حدود ۱۰ روز یا شاید هم بیشتر از طرح جنجالی تعزیرات برای مبارزه با عرضه کالای قاچاق در کوچه مروی می‌گذرد؛ کوچه‌ای که کسبه‌اش در روز اجرای طرح حسابی عصبی و مغازه‌ها را خالی کرده بودند اما دوباره ویترین‌های مروی پُر از کالا‌های رنگارنگ شده است.
کد خبر: ۲۵۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱ 13 July 2016
12 تیر امسال بود که سازمان تعزیرات حکومتی طرح مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور مانند دارو و لوزم آرایشی را با محوریت کوچه مروی در محله ناصرخسرو کلید زد؛ طرحی که سروصدای زیادی به پا کرد.

بر اساس این گزارش، در روز اجرای طرح، کسبه کوچه مروی که اغلب به فروش لوزام آرایشی، مواد غذایی و مکمل‌های انرژی‌زا مشغول هستند، حسابی ناراحت بودند و مغازه‌هایشان خالی بود؛ البته بعدتر گفته شد که تعزیرات به کسبه مهلت داده بود کالاهایی را که فکر می‌کنند قاچاق و غیرقانونی است تا زمان اجرای طرح از مغازه‌هایشان بردارند.

هر چقدر در روز اجرای طرح کوچه مروی شلوغ و متشنج بود، امروز که بیش از 10 روز از اجرای طرح می‌گذرد دوباره آرامش بین کسبه بازگشته است و مغازه‌ها مانند گذشته باز هستند و ویترین‌ها مثل قبل به کالاهای خوش رنگ تزئین شده‌اند با این تفاوت که دیگر خبری از کالای قاچاق یا غیرقانونی در مغازه‌هانیست؛ حداقل ظاهر امر اینگونه نشان می‌دهد.

برای اینکه بیشتر از حال و هوای کوچه مروی پس از اجرای این طرح جویا شویم به سراغ چند نفر از فروشنده‌ها رفتیم و از آنها درباره طرح تعزیرات پرسیدیم؛ یکی از فروشنده‌ها می‌گوید هنوز ماموران تعزیرات در بازار حضور دارند و کالاهای داخل مغازه‌ها را بررسی می‌کنند.

وقتی از او می‌پرسم که چرا در روز اول اجرای طرح همه مغازه‌ها خالی بود و اینکه آیا این به معنای آن است که تمامی اجناس این بازار قاچاق است؟ پاسخ می‌دهد: نمی‌دانستیم چه کالایی قاچاق و چه کالایی قاچاق نیست به همین خاطر بیشتر مغازه‌ها اجناس خود را خالی کردند تا در صورت وجود کالای غیرقانونی با مشکل مواجه نشوند. 

در حال گفت‌وگو با یکی دیگر از فروشندگان کوچه مروی بودیم و او در حال توضیح این موضوع بود که« هنوز هم نمی‌داند در مغازه کلای قاچاق دارد یا خیر و آموزشی در این رابطه ندیده‌ است» که سر و کله گشت تعزیرات پیدا می‌شود؛ به بررسی اجناس و فاکتورها می‌پردازند و بازرس بهداشت با نرم‌افزاری که در اختیار دارد، اصالت کالای داخل مغازه را بررسی می‌کند و توضیحاتی را درباره چگونگی تشخیص کالای قاچاق از غیرقاچاق به فروشنده می‌دهد.

حالا که بخت با ما یار شده و رئیس شعبه 27 اداره کل تعزیرات استان تهران نیز در گشت حضور دارد از او درباره نجوه برخورد با فروشندگان کالای غیرمجاز می‌پرسیم که پاسخ می‌دهد« برخوردهای ما تا جای ممکن ارشادی است مگر در مورد تخلفاتی که سلامت و جان مردم را به خطر بیاندازد.

علیپور می‌گوید با اجرای این طرح، 90 درصد کالاهای قاچاق کوچه مروی کنترل شده است و کمتر کالای قاچاقی پیدا می‌شود و اگر هم کالای غیرمجازی وجود داشته باشد؛ به خاطر بی اطلاعی و ناآگاهی فروشندگان و کسبه کوچه مروی است.

کمی که جلوتر می‌رویم و به اواسط کوچه مروی می‌رسیم، وارد پاساژ معظم می‌شویم؛ پاساژی که بورس فروش مکمل‌های بدنسازی است اما برخلاف آنچه تا از قبل ورود به پاساژ دیده بودیم، مغازه‌ها همچنان بسته است و فروشندگان معدود مغازه‌هایی که باز بودند از اجرای طرح تعزیرات گله داشتند آن را باعث بیکاری کسبه می‌دانستند.

وقتی از آنها پرسیدیم تا کی قرار است مغازه‌ها تعطیل باشد می‌گفتند تا زمانی که این طرح اجرا شود اما آن طور که رئیس سازمان تعزیرات و وزیر دادگستری گفته‌اند طرح مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور حالا حالاها ادامه دارد و قصد دارند همان طرحی را که در بازار شهرستانی پیاده و کانکس تعزیرات را در بازار مستقر کردند، در کوچه مروی نیز این کار را انجام دهند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار