 

وی اظهار کرد: در ایام نوروز محفل انس با قرآن و عترت هر روز یک ساعت به اذان ظهر و جمعه شب ها بعد از نماز عشا، زمزم معرفت (پرسش و پاسخ معارفی) هر روز یک ساعت و نیم به اذان مغرب و سخنرانی و مداحی هر شب بعد از نماز عشا برگزار می شود. 

فلاحی خاطرنشان کرد: ادعیه و مناجات صبح ها بعد از نماز صبح، سه شنبه شب ها دعای توسل، پنج شنبه شب ها دعای کمیل، جمعه ها صبح دعای ندبه، زیارت جامعه کبیره، پنج شنبه ها ساعت 30:22، زیارت آل یاسین جمعه ها یک ساعت و نیم به غروب آفتاب نیز برگزار می شود.

وی با اشاره به برگزاری جشن های خانوادگی همچون؛ بیان نکات کاربردی، مسابقه حضوری و پرده خوانی گفت: از دیگر برنامه های حرم مطهر برپایی نمایشگاه حریم حرم شامل روایتی هنرمندانه از زندگانی حضرت معصومه(س) به همراه نمایش عکس هایی از بخش ها و برنامه های گوناگون حرم مطهر است که این نمایشگاه در پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر دائر است. 

وی از برپایی نمایشگاه ارائه دستاوردهای آستان مقدس در صحن جامع فاطمی(س) خبر داد و اظهار کرد: این نمایشگاه شامل معرفی خدمات بخش های مختلف آستان به همراه ارائه خدمات به زائران در غرفه های مدیریت حرم، مدیریت فنی و مهندسی، مدیریت بهداشت و درمان و مدیریت روابط عمومی و تبلیغات است. 

فلاحی افزود: در این نمایشگاه بخش های نغمه های قرآنی، کریمه، شفیعه، سیمای دانشوران، معرفی ستارگان حرم و وارثین، نمایشگاه مجازی حریم حرم، برگزاری مسابقه اینترنتی عیدانه، ایستگاه اطلاع رسانی و اجرای برنامه ها و نشست های عمومی و تخصصی در سالن اجتماعات نمایشگاه برگزار می شود. 

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه های آموزشی، معرفی حرم، بیان کرامات حضرت، خاطرات خادمان پیشکسوت، سبک زندگی فاطمی، نشست های تربیتی، جنگ های کودک و نوجوان، محافل قرآنی، مجالس جشن میلاد حضرت زهرا(س) و امام خمینی(ره)، مراسم رحلت حضرت ام البنین(س) و خدمات آستان مقدس به زائران غیرایرانی، ویژه برنامه های رسانه ای از نمایشگاه از دیگر برنامه های این نمایشگاه است. 

وی با اشاره به فعالیت غرفه بیداری اسلامی و دشمن شناسی در نمایشگاه مذکور خاطرنشان کرد: از دیگر غرفه های این نمایشگاه، غرفه معرفی شخصیت حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلاامی در قالب تابلوهای نمایشگاهی و غرفه معرفی امامزادگان(ع) است. 

برنامه های هنگام تحویل سال نو 

همچنین، معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) در این نشست گفت: در راستای خدمت رسانی هر چه بهتر به زائران و مجاوران حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) همه خادمان رسمی و هفت هزار خادم افتخاری این بارگاه ملکوتی فراخوان شده اند که ضمن کنترل ورودی ها و خروجی های حرم مطهر، حضور زائران در این مکان معنوی را ساماندهی می کنند.

جواد جهانگیرزاده از تشکیل ستاد آیین های فاطمی حرم مطهر حضرت معصومه(س) خبر داد و بیان کرد: این شورا در راستای خدمت رسانی بهتر به زائران و مجاوران و ایجاد زمانی برای حضور معنوی و آسوده آنها در این مکان مقدس تشکیل شده است.

وی با اشاره به ویژه برنامه های هنگام تحویل سال نو اعلام کرد: در این زمان؛ درهای شماره 17، 22، 23 و 24 محل رفت و آمد خانوادگی است، درهای شماره 1، 2، 9، 10، 14 و 21 محل ورود و خروج آقایان و درهای شماره 3، 4، 5، 7، 8، 11 و 20 محل رفت و آمد خانم ها به حرم مطهر است. 

وی افزود: در لحظه سال تحویل محل استقرار آقایان در شبستان امام خمینی(ره) و صحن صاحب الزمان(عج) و محل استقرار خانم ها در صحن امام رضا(ع)، شبستان نجمه خاتون(س)، شبستان های مسجد اعظم و بالکن های شرقی و غربی شبستان امام خمینی (ره) و محل استقرار زائران و مجاوران به صورت خانوادگی در صحن های جوادالائمه(ع) و فاطمی و میدان های امام خمینی(ره) در نظر گرفته شده است.

جهانگیرزاده خاطرنشان کرد: تنظیف و غبارروبی مستمر، گل آرایی حرم مطهر با گل های طبیعی، تنظیف فرش های حرم، مرمت سامانه روشنایی و لوسترها، تهیه چادر مورد نیاز به زائران و بسته بندی بسته های تبرکی و فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) از جمله برنامه های حرم مطهر در تعطیلات نوروز است. 

رئیس ستاد آیین های فاطمی، درباره امانتداری های آستان مقدس در ایام نوروز گفت: دفاتر امانتداری حرم مطهر در ایام نوروز بیشتر می شود و نیز دفتر امانات اشیای قیمتی در صحن امام رضا(ع) به تازگی راه اندازی شده است. 

وی گفت: چهار دستگاه خودروی برقی برای جابجایی زائران در مسیر پارکینگ طبقاتی به سمت حرم مطهر در نظر گرفته شده است و برای سالمندان و افراد کم توان علاوه بر ارائه خدمات صندلی چرخدار، دفتر صندلی چرخدار امانی نیز با ظرفیت 150 صندلی چرخدار برای خدمات دهی به زائران و مجاوران در نظر گرفته شده است. 

وی درباره خدمات درمانی و اورژانس به صورت شبانه روزی در حرم مطهر اظهار کرد: در راستای خدمت رسانی بهتر به زائران 280 متر مربع به فضای درمانگاه آستانه در سه طبقه افزوده شده است و در ایام نوروز خدمات کلینیک عمومی این درمانگاه به صورت شبانه روزی در خدمت مردم است. 

جهانگیرزاده گفت: فعال شدن سامانه معطرساز مکانیزه، فعالیت شبانه روزی مرکز فوریت های پزشکی حرم مطهر، راه اندازی چهار دستگاه آسانسور برای شبستان نجمه خاتون(س) و فعالیت 11 کفشداری برای آقایان و هفت کفشداری برای خانم ها از دیگر خدمات ارائه شده برای خدمات رسانی بهتر در این ایام است. 

وی با اشاره به ویژگی های موزه حرم مطهر حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: موزه آستانه از ابتدای سال جدید از ساعت 9 تا 16 برای بازدید شهروندان و مسافران نوروزی باز است. 

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) دارای جایگاهی جهانی است که خدمت رسانی به زائران و مجاوران آن، نیازمند برنامه ریزی دقیق و گسترده است.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) تصریح کرد: درخصوص آب آشامیدنی و استفاده بهینه از آب شرب، تدابیری اندیشیده شده است تا آب شرب حرم مطهر از آب غیرشرب به طور کامل از هم جدا شود و این طرح در سال آتی به صورت کامل اجرایی می شود. 

وی با بیان اینکه آیین شروع برنامه های نوروزی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) فردا (27 اسفند) ساعت 8 صبح با حضور تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در حرم مطهر برگزار می شود، افزود: زائران و مجاوران حرم مطهر برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با برنامه های این بارگاه ملکوتی می توانند به پایگاه اطلاع رسانی حرم مطهر به نشانی اینترنتی www.amfm.ir مراجعه کنند. 

هنگام لحظه تحویل سال نو، ساعت هشت و 12 ثانیه صبح روز یکشنبه یکم فروردین ماه سال 1395 است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار