کد خبر: ۲۴۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲ 21 June 2016
مسئولان رامسری خواستار رفع موانع میراثی جهت احیای باغ 33 هکتاری شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا ) منطقه مازندران، حسین سروری فرماندار رامسر در جلسه ساماندهی باغ 33 هکتاری رامسر تصریح کرد: بعد از گذشت 17 سال از ثبت ملی  باغ 33 هکتاری و تلاش برای احیا آن و ارائه طرح های متعدد از سوی شهرداری و سرمایه گذاری بخش خصوصی در میراث فرهنگی، این باغ ایرانی بی نظیر در رامسر همچنان در بلا تکلیفی بسر می برد.

وی افزود: مردم رامسر می خواهند بدانند که ثبت ملی باغ چه آثاری برای رامسر و شهروندان داشته که پس از 8 سال در انتظار بودن، به دنبال ثبت جهانی باغ 33 هکتاری هستند و امروزه به عنوان یک اثر ملی هیچ استفاده و منفعتی برای مردم این شهر و گردشگران نداشته  است.

سروری افزود: محدودیت حریم دریا و جنگل و میراث موجب می شود سرعت توسعه شهر کاهش یابد اما آثار ملی باعث جذب توریسم در شهر می شود.

وی با اشاره به اینکه رامسر فاقد مجتمع فرهنگی است در حالی که مجوز شهرداری و پروانه ساخت آن از سوی مدیرکل صادر شده است، بیان کرد: از سوی میراث فرهنگی از ساخت آن جلوگیری شده که این امر کم لطفی و به ضرر شهر گردشگری و توریستی است.

حسین متاجی رییس اداره گردشگری و میراث فرهنگی رامسر نیز در این جلسه گفت: 220 میلیون تومان اعتبار جهت ساماندهی باغ 33 هکتاری اختصاص داده می شود و تمامی طرح های پیشنهادی حتی اگر مصوبه فرمانداری و شورا را داشته باشد تا به تایید کمیته فنی میراث فرهنگی استان و کشور نرسد قابلیت اجرایی نخواهد شد.

متاجی یادآور شد: این معضل سال هاست که وجود دارد و در طرح باغ 33 هکتاری جانمایی طرح مصوب صورت نگرفته و عرصه باغ 33 هکتاری تاریخی دیده شده است و نمی شود هر طرحی را در آن اجرا کرد.

وی تصریح کرد: درحفظ این باغ مشکلات مالی و سلیقه ای  وجود دارد و طرح این باغ را کارشناسان فنی ارائه کردند و دغدغه ما حفظ باغ ایرانی است؛ این باغ در سایت عرصه تاریخی است و معماری آن زیر نظر کمیته عالی میراث فرهنگی قرار دارد.

رئیس اداره گردشگری رامسر بیان کرد: استاندار مازندران دستور دادند شورای عالی میراث در باغ برای حفظ هویت شهر حضور داشته باشند و ما به عنوان شهر خوب جاذبه فراوان داریم اما امکانات برای گردشگری نداریم.

به گزارش ایسنا، شهردار رامسر در این جلسه خواستار رفع موانع و تصویب طرح های پیشنهادی ارائه شده از طرف شهرداری و شورا از طرف میراث فرهنگی شد تا این بلاتکلیفی پایان پذیرد.

نصرت الله کوزه گر تصریح کرد: این باغ در اختیار شهرداری رامسر است اما طرح هایی در باغ قابلیت اجرایی خواهد داشت که به تصویب میراث فرهنگی برسد و در طی سال های گذشته بافت جدید ایجاد نشد ولی بافت های قبلی تا میزان زیادی احیا شد، دیوار باغ بازسازی کامل شد و هم اکنون برای نگهداری همین باغ ماهیانه 40  میلیون تومان هزینه می شود.

در پایان جلسه شهردار و شورای شهر رامسر مصوب کردند که سازمان میراث فرهنگی کل کشور و به تبع آن استان مازندران و میراث فرهنگی شهر رامسر تا یک ماه آینده طرح های پیشنهادی خود را جهت احیا و بازسازی باغ 33 هکتاری ارائه کنند.

براساس این مصوبه در صورت عدم ورود این مجموعه  به باغ 33 هکتاری، شهرداری و شورای شهر رسما به اجرای طرح خواهند پرداخت.

 

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار