جلالی:
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بر لزوم اصلاح قوانین در جهت تقویت سرمایه‌گذاری در پسابرجام تأکید کرد.
کد خبر: ۲۷۵۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ 09 August 2016

کاظم جلالی در مراسم تقدیر از خبرنگاران که صبح امروز (سه‌شنبه) در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، اظهار کرد: در دوران پسابرجام خیلی‌ها علاقمندند که در ایران سرمایه‌گذاری کنند. اگر ما در این شرایط ظرفیت‌های قانونی درستی ایجاد نکنیم و قوانین را اصلاح نکنیم مشکلاتی برای سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد شد.

وی افزود: در ماجرای فیش‌های حقوقی اگر قانون مدیریت خدمات کشوری به موقع تصویب می‌شد بخش زیادی از این مشکل پیش نمی‌آمد. عمر این قانون در سال 91 به اتمام رسیده و ما از آن به بعد هر سال شاهد تمدید یکساله این قانون هستیم و هر نهاد و سازمانی خود را از این قانون مستثنی کرده که همین امر باعث نوعی بی‌نظمی می‌شود.

جلالی در بخشی از سخنان خود در پاسخ به سوالی در مورد تشکیل فراکسیون مستقلین در مجلس، گفت: از ابتدا کسانی بودند که گرایش مستقل و معتدل داشتند و خواهان این بودند که به اصلی‌ترین مسائل کشور پرداخته شود و چالش‌های موجود کشور در برخوردهای جناحی بیشتر نشود. ما می‌خواهیم به جای تقابل حلقه وصل باشیم.

رئیس فراکسیون مستقلین ادامه داد: تجربه‌ای که در مجلس داریم این است که اگر فراکسیون یا نمایندگانی ولو کم تعداد به واقع کنار هم قرار بگیرند اثرگذاری بیشتری از تعداد زیادی دارند که عملاً نقطه مشترکی در اداره مجلس با یکدیگر نداشتند. لذا این جمع قصد تقابل با هیچ جایی را ندارد و مشی آن در مجلس تعاملی و در جهت ارتباط با سایر فراکسیون‌ها برای کارآمدی بیشتر مجلس است.

وی همچنین گفت: البته من علاقمندم مفصل راجع به اینکه لیست امید چه فلسفه‌ای داشت و چه ائتلافی در آن زمان صورت گرفت صحبت کنم متأسفانه برخی ندانسته اظهاراتی را علیه ما مطرح می‌کنند در حالی که ما جلسات زیادی داشتیم و گام‌های تعاملی برداشتیم اما برخی تحلیل غلط داشتند. به اعتقاد من مجلس باید به سمت تعامل پیش برود و تشکیل فراکسیون‌های مختلف نیز به خودی خود اشکالی ندارد اما اگر تعاملی نباشد غلط است. مستقلین نیز می‌توانند مسیر تعامل را در مجلس فراهم کنند تا سایر فراکسیون‌های سیاسی کنار هم قرار گیرند.

جلالی اضافه کرد البته گفت‌وگوهایی در مجلس در جریان است که بتوانیم با محوریت آقای لاریجانی تعامل فراکسیون‌ها را در جهت کارآمدی بیشتر مجلس شاهد باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه اظهارات خود با اشاره به شرایط خاص داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی کشور، یادآور شد: این شرایط باید ما را به هم نزدیک کند و نگاه و رویکرد تعاملی را در کشور افزایش دهد. در عرصه بین‌المللی همواره ادبیات تهدیدآمیزی نسبت به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و در عرصه منطقه‌ای هم وضعیت خیلی روشن است. ما امروز آتش‌افروزی‌هایی را در جامعه می‌بینیم و گسترش تروریسم در منطقه و تخریب کشورهای منطقه را شاهدیم.

جلالی با اشاره به تهدیدها و چالش‌های عرصه داخلی کشور، تصریح کرد: نسل جوان، نیروی انسانی، دانشگاه، سرمایه انسانی، سرزمین گسترده و منابع طبیعی، نفت و گاز، امنیت و آرامش سرمایه‌های کشور هستند اما چالش‌هایی هم داریم که اصلی‌ترین آنها به حوزه اقتصادی برمی‌گردد و شامل وضعیت معیشتی مردم، تورم، رکود و بحران آب و محیط زیست می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد همگرایی مسئولین در داخل، اظهار کرد: ما با دوره جدید مجلس مواجه هستیم که همه جریان‌های مختلف حضور دارند و می‌توان از این شرایط به عنوان یک ظرفیت استفاده کرد. اگر با برنامه ریزی دقیقی پیش برویم همچنین می‌توانیم خدمات بهتری را به نمایندگان برای تقویت قانون‌گذاری ارائه کنیم. در همین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس اولویت‌ها و راهبردهای مجلس دهم را تدوین کرده و در اختیار نمایندگان قرار داده که ان‌شاءالله آن را به عنوان استراتژی مجلس نهایی خواهیم کرد.

جلالی با اشاره به برنامه مرکز پژوهش‌ها برای تدوین برنامه چهارساله کمیسیون‌های تخصصی و با همکاری این کمیسیون‌ها، اظهار کرد: آنچه که در کار مجلس می‌تواند موثر باشد تعامل دولت و مجلس است. این دو قوه باید برای قانون‌گذاری، تنقیح، اصلاح یا حذف قوانین برنامه داشته باشند. البته تعامل نه به این معنا که دور هم بنشینیم و لبخند ژکوند بزنیم بلکه باید تعامل ماهوی بین دولت و مجلس را شاهد باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به نقش این مرکز در مسیر تدوین و تصویب قوانین، خاطرنشان کرد: رئیس مرکز پژوهش‌ها همواره یک فرد سیاسی بوده اما تلاش شده که نگاه سیاسی به داخل مجموعه تزریق نشود بلکه نگاه علمی و تخصصی باشد و این مرکز به عنوان امانتدار نظام برخورد کند. چرا که مرکز پژوهش‌ها مربوط به هیچ جریان سیاسی نیست. بلکه مربوط به قوه مقننه و نظام جمهوری اسلامی است و تلاش ما این است که با نگاه علمی پیش برویم و به ارائه طرح‌های مناسب کمک کنیم و خلأ‌هایی که در ارائه لوایح وجود دارد را جبران کنیم.

جلالی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نبود انجمن صنفی برای روزنامه‌نگاران، تصریح کرد: ما از جامعه رسانه‌ای دعوت می‌کنیم در جریان بررسی قانون جامع رسانه در مرکز پژوهش‌ها حضور داشته باشند تا نگاه به جامعه خبرنگاری به شکل دقیق‌تری وجود داشته باشد. شما خبرنگاران نیز می‌توانید با تشکیل کارگروه‌های مشترک برای تعامل، گفت‌وگو و بهبود کار به ما کمک کنید و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. البته ما تجربه حکومت‌های توتالیتر قبل از انقلاب را داشته‌ایم و لذا این مسیر، مسیر دشواری است و باید از تجربیات دنیا استفاده کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سوال دیگری از بررسی سیاست‌های کلی قانون‌گذاری در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: در آنجا این بحث مطرح است که در مورد اصل 75 (بار مالی طرح‌ها) چه اقدامی باید انجام دهیم. به هر حال این اختیار به نمایندگان داده شده که اگر طرح یا لایحه‌ای را خلاف قانون اساسی تشخیص داده‌اند اما آن را به مصلحت می‌دانستند که آن را به مجمع تشخیص بفرستند اما حرف ما این است که دولت باید برای ارائه لایحه بیشتر فعال شود. ما در دولت‌ها نهاد متولی ارائه لوایح نداریم. من به دولت‌های قبلی و فعلی هم گفته‌ام که مرکز پژوهش‌ها به عنوان حلقه وصل دولت و مجلس شناخته شود تا بتوانیم در این زمینه کمکی کنیم.

به گزارش ایسنا، کاظم جلالی در بخش دیگری از اظهارات خود با گرامیداشت روز خبرنگار به سابقه فعالیت رسانه‌ای خود نیز اشاره کرد و گفت: من در سال 70 چند سالی برنامه‌هایی را در سیما اجرا کردم و در عرصه روزنامه‌نگاری مکتوب نیز فعالیت داشته‌ام. کار شما خبرنگاران کار دشوار و سختی است و نسبت به انعکاس درست اطلاعات و اخبار مسئول هستید.

وی با بیان اینکه امروز بالندگی در عرصه رسانه‌ها در کشور مشاهده می‌شود، افزود: نسبت به گذشته پختگی و وزانت جامعه خبری روز به روز در حال افزایش است و خبرنگاران تلاش دارند اخبار را به شکل صحیحی منعکس کنند، اما باید مراقب بود که در عرصه رسانه هتک حیثیت به افراد صورت نگیرد و ما امیدواریم جامعه رسانه‌ای روز به روز تعامل بیشتری با یکدیگر داشته باشند و دیوار کاذبی را بین رسانه‌ها کشور شاهد نباشیم و کارها را با تعامل به پیش ببریم. چرا که اگر کسانی دلشان برای کشور می‌سوزد باید اولویت‌های کشور را تعقیب کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار