عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه بخشی از معضلات اقتصادی کشور «فساد مالی» است، گفت: قوانین حاکم بر نظام مالی کشور ضعیف است.
کد خبر: ۲۸۸۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 31 August 2016
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه بخشی از معضلات اقتصادی کشور «فساد مالی» است، گفت: قوانین حاکم بر نظام مالی کشور ضعیف است.

به گزارش ایسنا، محمدحسن فطرس، اظهار کرد: وجود فسادهای مالی امر طبیعی بوده و در هر جامعه‌ای افرادی که به نفع خود کار کنند وجود دارد، البته خوشبختانه نسبت به گذشته شرایط بهتر شده است.

وی افزود: از بین بردن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان امور اداری و استخدامی در کشور توسط دولت قبل  زمینه را برای بروز فسادهای مالی فراهم کرده است.

فطرس با بیان اینکه علنی کردن افرادی که دارای حقوق‌های نجومی و یا فسادهای مالی هستند امری خیر است، عنوان کرد: فسادهای مالی و مسائلی از این قبیل چیزی نبوده که پس از اقتصاد مقاومتی به وجود آمده باشد بلکه دملی بوده که از قبل وجود داشت اما علنی کردن آن بر روی اعتماد مردم تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: اگر در جهت اصلاح فسادهای مالی و حقوق‌های نجومی عمل شود، به عملی شدن سازوکار اقتصاد مقاومتی کمک خواهد شد.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه متأسفانه ضربه‌ای که به قوانین و مقررات، عرف و اخلاق و حتی اعتقادات مذهبی وارد شده باعث بروز پدیده‌ای چون فساد در اقتصاد کشور شده است، اظهار کرد: دستگیری کارمندی که حقوق نجومی دارد، به تنهایی تأثیرگذار نیست بلکه باید زمینه‌های به وجود آمدن آن رفع شود.

وی با تأکید بر اینکه عدم برخورد با اشخاص و خارج نکردن آنها از سیستم و ریشه‌ای برخورد نکردن اعتماد مردم را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: با این وجود ساماندهی نابسامانی‌های موجود در کشور کاری پسندیده است.

فطرس با بیان اینکه درحال حاضر بسیاری از کارهایی که برای اقتصاد مفید نیست، در کشور عرف شده است، گفت: خیلی از کارهایی که برای اقتصاد مفید نیست، در کشور عرف شده و قبح آن از بین رفته است به‌طوریکه تنها گرفتن حقوق‌های نجومی فساد نیست!

وی تأکید کرد: اگر چارچوب‌ها مشخص و سازوکار درستی طراحی شود خیلی چیزها درست خواهد شد و زمینه‌ای برای سوء استفاده نمی‌ماند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد با اشاره به اینکه باید برروی سازوکارهایی که درست طراحی نشده است، کار شود، بیان کرد: فرهنگ «حساب به دینار و بخشش به خروار» که از قدیم در کشور وجود داشت، باید نهادینه شود.

فطرس خاطرنشان کرد: برای اینکه معضلات و مشکلات تاریخی کشور حل شده و اقتصاد غیرمولد اصلاح شود، بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد که در واقع این طرح بسیجی برای حل مشکلات است.

وی با اشاره به رشد اقتصادی در دوران پسابرجام نیز عنوان کرد: رشد اقتصادی کشور در این دوران با وجود کاهش درآمدهای نفتی از منفی 6 به مثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه قدرشناسی مردم از تیم مذاکره‌کننده می‌تواند امید دهد و موفقیت را بیشتر کند، گفت: کوشش و تلاشی که تیم اقتصادی دولت انجام می‌دهند، قابل تقدیر است هرچند این موفقیت آنچه که مدنظر بوده، نیست.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اظهار کرد: برجام در رشد اقتصادی کشور تأثیر داشته اما برای پیشرفت کشور و پشت سرگذاشتن عقب‌ماندگی تاریخی بیش از این نیاز به رشد داریم و تحقق آن نیازمند عزم ملی است.

فطرس با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران سیاست‌زده است، عنوان کرد: اقتصاد کشور ایران سیاست‌زده است اما باید ضمن توجه به سیاست، به منافع کلی جامعه توجه کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار