دیدار سفرای چهار کشور اروپایی با شهردار تبریز
تبریز از دیرباز به واسطه استقرار در مسیر جاده ابریشم و ارتباط با دروازه‌های تمدنی اروپا، پیشتاز دستاوردهای صنعتی و علمی ایران بوده است؛ این شهر، در عین حال، در پشتیبانی از ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی نیز پیش‌رو بوده است.
کد خبر: ۳۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 10 May 2015

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز، دکتر صادق نجفی در دیدار با سفرای کشورهای فنلاند، نروژ، سوئد و دانمارک در کشورمان، توسعه ارتباطات شهروندی را لازمه بسط همکاری‌های متقابل اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد. 

دکتر نجفی با اشاره به پیشنه تمدنی شهر تبریز در روند پیشرفت کشورمان، اظهار داشت: تبریز از دیرباز به واسطه استقرار در مسیر جاده ابریشم و ارتباط با دروازه‌های تمدنی اروپا، پیشتاز دستاوردهای صنعتی و علمی ایران بوده است؛ این شهر، در عین حال، در پشتیبانی از ارزش‌های اعتقادی و اخلاقی نیز پیش‌رو بوده است.

شهردار تبریز جایگاه اقتصادی شهر تبریز را یادآور شد و با بیان این‌که بازار تاریخی تبریز به عنوان یکی از کانون‌های بزرگ و مهم اقتصاد منطقه از دیرباز مطرح بوده است، ادامه داد: این نقش اقتصادی، تا به امروز تداوم داشته و طی آن، امروز شاهدیم که 10 درصد صادرات غیرنفتی کشور ایران از طریق استان آذربایجان‌شرقی و با محوریت تبریز صورت می گیرد؛ بعلاوه، هم‌اکنون، از مجموعه  8 هزار واحد تولیدی استان آذربایجان‌شرقی، 5 هزار در مناطق صنعتی تبریز، فعالیت دارند.

وی توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، فناوری‌های خدمات‌شهری، انرژی‌های نو، مسایل زیست‌محیطی و ایده‌های مبلمان شهری را از جمله موضوعات مستعد همکاری طرفین عنوان کرد.

دکتر نجفی نقش شهرداری‌ها را در گسترش ارتباطات شهروندی یادآور شد و تصریح کرد: شهرداری‌ها با توجه به ساختار غیردولتی، می‌توانند در توسعه تعاملات بین شهروندان گام‌های موثر بردارند؛ در این راستا توجه ویژه به مباحث گردشگری و زمینه‌سازی جهت حضور متقابل و مستمر شرکت‌ها و گروه‌های صنعتی در نمایشگاه‌های بین‌المللی طرفین، می‌تواند کارساز باشد.

حوزه‌های زیست‌محیطی و ذخیره انرژی، دو موضوع مستعد در توسعه تعامل دو جانبه

سفیر دانمارک در تهران، اظهار امیدواری کرد با توسعه مناسبات دوجانبه ایران با کشورهای نوردیک، فرصت‌های تعامل جدی بین طرفین فراهم شود.

 آندرس کریستین هوگارد، در دیدار شهردار تبریز با سفرای کشورهای نوردیک، اظهار داشت: امیدواریم سیستم همکاری دو طرف با انعقاد تفاهم‌نامه نهایی هسته‌ای، فرصت بیشتری جهت تاثیرگذاری داشته باشد.

کریستین هوگارد اضافه کرد: حوزه‌های زیست‌محیطی و ذخیره انرژی می توانند فرصت‌های تعامل مستعدی بین ایران و نوردیک باشد.

حمایت متقابل از تولیدات صنعتی، راهگشای توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی

سفیر سوئد در تهران، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از شرکای قدیمی و مهم تجاری و اقتصادی سوئد یاد کرد و گفت: این شراکت، سابقه‌ای طولانی و پایاپای را در قالب صادرات و واردات به خود اختصاص داده است.

پیتر تیلر در دیدار شهردار تبریز با سفرای کشورهای نوردیک، با اشاره به ساختار ارتباطی این کشورها، خاطرنشان کرد: کشورهای نوردیک علی‌رغم برخی تفاوت نظرهای سیاسی، از سال 1950 به بعد، هیچ محدودیتی برای ارتباط با هم نداشته‌اند؛  و  این موضوعی است که تعامل شهروندان آن‌ها را با یکدیگر راحت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که  ارتباطات ایرانی -سوئدی در سوئد بسیار بارز است، خاطرنشان کرد:این ارتباطات تا حدی است که حتی در دولت سوئد یک ایرانی حضور دارد؛ همچنین معاون پارلمان سوئد نیز یک ایرانی است.

سفیر سوئد در تهران، ادامه داد: اولین شهروند سوئدی در سال 1660 به ایران سفر کرده است.

به گفته تیلر،  حدود صد سال پیش سوئد با ایران، در زمینه ایجاد  مراکز ایجاد نظم و مقررات عمومی همکاری داشته است. 

سفیر سوئد در تهران، خودروهای سنگین ولوو و اسکانیا را از جمله برندهای معروف سوئد عنوان کرد و گفت: حمایت و معرفی متقابل تولیدات صنعتی، قطعا راهگشای توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی خواهد بود

دیدار با شهردار تبریز، یک «اولین» ارزشمند برای تبریز و کشورهای نوردیک است

سفیر فنلاند در کشورمان، دیدار سفرای کشورهای نوردیک با شهردار تبریز را فرصتی ارزشمند و کم نظیر توصیف کرد.

 هری کمراینن، در دیدار شهردار تبریز با سفرای کشورهای نوردیک، با بیان این‌که شهر تبریز، در بسیاری از موضوعات فرهنگی و اقتصادی، شهر اولین‌هاست، اظهار داشت: امروز شاهدیم که اولینی دیگر برای تبریز و کشورهای نوردیک رقم خورده و طی آن، سفرای کشورهای نوردیک، به طور گروهی با شهردار یک شهر پرافتخار دیدار می‌کنند.

وی با اشاره به قرابت فرهنگی کشورهای نوردیک گفت: ارتباطات مابین کشورهای عضو نوردیک، در پاره‌ای اواقات حتی از ارتباطات کشورهای حوزه اتحادیه اروپا نیز قوی‌تر است؛ به طوری که تمام ایده‌هایی که سازمان کشورهای اروپایی در لحظه‌ای تاسیس در آرزوی آن بودند، از دیرباز در کشورهای نوردیک جریان داشته است.

کمراینن با بیان این‌که بسیار مایل هستیم که این روند تعامل را به دیگر کشورها، از جمله جمهوری اسلامی ایران نیز انتقال دهیم؛ ادامه داد: توسعه ارتباطات دانشگاهی، حضور در بازارهای مشترک و همکاری در فناوری‌های حوزه سلامت می‌تواند محور مهم این همکاری باشد.

سفیر فنلاند همچنین از شهردار تبری برای حضور در هفته فرهنگی نوردیک در تهران که ماه آتی میلادی برگزار خواهد شد دعوت کرد.

حضور در تبریز، فرصت بررسی راهکارهای تعامل دوسویه را فراهم کرده است

سفیر نروژ در تهران، بر لزوم افزایش سطح همکاری های اقتصادی با کشورمان تاکید کرد.

خانم نورهیم اود‌لیزه، در دیدار در دیدار شهردار تبریز با سفرای کشورهای نوردیک، گفت: حضور در تبریز و آشنایی با قابلیت‌های اقتصادی و فرهنگی این شهر، فرصت مناسبی است برای بررسی راهکارهای موثر توسعه همکاری‌های دو جانبه.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان، ابراز امیدواری کرد، با نتیجه‌بخشی این مذاکرات، درهای جدیدی در روند همکاری‌های ایران و نوردیک ایجاد شود.

اود‌لیزه در عین حال متذکر شد: البته در دوره تحریم‌ها نیز ایران و کشورهای نوردیک، همکاری‌‌هایی با هم داشتند اما برداشته‌شدن تحریم‌ها گام بزرگتری در بسط این همکاری‌ها خواهد بود.

سفیر نروژ در تهران، اظهار داشت: سفر وزیر خارجه نروژ و همچنین هیئت پارلمانی فنلاند به تهران، زمینه مستعدی برای افزایش ارتباطات دو سویه ایجاد کرده است

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :