سايت «سوره سينما» قديمي‌ترين مرجع و تنها بانک جامع اطلاعاتي پيرامون جامعه سينمايي کشور است و مشخصات مربوط به بيش از 32 هزار سينماگر شامل معرفي افراد و فعاليت‌هاي آنان در اين بانک گردآوري شده است.
کد خبر: ۳۳۸۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱ 05 December 2016
 به گزارش تابناک مازندران،  به نقل از روابط عمومي سازمان سينمايي حوزه هنري؛ محمد حمزه زاده رئيس سازمان سينمايي حوزه هنري با اعلام اين خبر افزود: با توجه به قدمت، گستردگي، فراگيري و غنا و جامعيت اطلاعات بانک از يک ‌سو و مراجعه پيوسته علاقمندان و پژوهشگران به اين بانک با بررسي و ارزيابي به عمل آمده نياز به سلسله تغييرات ساختاري و گرافيکي در سايت فعلي احساس مي شود و اين يکي از برنامه‌هاي سازمان سينمايي حوزه هنري در آينده نزديک خواهد بود.
وي ادامه داد: علاوه بر اطلاعات مربوط به 32 هزار و 439 سينماگر از سال 1309 در اين بانک، سه هزار و 507 پروند فيلم شامل آلبوم عکس ها، خلاصه داستان و تيتراژ همچنين اطلاعات مربوط به 765 شرکت و فيلم‌هاي توليد شده آن معرفي شده است.
 
به گفته حمزه زاده ، سينماي ايران با بيش از ١٠٠ سال سابقه فيلمسازي از وجود قريب به هزاران متخصص فني و هنري در زمينه هاي گوناگون بهره گرفته و کيفيت سينماي ايران را بايد محصول تلاش هاي فني، استعدادها و مايه هاي هنري اين افراد دانست و بي شک گردآوري نام، مشخصات و تنظيم فهرستي از آثار و فعاليت هنرمندان و سينماگران و فعالان اين عرصه يکي از ضروريات عمده در پژوهش هاي تاريخي سينماي ايران است.
قائم مقام رئيس حوزه هنري با بيان اينکه سازمان سينمايي حوزه هنري که از پيشگامان و فعالان عرصه سينماست، در راستاي بسط و گسترش فرهنگ سينمايي کشور در سال 1382 اقدام به سازمان دهي و احداث بانک جامع اطلاعات سينماي ايران «سوره سينما» نموده که خوشبختانه علاوه بر ايجاد محيطي سالم و مفيد گامي بلند در اين عرصه حساس و مهم فرهنگي برداشته است. وي معتقد است پژوهش حلقه مفقوده بسياري از فعاليت‌هاي فرهنگي و سينمايي کشور است و قطعا، تقويت و توسعه بانک اطلاعاتي سازمان سينمايي حوزه هنري که بزرگ ترين مرجع اطلاعاتي سينماي کشور است مي تواند پاسخگو و تامين کننده بسياري از نيازها و ضرورت ها در اين عرصه باشد.
 
حمزه زاده با اشاره به اين نکته که بانک جامع اطلاعات سينماي ايران «سوره سينما» اولين و تنها بانک اطلاعاتي (ديتابيس) سينماي ايران است خاطرنشان ساخت: محتواي اين بانک شامل: تاريخچه سينماي ايران، معرفي فيلم هاي ساخته شده ايراني به همراه کليه اطلاعات مربوط به آنها (عوامل فيلم، مشخصات فني، خلاصه فيلم، بيوگرافي و سوابق هنري سينماگران ايراني) از سال پيروزي انقلاب اسلامي تا کنون مي باشد، بزرگترين گالري عکس سينمايي (شامل عکسهاي صحنه ،پشت صحنه و پوستر) براي فيلم‌ها، افراد و جشنواره ها، گزارش کامل از نتايج جشنواره هاي داخلي و بين‌المللي و رويدادهاي روز آن، امکان دسترسي به اطلاعات روز سينماهاي تهران به طور کامل،  بخش آرشيو عکس شامل عکس فيلم، پشت صحنه فيلم و هنرمندان مي شود.
وي اضافه کرد: همچنين پرونده کامل (شامل قوانين و مقررات، فيلم‌ها، جوايز، تصاوير و...) از اطلاعات مربوط به جشنواره‌هاي مهم سينمايي کشور مانند: جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، جشنواره بين‌المللي فيلم کودک و نوجوان، جشن خانه سينما، جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، جشنواره بين المللي فيلم رشد در اين بانک گردآوري شده و پرونده فيلم‌هاي سينمايي به تفکيک سال توليد از 1309 تاکنون در آن ارائه شده است.
 
رئيس سازمان سينمايي حوزه هنري با بيان اينکه دسترسي به اطلاعات شرکت‌هاي توليد و پخش از ديگر خدمات اين مرجع اطلاعاتي سينماي کشور است و فهرست کاملي از معرفي شرکت‌ها به همراه آدرس و شرح فعاليت‌ها در آن ارائه شده است. همچنين، اطلاعات مربوط به اعضاي صنوف مختلف سينمايي در آن تهيه و تجميع شده به عنوان مثال: آمار و اطلاعات تعداد چهار هزار و 27 نويسنده، چهل و هفت هزار و 522 بازيگر، سه هزار و 814 تهيه کننده سينما قرار گرفته و آمار بقيه صنوف مثل صدابردار، منشي صحنه، تدوين و... نيز ارائه شده است. وي خبر داد: اين بانک آمادگي دريافت اطلاعات جديد سينماگران و فعالان اين عرصه دارد و به طور قطع، با سير تحول و توسعه آن و اعمال تغييرات ساختاري و گرافيکي مرجعيت آن مضاعف هم خواهد شد. شايان ذکر است بانک جامع اطلاعات سينماي ايران «سوره سينما» در آدرس اينترنتي www.sourehcinema.com در دسترس عموم است.
برچسب ها: سينماگر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار