کد خبر: ۳۰۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹ 06 October 2016
در دیدار فوق العاده حساس ایران و ازبکستان یکی از چهره های شناخته شده حریف را باید مهره خاص میزبان نامید. این بازیکن کسی نیست جز الکساندر لوبانوف گلر فصل قبل پرسپولیس.

الکساندر خیلی دیر به پیراهن تیم ملی کشورش رسید با این حال در یکی دو سال اخیر خیلی سریع بزرگترین رقیب خود ایگور نستروف را از میدان خارج کرد تا انتخاب اول کادر فنی ازبک ها برای ایستادن درون دروازه باشد.

لوبانوف ۳۰ ساله از سال ۲۰۱۵ شانس پوشیدن پیراهن تیم ملی کشورش را پیدا کرد تا امروز در سومین ایستگاه از رقابتهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برای یازدهمین مرتبه ازبکستان را همراهی کند.

اما این دروازه بان پر افتخار در فوتبال ازبکستان تاکنون چه عملکردی در عرصه ملی داشته است؟

۱۰ بازی ۶ کلین شیت
الکساندر از سال ۲۰۱۵ تاکنون در ده دیدار رسمی و دوستانه پیراهن تیم ملی ازبک ها را بر تن کرده که حاصل کار او فوق العاده بوده است.

این دروازه بان برابر تیم های آسیایی ۹ مرتبه شانس هنرنمایی داشته که حاصل ثبت ۶ کلین شیت مقابل قطر، بحرین(۲) فیلیپین، یمن و سوریه بوده است.

جالب اینکه ازبک ها با لوبانوف در ۹ دیدار یاد شده فقط به پیروزی رسیدند تا این رکورد جالب به نام او به ثبت برسد.

الکساندر با تیم ملی ازبکستان فقط یک مرتبه در دیدار دوستانه کشورش برابر کانادا طعم شکست ۲-۱ را چشید آن هم در شرایطی که گل پیروزی حریف را اکرم جان کمیل اف ۲۰ ساله، به اشتباه وارد دروازه تیم خودی کرد. گلی که در دقیقه ۸۱ درون دروازه الکساندر رویید.
چهره خاص و نام آشنای ازبکستان مقابل ایران +عکس

کدام ایرانی ها به لوبانوف گل بین المللی زده اند؟
الکساندر لوبانوف پیش از حضور کوتاه مدتش در نیم فصل دوم لیگ پانزدهم فوتبال برتر ایران ۲ بار شانس بازی برابر یک تیم ایرانی را پیدا کرده بود.

این گلر ملی پوش ازبک در لیگ سال ۲۰۱۵ قهرمانان آسیا با تیم پاختاکور در گروه A رقابتها برابر نفت منصوریان قرار گرفت.

در بازی رفت نفت روی اشتباه علیرضا بیرانوند در نحوه خروج از دروازه اش ۱-۲ به پاختاکور باخت در حالی که آن روز علی قربانی مهاجم حال حاضر استقلال دروازه لوبانوف را با ضربه دقیقه ۵۹ خود، یک مرتبه باز کرد.

در بازی برگشت هم اگر چه که تساوی یک-یک سهم دو تیم بود اما این بار یک پرسپولیسی اسبق، یعنی غلامرضا رضایی دروازه الکساندر و پاختاکور را در دقیقه ۲۵ گشود تا این دروازه بان برای دومین بار تجربه دریافت گل از ایرانی ها را در دیداری بین المللی پیدا کند.

کارنامه ایرانی
بررسی کارنامه ایرانی لوبانوف هم خالی از لطف نخواهد بود. این دروازه بان در میانه راه لیگ پانزدهم به اردوی پرسپولیس ها اضافه شد تا با توجه به مشکلاتی که برای سوشا مکانی به وجود آمد کمک حال این تیم درون چارچوب دروازه باشد.

نمایش لوبانوف در مجموع تماشاگر پسند نبود. با این حال در عمل پرسپولیس با استفاده از همین دروازه بان موفق شد تا پله دوم جدول بالا بیاید.

دروازه بان ازبک برانکو طی ۸ بازی تنها یک بار کلین شیت داشت، در حالی که ۱۰ گل دریافت کرد. با این حال ۳ گل از گلهای یاد شده در دیدار برابر ‌ذوب آهن (حسن زاده) سیاه جامگان (میثم حسینی) و ملوان (رافخایی) از روی نقطه پنالتی وارد دروازه او شد.

گلر ملی پوش ازبکستانی با پیراهن پرسپولیس برابر برابر سایپا، سیاه جامگان، سپاهان(۲) ملوان، ذوب آهن(۲) گسترش(۲) و راه آهن ۱۰ گل دریافت کرد تا به هر تقدیر نقشی قابل تامل در نایب قهرمانی پرسپولیس برانکو داشته باشد.

اهل کلین شیت باشگاهی نیست
جالب اینکه در فصل اخیر لیگ برتر ازبکستان هم تعداد کلین شیت های لوبانوف - بر خلاف دیدارهای ملی-زیاد نیست.

مرد شماره یک باشگاه پاختاکور پس از پیوستن مجدد به این تیم ۹ بازی انجام داده تا ضمن دریافت ۱۰ گل تنها یک بار برابر تیم قیزیلکیوم موفق به ثبت کلین شیت در هفته بیستم رقابتها شود.

البته لوبانوف پس از خروج از پرسپولیس خیلی زود از هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال ازبکستان به مهره ثابت تیم سرشناسش پاختاکور تبدیل شد.

نکته دیگر در مورد این دروازه بان افتخاراتی است که در سالهای اخیر بدست آورده است. الکساندر در سالهای ۲۰۱۴،۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ با پاختاکور قهرمان ازبکستان شده و به همین دلیل در میان تماشاگران این باشگاه جایگاهی خاص دارد.

به هر شکل باید دید این دروازه بان ۳۰ ساله در یازدهمین تجربه ملی خود پیش چشم تماشاگران خودی برابر مهاجمان بین المللی فوتبال ایران چه نمایشی را در تاشکند به روی صحنه خواهد آورد؟

آیا طلسم شکست ناپدیری ازبک ها برابر تیم های آسیایی با الکساندر لوبانوف شکسته خواهد شد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار