با شروع مجلس دهم، نمایندگان منتخب کمیسیون های مدنظرشان را برای دوره نمایندگی خود برگزیدند. اما نمایندگان تهران که همگی از یک لیست وارد مجلس شدند چه کمیسیون هایی را برای فعالیت انتخاب کردند.
کد خبر: ۲۴۱۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷ 07 June 2016
شعبات ۱۵ گانه مجلس شورای اسلامی گزارش اولیه خود درباره اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس را تهیه و تدوین کردند. در این گزارش نمایندگان طبق اولویت بندی هایشان به عضویت کمیسیون های تخصصی در آمده اند تا آرایش مجلس شورای اسلامی در دهمین دوره خود مشخص شود. اما کمیسیون هایی که اعصایشان بیش از ۲۳ نفر ظرفیت کمیسیون است باید در جلسه بعدی مجلس به کمیسیون هایی با درخواست عضویت کمتر منتقل شود. اما نمایندگان پایتخت با ۳۰ عضو در مجلس شورای اسلامی که همگی از یک فهرست وارد مجلس شدند کدام کمیسیون ها را برای فعالیت های خود انتخاب کردند و کدام کمیسیون ها را برای دیگر نمایندگان خالی گذاشتند؟

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناروی: ۷ نفر

فاطمه سعیدی، محمود صادقی، داوود محمدی ، فریده اولاد قباد، محمدرضا عارف، پروانه سلحشوری، علی مطهری

حضور ۷ نفر از نمایندگان تهران در لیست و به خصوص حضور«محمدرضا عارف» و «علی مطهری» از سرلیست های اصلی فهرست اصلاح طلبان که همگی وارد مجلس شدند نشان از اهمیت این کمیسیون برای آنها دارد تا ۲۹ درصد از نمایندگان تهران برای حضور در این کمیسیون داوطلب شوند. پیش از این «علی مطهری» نماینده مردم تهران در دوره نهم در کمیسیون فرهنگی قرار داشت و او حالا می خواهد دور جدید فعالیت های خود در مجلس را در کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری ادامه دهد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: ۷ نفر

‌کاظم جلالی،‌ محمد جواد فتحی،‌ مصطفی کواکبیان،‌ مهدی شیخ،‌ محمد علی وکیلی، علیرضا رحیمی، پروانه مافی

در این کمیسیون پرطرفدار ۳۸ نماینده اعلام آمادگی کرده اند که ۷ نفر آنان نمایندگان تهرانی هستند. «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این کمیسیون قرار دارد. با وجود این ۷ نماینده تهرانی ۲۹ درصد دیگر از نمایندگان پایتخت خواهان فعالیت در این کمیسیون هستند. تا دیگر نقطه حساس نیز مشخص شده باشد.

در این بین آقایان «کاظم جلالی» و «مصطفی کواکبیان» سابقه حضور در این کمیسیون را در ادوار قبل نمایندگی خود دارند. باقی داوطلبین هیچ سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی ندارند.

کمیسیون اقتصادی: ۴ نفر
سید فرید موسوی،‌ محمد رضا بادامچی، سیده فاطمه حسینی ،‌الیاس حضرتی

کمیسیون اقتصادی نیز از دیگر کمیسیون های پرطرفدار مجلسی هاست که ۲۹ داوطلب دارد که از میان آن ۴ نماینده از تهران حضور دارند که ۱۳ درصد از فهرست نمایندگان تهران را تشکیل می دهند. از میان تنها «الیاس حضرتی» سابقه نایب رئیسی این کمیسیون را در ادوار قبل به عهده داشته است. «سید فرید موسوی» دارای مدرک دکترای مدیریت، عضو حزب اتحاد ایران اسلامی، انجمن مهندسین صنایع ایران و مشاور عالی کنترل کیفیت صنایع کشور و شورای سردبیری نشریات دانشجویی است. «محمدرضا بادامچی» کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار از ابتدا تاکنون، بنیانگذار و دبیر جبهه اصلاح طلبان در انتخابات مجلس ششم مدیرکل برنامه ریزی و اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، معاون منابع انسانی مجتمع تراکتورسازی ایران است. سید فاطمه حسینی یکی از جوانترین اعضای مجلس دهم نیز کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و عضو سازمان نظام مهندسی و انجمن دوستی ایران و اسپانیا است و در چندین شرکت نیز سمت مشاور مالی را به عهده دارد.

باتوجه به اطلاعات داده شده به نظر می رسد.نمایندگان تهران در این کمیسیون به جز «الیاس حضرتی» چهره شاخص اقتصادی نخواهند داشت. موضوعی که در زمان انتخابات نیز بارها مطرح شد.

کمیسیون اجتماعی: ۳ نفر
علیرضا محجوب، سیده طیبه سیاوشی،‌ سهیلا جلودارزاده

کمیسیون اجتماعی با ۲۲ نماینده داوطلب احتمالا ترکیب خود را حفظ خواهد کرد. در میان این ۲۲ نماینده سه نماینده از تهران نیز حضور دارند که دو تن از آنها سابقه حضور در ادوار مختلف مجلس را دارند. «علیرضا محجوب» تنها نماینده جریان اصلاحات در دوره قبل پیش از این نیز در این کمیسیون حضور داشت. اما «سهیلا جلودارزاده» پیش از این سابقه حضور در هیئت رئیسه مجلس ششم را دارد. ۱۰درصد از نمایندگان پایتخت برای حضور در این کمیسیون اعلام آمادگی کرده اند.

کمیسیون بهداشت و درمان:۳ نفر

محسن علیجانی زمانی، ابوالفضل سروش، علی نوبخت حقیقی

این کمیسیون تنها ۱۷ داوطلب دارد که ۳ نفر آن را نمایندگان تهران تشکیل می دهند. هرسه نماینده داوطلب نیز دارای مدرک پزشکی هستند. با این حال برای پرشدن این کمیسیون مهم در مجلس باید از داوطلبان مازاد در دیگر کمیسیون ها استفاده شود.

کمیسیون صنایع و معادن: ۲ نفر
محمدرضا نجفی، عبدالرضا هاشم زایی

با اینکه این کمیسیون یکی از شلوع ترین کمیسیون هاست اما تعداد نمایندگان تهران در آن تنها دو نفر یا ۶درصد است. « محمدرضا نجفی» کارشناسی ارشد مهندسی صنایع- دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و «عبدالرضا هاشمی زایی»  کارشناسی فیزیک- مشاور وزیر صنایع و معادن از سال ۸۰ تا ۸۴، نماینده دور دوم مجلس شورای اسلامی برای حضور در این کمیسیون داوطلب شدند.

کمیسیون انرژی ۱ نفر
بهروز نعمتی

تنها نماینده مردم تهران که برای حضور در کمیسیون انرژی اعلام آمادگی کرده است «بهروز نعمتی» است. این درحالی است که این کمیسیون ۲۸ داوطلب دارد. پیش از این آقای نعمتی نماینده مجلس نهم، عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی وعضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بود


کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ۱ نفر
غلامرضا حیدری

دیگرکمیسیون کم اهمیت برای نمایندگان تهرانی «برنامه و بودجه و محاسبات» است که تنها نماینده تهرانی داوطلب آن غلامرضا حیدری است. این کمیسیون در کل ۳۱ داوطلب دارد. حیدری دکترای مدیریت دارد و سابقه یک دوره نمایندگی و عضویت در هیئت رئیسه را نیز در کارنامه خود دارد.

کمیسیون فرهنگی
احمد مازنی

کمیسیون فرهنگی نیز از خلوت ترین کمیسیون های در حال حاضر مجلس است که تنها ۴ نفر خواهان عضویت در آن هستند که از این تعداد حجت الاسلام «احمد مازنی» نماینده تهران نیز حضور دارد. مازنی دارای تحصیلات حوزوی و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دارد. همچنین سردبیری فصلنامه «خط زندگی» و ماهنامه «شاهد یاران» نیز سابقه های فرهنگی آقای مازنی است.

 

کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور،کمیسیون عمران، کمیسیون قضایی و حقوقی، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، کمیسیون اصل نود

اینطور که تا اینجای کار مشخص شده است نمایندگان تهرانی تاکنون برنامه ای برای کمیسیون های عمرانی، قضایی و منابع طبیعی و محیط زیست و کمیسیون شوراها و حتی کمیسیون اصل نود نداشته اند و فقط برای کمیسیون های آموزشی و امنیت ملی و سیاست خارجه وارد مجلس شده اند؟

حالا باید منتظر روزهای آتی مجلس شد تا مشخص شود تکلیف کمیسیون های خلوت و خالی مجلس چه خواهد شد؟
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار