تابناک: طرحی که خود قرار بود دردی از دردهای اقشار متوسط و ضعیف جامعه را درمان کند خود به دردهای بسیاری گرفتار شده بود و دولت دهم هم در روزهای آخر رفتن خود این طرح به دولت یازدهم تحویل داد.
کد خبر: ۳۴۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴ 12 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، دولت های مختلف برای تامین مسکن که یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم است، در سال های اخیر سیاست های متفاوتی را اتخاذ کرده اند.

یکی از پر سر و صدا ترین سیاست ها در این راستا در دولت نهم آغاز شد. زمانیکه دولت راه خانه دار شدن مردم را از روشی متفاوت با سایر دولت ها کلید زد.

"مسکن مهر" که در ابتدا به مسکن 99 ساله معروف بود، استراتژی دولت احمدی نژاد برای تامین مسکن مورد نیاز متقاضیان این کالای اساسی و در عین حال همیشه گران بود.

دولت نهم سعی داشت در این طرح با حذف نرخ زمین، که همیشه دست خوش بورس بازی ها در کشور ما بوده است، قیمت تمام شده خانه را برای اقشار ضعیف و به ویژه زوج های جوان ارزان تمام کند.

طرحی که در ظاهر مطلوب و ایده آل به نظر می رسید اما به اندازه ای که روی کلیات این طرح کار شده بود، جزئیات و در اصل زیرساخت های این طرح مورد تدبیر قرار نگرفته بود.

زیرساخت هایی که عدم اندیشه در مورد آن سبب شد تا پس از اتمام طرح های مسکن مهر در برخی نقاط و علی رغم اینکه مردم هزینه های آن را پرداخت کرده بودند، دولت نتواند طبق موعد مقرر و با شرایطی که باید، خانه ها را به متقاضیان تحویل دهد.

عدم هماهنگی دستگاه اجرایی و خدمات رسان مانند، آب و برق و گاز از جمله چالش های این خانه های ساخته شده بود. حجم بالای این خانه ها و نیز کمبود بودجه در دستگاه های خدماتی و عدم واریز وجوه مورد نیاز برای تامین زیرساخت ها از سوی دولت به حساب شرکتها و وزارت خانه های ذی ربط سبب شد تا خدمات رسانی به مسکن مهر به مهمترین مشکل در این حوزه تبدیل شود.

اصرار دولت به ساخت این واحدها حتی در شرایطی که زیرساخت ها و امنیت اجتماعی در محل های احداث مسکن مهر تامین نشده بود، تنها متقاضیان این واحدها را سالها بلاتکلیف کرد.

طرحی که خود قرار بود دردی از دردهای اقشار متوسط و ضعیف جامعه را درمان کند خود به دردهای بسیاری گرفتار شده بود و دولت دهم هم در روزهای آخر رفتن خود مسکن مهر را به دولت یازدهم تحویل داد و این درحالی بود که هنوز بسیاری از مسائل در این پروژه ها لاینحل باقی مانده بود.

دولت یازدهم میراث دار مسکن مهری بود که چشم هزاران متقاضی به تکمیل و تحویل آن دوخته شده بود.

وام های مسکنی هم که دولت برای سازندگان مسکن مهر تعیین کرده بود کفاف تورم را نمی داد و اینگونه شد که بسیاری از واحدهای مسکن مهر در کشور نیمه تمام به حال خود رها شد.

از جمله استان هایی که این طرح را اجرایی کرد و با مشکلات آن هم روبرو بود، استان اصفهان با ۲۱۶ هزار و ۲۹۳ واحد از استان هایی بود که ساخت بیشترین تعداد واحد مسکن مهر را در دولت گذشته متعهد شده بود اما اصفهان نیز مانند سایر استان ها با چالش خانه های نیمه کاره و حجم بالای تقاضا مواجه بود.

بالاخره تصمیم دولت تزریق تسهیلات بیشتر به واحدهای مسکن مهر در کشور بود که بر همین مبنا 5 میلیون تومان به ازای هر واحد به مبلغ وام هر واحد مسکن مهر افزوده شد.

پیش از این میزان وام پرداختی به هر واحد مسکن مهر که هم از سوی تعاونی ها و هم از سوی انبوه سازان در حال ساخت است25 میلیون تومان بود که در این طرح، به 30 میلیون تومان افزایش یافت.

به گفته رئیس انجمن انبوه سازان استان اصفهان طرح های مسکن مهر شهر بهارستان تا پایان شهریورماه و دیگر طرح های مسکن مهر استان تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار