محمود واعظی در حاشیه پنجمین نشست كمیسیون مشترك ایران و تركیه با اشاره به نقش تركیه و پیوندهای فرهنگی و دیگر وجوه مشترك میان دو كشورهمسایه گفت: تركیه همواره شریك اولویت دار و مهم ایران بوده و خواهد بود.
کد خبر: ۲۰۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲ 09 April 2016
 محمود واعظی در حاشیه پنجمین نشست كمیسیون مشترك ایران و تركیه با اشاره به نقش تركیه و پیوندهای فرهنگی و دیگر وجوه مشترك میان دو كشورهمسایه گفت: تركیه همواره شریك اولویت دار و مهم ایران بوده و خواهد بود.

به گزارش ایرنا،«محمود واعظی» نماینده ویژه رئیس جمهور در امور تركیه روز جمعه در حاشیه پنجمین نشست كمیسیون مشترك ایران و تركیه در آنكارا، با «احمد داوود اغلو» نخست وزیر این كشور دیدار و در خصوص مهمترین مسائل مورد علاقه گفتگو و تبادل نظر كرد.

رئیس كمیسیون مشترك ایران با تركیه در این دیدار كه ابراهیم طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت با اشاره به دیرینه مثبت تاریخی روابط دو كشور در حوزه های متنوع سیاسی، فرهنگی و اقتصادی گفت: سفر اخیر جنابعالی به تهران و دیدارهای صمیمانه انجام یافته با رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهوری ایران افق جدیدی برای توسعه و تعمیق مناسبات میان دو كشور فراهم كرد.

وی ادامه داد : با نگاه سازنده به چشم انداز پیش رو می توانیم از طریق نوآوری و ابتكار نسبت به ارتقائ مناسبات دركلیه سطوح ، مبادلات میان بخش های مختلف را توسعه داده و از طریق هم افزای درپروژه های مشترك در راستای تأمین نیازمندی مان شراكت فعالانه داشته باشیم .

رئیس كمیسیون مشترك ایران با تركیه تأكید كرد: شرایط كنونی این فرصت را ایجاد نموده كه حوزه همكاری ها را از دو جانبه به فرامرزی گسترش داده و از طریق سرمایه گذاری و تأسیس صنایع مشترك برای آن دسته از محصولاتی كه می توانند نیاز بازار داخلی را مرتفع نموده ودر ضمن قابل صدور به سایر بازارها باشند، تدارك وطراحی متناسب ایجاد نماییم .

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور تركیه تسهیل و توسعه زیر ساخت ها بین دو كشور را امری ضروری برشمرد و افزود : امیدواریم با اراده مشترك در نشست جاری كمیسیون مشترك میان دو كشور ضمن حذف موانع ، امكانات لازم برای توسعه همكاری های حقوقی ، كنسولی ، بانكی، حمل و نقل ، گمرك ، فرهنگی وگردشگری ، بازرگانی و صادرات را ایجاد نماییم .

احمد داوود اغلو نخست وزیر تركیه نیز در این دیدار ضمن خوش آمد گوی به هیئت ایرانی و ابراز رضایت از تسریع در برگزاری بیست وپنجمین نشست كمیسیون مشترك دو كشور در آنكارا و با اشاره به نتایج كسب شده در سفرش به تهران گفت: در فضای مثبت و سازنده كنونی همه دستگاه های اجرایی در دو كشور به خصوص بخش های خصوصی می توانند با رویكردی سازنده برای توسعه مشاركت با طرف های خود اقدام نموده و مردم دو كشور را از مزایا و دستاورد های این فرصت بهره مند سازند.

نخست وزیر تركیه با ابراز آمادگی تركیه برای تعمیق و گسترش مناسبات در كلیه سطوح سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی با ایران تاكید نمود : تركیه آمادگی دارد برای سرمایه گذاری در كلیه بخش های اقتصادی – تجاری و گردشگری با طرف ایرانی مشاركتی الویت دار ، فعالانه وفارق از محدودیت داشته باشد .

در بیست و پنجمین نشست كمیسیون مشترك ایران و تركیه ضمن بررسی روند اجرایی موافقتنامه های انعقاد یافته در گذشته از جمله تجارت ترجیحی ، موضوع توسعه مناسبات درحوزه های مختلف به ویژه حمل و نقل ، صنعت، تكنولوژی ، انرژی ،گردشگری ، امورگمركی ،سرمایه گذاری، امور بانكی و كنسولی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت . مراسم امضاء یادداشت تفاهم در مورد نتایج بیست و پنجمین نشست كمیسیون مشترك اقتصادی بخش پایانی این اجلاس خواهد بود .

معاون وزیر راه و شهرسازی ، رئیس سازمان راهداری ، رحمانی موحد معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و نیز مسئولان سازمان ها و نهادهای مسئول ذیربط ایران، نماینده ویژه ریاست جمهور در امور تركیه را همراهی می كنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار