معاون صنایع دستی همدان از انتخاب لالجین به عنوان نامزد کسب عنوان شهر جهانی «سفال» از سوی سازمان میراث فرهنگی ایران خبر داد.
کد خبر: ۲۰۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹ 04 April 2016

معاون صنایع دستی همدان از انتخاب لالجین به عنوان نامزد کسب عنوان شهر جهانی «سفال» از سوی سازمان میراث فرهنگی ایران خبر داد.

به گزارش تسنیم،علیرضا قاسمی اظهار داشت: شورای جهانی صنایع دستی از سال 2014 شهرهایی را که در دنیا در حوزه صنایع دستی ویژگی خاصی دارند بررسی و ثبت می‌کند تا این ویژگیها در سطح دنیا معرفی شوند.

وی با اشاره به اینکه شهرهای مختلف دنیا باید استانداردهایی را برای ثبت داشته باشند، گفت: سال گذشته تبریز و اصفهان به عنوان دو شهر از ایران موفق به گرفتن عنوان شهر جهانی فرش و صنایع دستی شدند.

قاسمی با اعلام اینکه برای سال 2016 پرونده‌های بسیاری در داخل کشور تشکیل شده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران پرونده‌های تشکیل شده را مورد بررسی قرار داد و در نهایت پرونده لالجین را به عنوان شهر سفال و مشهد را به عنوان شهر سنگهای قیمتی برای معرفی به شورای جهانی صنایع دستی انتخاب کرد.

وی افزود: به همین منظور نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ایران به عنوان دبیر شورای صنایع دستی آسیا-اقیانوسیه روز پنجشنبه هفته جاری بازدیدی از لالجین خواهند داشت تا زمینه را برای حضور داوران شورای صنایع دستی آسیا-اقیانوسیه در اردیبهشت یا خرداد ماه در لالجین فراهم کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان بیان کرد: در این بازدید موارد بررسی شده و اگر ایراداتی وجود داشته باشد اعلام می‌شود تا رفع شود.

قاسمی با اعلام اینکه 90 درصد امور مربوط به ثبت جهانی لالجین به عنوان شهر سفال انجام شده است، تصریح کرد: پرونده لالجین به عنوان شهر جهانی سفال ابتدا باید در شورای صنایع دستی آسیا-اقیانوسیه و در نهایت در شورای جهانی صنایع دستی تصویب شود که این فرآیند تا شهریورماه به طول می‌انجامد.

وی اظهار داشت: ثبت جهانی مرحله اولیه کار است، اما مراحل بعد از ثبت‌جهانی از اهمیت بالایی دارد چراکه تمامی شهرهای جهانی باید گزارش سالانه ارائه دهند و اگر اتفاقی در این شهرها در راستای رونق اقتصاد صنایع دستی و پیشبرد هنری رخ نداده باشد این عنوان از شهر موردنظر گرفته می‌شود.

معاون صنایع دستی همدان با اعلام اینکه عنوان شهر جهانی دائمی نیست، عنوان کرد: ثبت جهانی شهری همچون لالجین عنوان مهمی بوده و روی گردشگری خارجی، اقتصاد محلی، اشغال‌زایی و توسعه صادرات صنایع‌دستی به طور مستقیم تاثیر دارد.

قاسمی با تاکید بر اینکه مسئولان استان از استاندار تا نماینده ولی فقیه باید برای اجرایی شدن این اتفاق بزرگ بسیج شوند، اظهار داشت: در این عرصه رقبای بزرگی همچون ایتالیا و فرانسه برای شهر لالجین وجود دارد که باید با اقدامات مناسب، قدرت رقابت را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: بعد از ثبت جهانی محصولات شهر لالجین باید برند جهانی شود و سفال لالجین برند لالجین را داشته باشد به طوری که دنیا سفال این شهر را با نام لالجین بشناسد، نمی‌توان دید که در فروشگاه‌های سفال لالجین اجناس چینی وجود داشته باشد.

معاون صنایع دستی استان همدان افزود: وجود اجناس چینی در لالجین، برند سفال لالجین را تحت تاثیر قرار می‌دهد که متاسفانه امروز شاهد وجود اجناس چینی در بازار لالجین هستیم که باید جمع‌آوری شود چراکه ممکن است در نظر داوران شورای عالی صنایع دستی برای ثبت جهانی تاثیر منفی داشته باشد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار