هاشم زائی در گفت‎وگو با تابناک تهران مطرح کرد
تابناك تهران - عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس پیشنهاد واگذاری مسوولیت نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان را پیشنهاد فردی تعدادی از نمایندگان دانست و تاکید کرد که چنین پیشنهادی به هیچ وجه در کمیسیون مطرح نشده است و اگر مطرح شود با آن مخالفت خواهد شد.
کد خبر: ۲۷۰۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱ 01 August 2016
چندی پیش محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، خواستار واگذاری مسوولیت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا از مجلس به شورای نگهبان شده بود.

او با بیان این‌که «شورای نگهبان طبق قانون اساسی نظارت استصوابی بر سه انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد»، گفته بود: این آمادگی در مجلس وجود دارد که نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را نیز می‌توان به این نهاد واگذار کرد.

این در حالی است که عبدالرضا هاشم‌زائی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک تهران تاکید کرد که به هیچ وجه چنین آمادگی در مجلس برای واگذاری نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا به شورای نگهبان وجود ندارد.

او درباره دلایل طرح چنین پیشنهادی نیز گفت: پیشنهاد مطرح شده از سوی آقای کولیوند پیشنهاد تازه ای نیست. پیش از این نیز در دوره های گذشته مجلس چنین پیشنهادی مطرح شده بود و حتی با شورای نگهبان در این رابطه مذاکراتی انجام گرفته بود که شورای نگهبان از پذیرش چنین مسوولیتی سر باز زد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: شورای نگهبان معتقد است که بر اساس قانون اساسی تنها متولی نظارت بر سه انتخابات مجلس شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری است و قانون این شورا را مکلف به نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا نکرده است بر این اساس دلیلی ندارد که شورای نگهبان این نظارت را بپذیرد.

او افزود: اما نمی دانم چرا اکنون و با وجود مخالفت شورای نگهبان با چنین پیشنهادی آقای کولیوند دوباره آن را مطرح کرده اند اما به هر دلیلی بوده باشد این یک نظر شخصی است نه نظر کمیسیون و به هیچ وجه ضرورت ندارد که مجلس و کمیسیون شورا و امور داخلی مجلس از اختیار خود برای نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا صرف نظر کند.

هاشم زائی درباره تبعات احتمالی واگذاری نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا به شورای نگهبان گفت: واگذاری نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا از مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان می تواند منجر به اعمال تفسیر غلط نظارت شورای نگهبان بر این انتخابات شود.

او افزود: همانطور می دانید، تفسیر قانون اساسی با شورای نگهبان است و تفسیری که این شورا در رابطه با نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری دارد تفسیر نظارت استصوابی است که من به شخصه این نوع نظارت را قبول ندارم و معتقدم که این تفسیری که شورای محترم نگهبان از قانون اساسی دارد تفسیر درستی نیست ولی چون قانون حق تفسیر را به شورای نگهبان داده است چاره ای جز پذیرش آن هم نیست.

نماینده مردم تهران ادامه داد: بر همین اساس از مجلس چهارم به بعد شاهد اعمال نظارت استصوابی بر ادوار مختلف انتخابات بودیم که خب طبعا تبعات و آثار این نوع نظارت را هم تاکنون دیده ایم که تا چه اندازه این نوع نظارت می تواند چالش برانگیز باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: بر این اساس اگر نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را هم به شورای نگهبان واگذار کنیم و این شورای بخواهد نظارت استصوابی خود را بر این انتخابات اعمال کند آن وقت اولا چالش رد صلاحیت ها توسط این شورا چندین برابر خواهد شد.

او افزود: در ثانی شورای نگهبان باید طیف وسیعی مامور به منظور تقویت نیروهای گزینشی خود استخدام کند. این در حالی است که شورای نگهبان در حال حاضر تعداد زیادی مامور برای نظارت بر برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری در اختیار دارد که اگر بخواهد مسوولیت برگزاری انتخابات شوراها را هم بر عهده بگیرد باید نصف ایران به استخدام شورای نگهبان به عنوان مامور گزینش درآیند و در نهایت معلوم نیست که چه تعداد نامزد بتوانند از فیلتر این شورای برای در معرض رای مردم قرار گرفتن گذر کنند. 

هاشم زائی در خاتمه گفت: بر این اساس بنده به شدت با پیشنهاد واگذاری مسوولیت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا از مجلس به شورای نگهبان مخالف هستم و تاکید دارم که چنین آمادگی در مجلس برای واگذاری این مسوولیت وجود ندارد و مجلس مصر به اجرای مسوولیت خود در این دوره از انتخابات است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار