بر اساس نظرسنجی «تابناک»؛
61.47 درصد مردم یعنی قریب به اتفاق رای دهندگان همان دغدغه‌ای را داشتند که رهبر انقلاب به عنوان شعار سال انتخاب کرد و این گروه وسیع خواستار ساماندهی اقتصاد کشور شدند و در واقع به درستی، پیش‌نیاز دستیابی به سایر اهداف از جمله تبدیل شدن به یک قدرت سیاسی-امنیتی موثر در سطح جهان را قدرت بالای اقتصادی قلمداد کردند.
کد خبر: ۲۰۱۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵ 25 March 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه

نتایج نظرسنجی «تابناک» نشان می‌دهد اکثر مردم مهم‌ترین اولویت‌شان برای سال هزار و سیصد و نود و پنج، ساماندهی اقتصادی کشور است؛ اولویتی که از سوی رهبر انقلاب اسلامی به عنوان شعار سال انتخاب شده و در واقع مهم‌ترین دغدغه ملت ایران، همان ماموریتی است که از سوی رهبری به مسئولان تکلیف شده است.

به گزارش «تابناک»؛ این باور در سال‌های اخیر تقویت شده که عقبه انتخاب‌های سیاسی مردم، تصمیمات و رویکردهای اقتصادی است و پس از چالش‌های اقتصادی در طول چند سال اخیر، این دغدغه به عنوان اصلی‌ترین معیار انتخاب برای طیف وسیعی از مردم مدنظر قرار گرفته و طبیعتاً بهبود شرایط کسب و کار و رونق اقتصادی می‌تواند در جهت‌دهی به نگاه سیاسی مردم تاثیر عمیقی داشته باشد.

با وجود این میزبان تاثیرگذاریِ بهبودِ واقعی و باثبات فضای اقتصاد بر تصمیمات سیاسی عموم مردم، هنوز جریان قوی برای بهبود فضای کسب و کار مشاهده نمی‌شود و تلاش‌های دو دهه اخیر گروهی از مسئولان نیز نتوانسته منجر به ایجاد یک تحول بنیادین در حوزه اقتصاد شود و چالش‌های اقتصادی دوره به دوره در کشورمان تکرار شده است.اکثر مردم از مسئولان ساماندهی اقتصاد ایران را می‌خواهند

در این شرایط «تابناک» بدون آگاهی از شعار سال پیش از آغاز سال، یک نظرسنجی را طرح نمود و پیش از پخش پیام رهبر انقلاب اسلامی و مشخص شدن شعار سال، از مهم‌ترین خواسته مردم از مسئولان برای سال 1395 پرسید و چهار گزینه را پیش روی مردم قرار داد: 1- ساماندهی اقتصادی 2- عدم ایجاد تشنج در مدیریت کشور 3- توسعه روابط ایران با سایر کشورها 4- توسعه فضای سیاست داخلی.

بر اساس این نظرسنجی که طی پنج روز 32545 نفر در آن شرکت کردند، 61.47 درصد مردم یعنی قریب به اتفاق رای دهندگان همان دغدغه‌ای را داشتند که رهبر انقلاب به عنوان شعار سال انتخاب کرد و این گروه وسیع خواستار ساماندهی اقتصاد کشور شدند و در واقع به درستی، پیش‌نیاز دستیابی به سایر اهداف از جمله تبدیل شدن به یک قدرت سیاسی-امنیتی موثر در سطح جهان را قدرت بالای اقتصادی قلمداد کردند.

با این حال 22.1 درصد رای دهندگان نیز اعتقاد داشتند توسعه روابط ایران با سایر کشورها مهم‌ترین ماموریتی است که باید مسئولان در سال پیش رو در دستور کار داشته باشند؛ دغدغه‌ای که البته تا حدودی باز هم ریشه در اقتصاد دارد، چرا که بنابر تحلیل گروه قابل توجهی، تقویت اقتصاد ایران از طریق عادی‌سازی تبادلات بین‌المللی اقتصادی ایران در دوران پسابرجام فراهم می‌شود و عادی‌سازی تبادلات بین‌المللی اقتصاد ایران را مستلزم عادی‌سازی روابط سیاسی تلقی می‌کنند.

همچنین 10.81 درصد مردم همچنان توسعه فضای سیاست داخلی را مقدم بر سایر امور پنداشتند و مهم‌ترین خواسته‌شان از مسئولان برای سال 1395، همین گزینه بود. حفظ آرامش و ثبات در کشور که در قالب گزینه عدم ایجاد تنش در مدیریت کشور مطرح شد نیز تنها مطالبه 5.61 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بود و در واقع اهمیت کمتری برای مردم داشت.

باید دید کارگزاران و متولیان ارشد کشور در سال پیش‌رو چه اقدامات موثری برای ساماندهی اقتصاد ایران که مطالبه مردم و رهبری است، خواهند داشت. آیا در انتهای سال کنونی، آثار ملموس این تحول اقتصادی در زندگی روزمره عموم مردم ایران عیان خواهد شد یا همچنان به ارائه آمارها اکتفا می‌شود و تحول در نمودارها خلاصه می‌شود؟



مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار