کد خبر: ۳۵۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 31 December 2016
افلاطون و ارسطو از بزرگان علم فلسفه بودند. شاید مشهورترین جمله‌ای که از علم این فلاسفه یونانی بین مردم دنیا باقی مانده این باشد که «هر معلولی علتی دارد». اگر قهرمانی تیمی در لیگ یا سقوط آن به رده پایین‌تر را بخواهیم معلولی بدانیم، شاید یکی از علت‌های وجودی آن نیمی از راهی باشد که تیم‌ها پشت سر گذاشته‌اند. نیمی از لیگ (به استثنای دیدار هفته پانزدهم ماشین‌سازی - سایپا که به تعویق افتاد  و 19 دی برگزار می‌شود) به پایان رسیده و در این بین وضعیت خیلی تیم‌ها مشخص شده است. پرسپولیس نیم‌فصل اول را با قهرمانی به پایان رساند و ماشین‌سازی هم قعرنشین بلامنازع شد، اما مسلماً نمی‌توانیم در فوتبال علم فلسفه را پیاده کنیم.

*تراکتورسازی

تنها تیمی که توانست سایه به سایه پرسپولیس حرکت کند، تراکتورسازی بود که این تیم 2 امتیاز با سرخپوشان تهرانی فاصله دارد. با این حال امیر قلعه‌نویی تیم بسیار خوبی را در این فصل راهی مسابقات لیگ کرده و تراکتورسازی یکی از مدعیان جدی قهرمانی محسوب می‌شود. تیمی که نسبت به پرسپولیس شرایط ویژه‌ای دارد که می‌تواند به خوبی از آن بهره ببرد و آن هم عدم حضور در لیگ قهرمانان آسیاست. شاید همین مسئله باعث شود تراکتورسازی در مقطعی از فصل بتواند از خستگی پرسپولیسی‌ها استفاده کرده و این تیم پیشی بگیرد. قلعه‌نویی این فصل در تراکتورسازی با بهره گرفتن از بازیکنان سرباز و خریدهای زیادی که انجام داد، توانسته تیمی قدرتمند بسازد.

*گسترش فولاد

شاید اگر گسترش فولاد تبریز یکی از تیم‌های سرخابی پایتخت بود، خریدهای ابتدای فصلش پر سر و صداتر از هر تیم دیگری می‌شد. جذب خسوس، بهترین دروازه‌بان لیگ پانزدهم، محمدرضا خلعتبری، رضا خالقی‌فر، لوسیانو پریرا، بابک حاتمی و چند بازیکن دیگر؛ فراز کمالوند، سرمربی گسترش فولاد یک هدف را با این خریدها دنبال می‌کرد و آن هم حضور در رتبه‌های بالای جدول و در صورت امکان کسب سهمیه آسیایی بود. با این حال شاید گسترش فولاد نتوانست در نیم فصل اول هدفی که داشت را به درستی دنبال کند، با این حال آنها تیم دست و پا بسته‌ای هم نبودند و در پایان نیم فصل 20 امتیاز کسب کردند. تیم تحت هدایت فراز کمالوند در حال حاضر در رده نهم جدول است.

*ماشین‌سازی

بازگشت ماشین‌سازی، قدیمی‌ترین باشگاه تبریزی‌ها به لیگ برتر فوتبال ایران خبری خوشحال کننده بود. این تیم با هدایت رسول خطیبی به سطح اول فوتبال ایران آمد و خریدهای پر سر و صدایی هم انجام داد. آندرانیک تیموریان، پیام صادقیان، سعید دقیقی، جلال رافخایی، مانوئل فرناندر (دروازه‌بان دپورتیمو لاکرونیا اسپانیا) و چند خرید دیگر خیلی‌ها فکر می‌کردند ماشین‌سازی در لیگ شانزدهم شرایط خوبی داشته باشد. در هفته‌های ابتدایی دقیقی و رافخایی با خطیبی به مشکل خوردند و این تیم را ترک کردند و محمد نصرتی هم برای بازگشت به فوتبال به جمع ماشین‌سازان پیوست تا تغییرات در تیم تحت هدایت خطیبی به این شکل صورت بگیرد. در ادامه عدم آمادگی تیموریان این بازیکن را نیمکت نشین کرد و او حتی از لیست 18 نفره هم کنار گذاشته شود، اما هیچکدام از این تغییرات به تغییر روند ماشین‌سازی کمک نکرد تا در نهایت رسول خطیبی رفتنی شود. در اواخر نیم فصل هم فرهاد کاظمی هدایت این تیم تبریزی را به عهده گرفته تا بلکه بتوند ماشین‌سازی بتواند در نیم فصل دوم بیشتر از 6 امتیاز بگیرد و از قعر جدول جدا شود.


این شرایط تیم‌ها در نیم فصل اول بوده و مطمئناً همین روند نمی‌تواند برای نیم فصل دوم هم ثابت باشد. در اصل باید گفت فوتبال فلسفه نیست که معیارهای ثابتی داشته باشد و نتایج نیم فصل اول علتی برای رقم خوردن همان نتایج در نیم فصل دوم نیست. تلاش تیم‌ها، تقویت شدن در نقل و انتقالات نیم فصل دوم، تغیرات احتمالی روی نیمکت‌ها و هر علت دیگری می‌تواند معلولی جدید برای تیم‌ها در نیم فصل دوم رقم بزند./تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :