مرور روزنامه های صبح کشور؛ یکشنبه
دو مقام دولتی با اظهارات روز گذشته خود خبرساز شده‌اند؛ سخنان رئیس‌جمهور در روز ارتش به تیتر بیشتر روزنامه‌ها تبدیل شده است و جهانگیری در جمع اعضای کارگزاران وارد انتخابات مجلس دهم شده است. در آستانه شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای، روزنامه‌های اصولگرا مطالب اصلی خود را به موضوع هسته‌ای اختصاص داده‌اند.
کد خبر: ۲۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 19 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، دو مقام دولتی با اظهارات روز گذشته خود خبرساز شده‌اند؛ سخنان رئیس‌جمهور در روز ارتش به تیتر بیشتر روزنامه‌ها تبدیل شده است و جهانگیری در جمع اعضای کارگزاران وارد انتخابات مجلس دهم شده است. در آستانه شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای، روزنامه‌های اصولگرا مطالب اصلی خود را به موضوع هسته‌ای اختصاص داده‌اند.

در ادامه می‌توانید مهم‌ترین مطالب و محتوای روزنامه‌های یکشنبه سی فروردین را مرور کنید

روزنامه اطلاعات امروز هم یکی از یادداشت‌های خود را به موضوع انتخابات مجلس دهم اختصاص داده است. با غالب شدن اظهارات مقامات دولتی در باره نقش پولهای کثیف در انتخابات ابوالقاسم قاسم‌زاده هم در بخشی از یادداشتی با عنوان «انتخابات سالم و آزاد!» در اطلاعات نوشته: از هم‌اكنون در سال 94، انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان، براي هر سه قوه، مجريه، مقننه و قضائي و نيز براي شوراي نگهبان در دستور كار قرار گرفته است. نظام مديريت كلان كشور تلاش دارد تا قانون به‌طور دقيق و فراگير در انجام انتخابات اجرا و رعايت گردد. در كشورهايي كه نظام سياسي و مديريتي آنها از طريق انتخابات و آراء مردم شكل مي‌گيرد، انتخابات از حساس‌ترين پديده‌هاي اين جوامع است، كه مدام با تصحيح كمبودهاي گذشته، قوانين انتخاباتي شعاع گسترد‌ه‌تري پيدا مي‌كند و مرحله به مرحله نو مي‌گردد. وزير دادگستري در نشست خبري صدا و سيما بر اهميت جايگاه انتخابات تأكيد كرد و با نگاه به حساسيت دولت‌ها درباره انتخابات، به‌خصوص انتخابات رياست جمهوري و مجلس گفت: «معمولاً نزديك شدن كانون‌هاي ثروت، قدرت و حاكميت براي تقويت و حفظ يكديگر، يك روش تاريخي طولاني در ادوار مختلف تاريخي بوده است و موجب شده اين موضوع دغدغه مصلحان اجتماعي باشد تا كانون‌هاي قدرت و ثروت در هم جمع نشود، چرا كه اين امر سبب خواهد شد عليه منافع ملت‌ها عمل شود. براي مثال يك مؤسسه تحقيقاتي معتبر در انگلستان در هفت، هشت سال گذشته، اين موضوع را بررسي كرده است كه بيشترين فساد در چه زمينه‌هايي اتفاق مي‌افتد كه در برآورد و جمع‌بندي خودشان به اين نتيجه رسيدند كه بيشترين فساد در بحث انتخابات ازجمله انتخابات پارلمان‌هاست.

اعتراض و هشدار همچنان موضوع سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است. این روزنامه با توجه به سرنوشت عزت الدوری معاون صدام حسین به آل سعود هشدار داده است که از سرنوشت وی عبرت بگیرند. مطلب قابل توجه دیگر در این روزنامه گفت و گویی با قدرت‌الله علیخانی با عنوان «برخی استانداران خارج از سیاست‌های دولت عمل می‌کنند» است که در بخشی از آن علیخانی با انتقاد از عملکرد برخی معاونین امور مجلس وزرای روحانی گفته: برخی از این معاونین افرادی هستند که بدون شک حتی به روحانی نیز رای نداده‌اند و از اساس از دولت قبل به دولت فعلی به ارث رسیده‌اند و به طور مکرر به وزیر القا می‌کنند که چگونه رفتار کند و تصمیم گیرد تا از جانب نماینده مورد مواخذه و سوال قرار نگیرد و با این کار خود، شان وزیر را زیر سوال می‌برند. این افراد درد مردم را ندارند بلکه درد بقای خود را دارند لذا تصور می‌کنم وزرا و استاندارانی که به جای عمل به وظایف قانونی خود و نیز پایبندی به گفتمان دولت و وعده‌های رئیس جمهور، حساب خود را از دولت و شخص رئیس‌جمهور محترم در مقابل مخالفان جدا می‌کنند، باید جابجا شوند. چرا که در غیر این صورت خدای نکرده موجب برهم خوردن انسجام دولت خواهند شد.

جوان در صفحه اول خود، رژه روز گذشته ارتش را مورد توجه قرار داده و در ذیل مطلبی با عنوان « نمايش اس‌300 ايراني در رژه مقتدرانه ارتش» نوشته: اما در جريان اين رژه موضوعي كه باعث شگفتي بسياري از حاضران شد، نمايش سامانه موشكي باور 373 (اس300 ايراني) و موشك صياد 3 بود. سامانه باور 373 يك سامانه بومي است كه كار ساخت آن از چند سال قبل و پس از بدقولي روس‌ها در واگذاري سامانه موشكي بُرد بلند اس‌300 آغاز شد و بنا بر گفته‌هاي فرماندهان نيروهاي مسلح، قرار است در سال جاري عملياتي شود. «باور 373» قابليت‌هايي مشابه اس‌300 روسي دارد و مي‌تواند اهداف متخاصم هوايي را در ارتفاع بالا مورد حمله قرار دهد.

دیگر مطلب مهم جوان به موضوع توافق بانک‌ها بر سر نرخ سود اختصاص دارد. جوان در این باره نوشته: نرخ سود سپرده‌ها ظاهراً با اجازه بزرگان بانكي به كاهش بله !‌گفت تا نشان دهد همتي، رئيس بانك ملي نقش كليدي در سيستم بانكي داشته و چرا از بانك سينا به بانك ملي آورده شده است. روز گذشته در حالي كه كسي خبر از كاهش نرخ سود بانكي نداشت و طيب نيا وزير اقتصاد نيز تنها اميدوار به كاهش نرخ سود بانكي بود، ‌همتي خبر از كاهش 2 درصدي نرخ سود سپرده‌ها‌ي يكساله داد هر چند اين تصميم از اول سال و به نقل از ايشان در روزها و رسانه‌هاي مختلف تكرار شده بود.

کیهان و وطن امروز اصلی‌ترین مخالفان مذاکرات هسته‌ای، امروز هم سرمقاله‌های خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند. کیهان که رژه دیروز ارتش را بدون اشاره به سخنان روحانی در صفحه اول خود آورده، بیشتر صفحه اول خود را به متن تقدیر و گفت و گو با هادی العامری فرمانده سپاه بدر عراق اختصاص داده است. سرمقاله کیهان با عنوان «سه ابهام اصلی در رفع تحریم‌ها» را یاسر جبرائیلی از مسئولان خبرگزاری فارس نوشته است.

وطن امروز دو مطلب اصلی صفحه اول خود را به موضوع هسته‌ای اختصاص داده است. این روزنامه در مطلبی با عنوان «فکت شیب؟!» تلاش خود برای وادار کردن مذاکره‌کنندگان ایرانی به انتشار فکت شیت را ادامه داده است و در بخشی از سرمقاله خود با عنوان « اصلاحات ضروری در چارچوب لوزان» به قلم مهدی محمدی نوشته: تیم محترم مذاکره‌کننده هسته‌ای، پس از مذاکرات لوزان، به صراحت گفته است هنوز توافقی امضا نشده و بیانیه لوزان یک متن الزام‌آور نیست. بالاتر از آن، رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید فرمودند اساسا امر قابل اعتنایی در لوزان تولید نشده و بنابراین حتی درباره خوب یا بد بودن آن هم فعلا داوری نمی‌توان کرد. منتها تفاوتی که وجود دارد این است که تیم مذاکره‌کننده، بیانیه لوزان را نقطه شروعی برای نگارش متن توافق نهایی می‌داند در حالی که آنچه از فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی بر می‌آید این است که حداقل درباره 4 موضوع غنی‌سازی، تحقیق و توسعه، تحریم‌ها و دسترسی‌ها و بازرسی‌های آژانس، تفاهم لوزان فاصله‌ای معنادار از اصول پایه‌ای دارد که تیم مذاکره‌کننده موظف به رعایت آنها در هرگونه تفاهم احتمالی شده بود. در حالی که این فاصله پر نشده، ورود به فاز نگارش متن توافق نهایی، معنایی جز بنا نهادن ساختمان توافق نهایی بر یک شالوده سست ندارد و اگر کار به این شکل پیش برود فردای روز نهم تیر ماه، وضعیت بسیار بدتر از فردای مذاکرات لوزان خواهد بود.


خراسان که تیتر و تصویر صفحه اول خود را به رژه دیروز ارتش اختصاص داده، امروز هم سرمقاله‌اش با عنوان « دردهايي که با کاهش نرخ سود درمان نمي شود» را با مسائل اقتصادی اختصاص داده است. حبیب نیکجو با توجه به تصمیم دیروز بانک‌ها چهار نکته را دارای اهمیت دانسته است:

1) گرچه کاهش نرخ سود بانکي مي تواند، هزينه سرمايه گذاري را کاهش دهد اما نبايد فراموش کنيم که در کشور ما، سودآوري فعاليت هاي غيرمولد معمولا از فعاليت هاي مولد بيشتر است. در اين شرايط، در صورت کاهش نرخ سود بانکي، حاشيه سود فعاليت هاي نامولد نيز افزايش پيدا مي کند و سبب مي شود انگيزه جذب تسهيلات از طرف صاحبان مشاغل و فعاليت هاي نامولد نيز افزايش پيدا کند.

2) مانع دومي که سبب مي شود اثرگذاري نرخ سود بانکي بر توليد را تحت الشعاع قرار دهد، وجود موسسات مالي و اعتباري غير مجاز است. اين موسسات که به اذعان رئيس کل بانک مرکزي 15 تا 20 درصد نقدينگي کل کشور را در اختيار دارند، با احتمال بالايي به نرخ هاي اعلام شده تن نمي دهند.

3) نکته سومي که در زمينه کاهش نرخ سود بانکي وجود دارد اين است که عده اي(غالبا متقاضيان دريافت تسهيلات از بانک هستند) در مورد اثر کاهش اين سود مبالغه مي کنند.

4) مطلب چهارمي که در زمينه کاهش نرخ سود مطرح است، زمان عملياتي شدن اين طرح است. سياست گذار پولي بايد زماني به کاهش نرخ سود بانکي اقدام کند که از آينده تورم تا حدي اطمينان داشته باشد.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب با تیترهایی خاص از سخنان دیروز روحانی استقبال کرده‌اند. شرق برای انعکاس سخنان روحانی از تیتر « ارتش مظهر سلامت اداری و اقتصادی است» استفاده کرده است. با توجه به سفر رئیس‌جمهور افغانستان به تهران، شرق چند مطلب را به این کشور اختصاص داده است. شرق به تاثیر عربستان در مناطق شرقی ایران هم توجه کرده است. با انتخاباتی شدن فضای روزنامه‌های اصلاح‌طلب، کلماتی مانند، تندرو، رادیکال، پایداری و احمدی‌نژاد هم در این روزنامه بیشتر تکرار می‌شود. شرق در دومین روز پیاپی به وضعیت انتخاباتی مشهد پرداخته و یک صفحه از مطالب خود را هم به پرونده‌ای درباره پروین احمدی‌نژاد اختصاص داده است. سرمقاله شرق نیز با توجه به سفر وزیر خارجه استرالیا به تهران به موضوع پناهجویان اختصاص یافته است.

شهروند برای انعکاس سخنان روحانی از تیتر « قبولی ارتش در امتحان دوری از بازی‌های سیاسی» استفاده کرده و در شروع مطلبی با عنوان «حمایت مشروط سرلشکر فیروزآبادی از همکاری با آمریکا» هم نوشته: بعد از ماه‌ها مذاکره فشرده میان وزرای خارجه ایران و آمریکا بر سر مسأله هسته‌ای حالا شرایط به گونه‌ای شده است که مقامات طرفین بی‌تمایل به همکاری در زمینه‌های دیگر نیستند. البته ایران برای این همکاری یک شرط دارد و آن شرط عملکرد منطقی و عقلانی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای است. هرچند هنوز نکات مبهم و اختلاف برانگیز هم کم نیست اما صحبت‌هایی از جنس سخنان روز گذشته سرلشکر فیروزآبادی را می‌توان به‌عنوان مثبت‌ترین موضعگیری یک مقام بلندپایه نظامی ایران درباره رابطه با آمریکا مورد بررسی قرار داد. رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هرچند معتقد است آمریکایی‌ها به‌رغم ادعای مبارزه با داعش تاکنون اقدام مثبتی در این‌باره انجام نداده‌اند اما در عین حال این نکته را هم اضافه می‌کند که «اگر آمریکا تمایل به جنگ علیه داعش دارد، کسی مانعشان نیست و می‌تواند در جبهه ضد داعش فعالانه همکاری کند.»

مصطفی عابدی روزنامه‌نگاری که یادداشت‌هایش به بخش ثابتی از صفحه اول شهروند تبدیل شده است، در دومین مطلب از سری یادداشت‌هایی با عنوان «نتايج ناخواسته سياست‌گذاري نادرست اجتماعی» به موضوع رشد جمعيت پرداخته است. موضوع یادداشت دیروز وی «اشتغال زنان» بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار