مشاغل ایجاد شده غیر رسمی و اصطلاحا زیر پله ای در شرایط رکود، بخش وسیعی از اقتصاد کشور را درگیر خود کرده وآفتی برای تولیدات رسمی و همچنین صادرات شده است.
کد خبر: ۲۴۷۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۷ 17 June 2016
به گزارش تابناک قم، اقتصاد ایران به دلایل مختلفی که از سوی کارشناسان مطرح می شود در رکود عمیقی به سر می برد و هر از چند گاهی دولت از طرح هایی دم می زند که قرار است به این رکود چند ساله پایان دهد و با وجود اینکه 5 ماه از دوران پسابرجام را پشت سر گذاشته ایماما در عمل اتفاق چندان خاصی رخ نداده است.

 از طرفی بسیاری از واحد های تولیدی و اقتصادی یا کاملا به تعطیلی کشیده شده اند و یا اینکه با کمترین ظرفیت خود در حال انجام کار هستند،در این زمینه می توان به تعطیلی کارخانه ای اشاره کرد که این روزها سر و صدای زیادی را در رسانه ها به پا کرده است،برای بسیاری از مردم ما نام ارج کاملا آشنا است این کارخانه 80 ساله که در تهران قرار دارد در هفته های اخیر کاملا به تعطیلی کشیده شد،کارخانه ای با سابقه درخشان که حتی در زمینه تولیدات لوازم خانگی صادرات هم انجام می داد.

البته تعطیلی چنین کارخانه با سابقه ای شوک عجیبی را در جامعه و بین فعالین اقتصادی وارد کرد وبرخی از مسئولان واکنش های مختلفی را نشان دادند،سید مهدی هاشمی رئیس سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این خصوص می گوید:" «ارج‌»های زیادی تعطیل شده است، اما در معرض توجه قرار نمی‌گیرند و اگر تعطیلی کارخانه ارج امروز مطرح شده است و حساسیت روی آن ایجاد شده، به علت برند قدیمی و نام شناخته‌شده آن است".

سایر استان ها از جمله استان قم که چندین واحد صنعتی را در خود جای داده است هم در وضعیت خوبی به سر نمی برد،طبق آماری که چندی پیش امیر طیبی نژاد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم اعلام کرد"۲۳۹ واحد تعطیل در شهرک‌های صنعتی استان قم وجود دارد".

طیبی نژاد دلایل مختلفی را برای تعطیلی این واحد ها بیان می کند از کمبود مواد اولیه گرفته تا بالا بودن مالیات برخی از واحد ها باعث شده است چنین مشکلاتی پیش آید اما شاید مشکل مهمی که بسیاری از تولید کنندگان امیدوار بودند پس از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریم ها گشایشی در آن به وجود آید موضوع تامین مواد اولیه و همچنین  تجهیز کارخانه با علم روز و دستگاه های تخصصی تر بود که متاسفانه هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

در عین حال شاید بتوان گفت که کارگران و کسانی که در این واحد ها مشغول فعالیت هستند بیشترین ضربه را از این وضعیت می بینند،در حال حاضر نزدیک به 6 میلیون بیکار در جامعه وجود دارد که عمده این بیکاران از فارغ التحصیلان دانشگاه هستند.

این در حالی است که با همین وضعیت هم کارگران واحد های تولیدی وضعیت چندان مناسبی ندارند و در حق آنها اجحاف بسیاری صورت گیرد و حقوق بسیاری از آنهاضایع می شود در چنین شرایطی شاهد،در این شرایط به دلیل تعطیلی کارخانه ها و همچنین بیکاری کارگران شاهد برخی از تغییرات و رونق گرفتن اقتصاد غیر رسمی و زیر زمینی هستیم،البته آمار دقیقی از تعداد واحد های زیر پله ای و زیر زمینی در دست نیست اما سید هادی ابوی دبیرکل کانون هماهنگی انجمن های کارگری از  هجوم 10 میلیون کارگر به مشاغل زیر پله ای در این شرایط خبر می دهد.

متاسفانه این واحد های غیر رسمی که تعداد انها در داخل کشور کم نیست و بخش وسیعی از فعالیت های اقتصادی کشور را زیر چتر خود فرو برده اند با هدف های مختلفی از جمله سوداگری و فرار مالیاتی شکل می گیرند که هیچگونه اطلاعاتی از آنان در دست نیست و بسیاری از آنها از دید دستگاه های نظارتی همچنان پنهان مانده اند.

علاوه بر این چنین مشاغلی با ارائه محصولات ارزان و بدون کیفیت و بدون شناسنامه  مردم را نسبت به تولیدات کشور بد بین می کنند و در حال ضربه زدن به اقتصاد کشور هستند همچنین این مشاغل به تولیدات شرکت‌های شناسنامه‌دار در داخل هم آسیب وارد می کندو بازار صادراتی آن‌ها را هم هدف قرار می دهد.

بااین شرایط انتقاد ها از چنین مشاغلی بالا گرفته است و تا زمانی که رکود اقتصاد حل نشود نمی توان امیدوار بود که چنین مشکل بزرگی که ریشه در اقتصاد ایران دوانده است برطرف شود و مطمئنا فضای مه آلود کسب و کار کشور سال های بسیاری باید با این معضل دست و پنجه نرم کند.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار