شهردار گناباد گفت: شیره توت از عسل گران‌تر است اما در گناباد به توت هیچ‌گونه توجهی نمی‌شود.
کد خبر: ۳۰۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵ 04 May 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از ایسنا، ميرزاعلی تقوی در اولين جشنواره توت‌تکانی كه در منزل باستاني شريعت گناباد برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: متأسفانه در حال حاضر، توت در گناباد تنها آلودگی‌های بهداشتی و محیطی ایجاد می‌کند.

وي توت نقلی، بی‌دانه، شاه‌توت، گربه و هراتی را توت رایج گناباد برشمرد و اضافه كرد: بیش از ۳۰ هزار اصله درخت توت در شهرستان وجود دارد.

شهردار گناباد تصريح كرد: بیشتر درخت‌های توت گناباد در حاشیه اراضی کشاورزی و به طول ۳۵ کاشته شده است.

تقوی با اشاره به اینکه درختان توت، عناب و سنجد با شرایط اقلیمی گناباد سازگار است، خاطرنشان کرد: در احیای کمربند سبز در گناباد به منظور جلوگیری از ورود ریزگردها به داخل شهر از این درختان استفاده خواهد شد.

وي در مورد خواص توت بيان كرد: رفع التهابات و مشکلات ادراری، عدم ضرر برای مبتلایان به قند خون،‌ پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، رفع یبوست، روان‌کننده مزاج، کاهش وزن، مناسب برای افراد کم‌خون، موثر در کاهش ترس، عصبانیت و افسردگی و رشد ناخن‌ها و تقویت چشم تنها برخی از خواص توت است.

تقوي افزود: با برگزاری این جشنواره سعی شده که خواص توت برای مردم بیان شود و اقدامات اولیه برای استفاده اقتصادی از توت فراهم گردد.

شهردار گناباد خاطرنشان كرد: جشنواره توت‌تکانی با همکاری مردم و در صمیمیت انجام شد و این جشنواره مقدمه‌ای برای کارهای مشارکتی با مردم خواهد بود؛ چرا که شهرداری همگام با مردم می‌تواند در جهت توسعه و آبادانی شهر اقدام كند.

تقوي افزود: متاسفانه اعضای شورای اداری از این برنامه بومی استقبال خوبی نكردند و امیدواریم در برنامه‌های بعدی شاهد حضور گسترده‌تر این عزیزان باشیم.

در بخش ديگري از اين جشنواره، عضو شورای اسلامي شهر گناباد گفت: جشنواره توت‌تکانی برای اولین بار با هدف حفظ مراسم سنتی گناباد که در بین مردم انجام می‌شده است، برگزار شد.

ابوالقاسم شفیعی افزود: توت دارای خواص گوناگون و توجیه اقتصادی است،‌ اما این خواص توت در میان مردم شناخته شده نیست.

وي ادامه داد: آگاهی دادن به مردم در این خصوص یکی دیگر از اهداف برگزاری این جشنواره است.

گفتني است؛ این جشنواره در منزل باستاني شريعت و به صورت همزمان در چهار منطقه کوی شرقی، خیابان غفاری ۱۴، خیابان المهدی و نوغاب برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار