هفته‌ی آخر لیگ برتر
هفته پایانی لیگ برتر خلیج فارس روز جمعه کلید می‌خورد و در مهم‌ترین و حساس ترین دیدار تیم‌های اول و دوم جدول یعنی تراکتورسازی تبریز و نفت تهران فینال مسابقات را از ساعت 19:30 برگزار می‌کنند.
کد خبر: ۳۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸ 14 May 2015

شاگردان تونی اولیویرا یا علیرضا منصوریان بایستی حریف قدرتمند خود را مغلوب کنند تا جام را در استادیوم یادگار امام (ره) بالای سر ببرند.

تراکتورسازی نباید مسائل را به اما و اگرها برساند. این تیم باید بتواند قهرمانی را با شایستگی و قدرت تمام، همانند بازیش در برابر استقلال تهران به دست آورد.

این هفته در آخرین دیدارهای این فصل لیگ برتر فوتبال کشورمان به طور همزمان انجام شده و چهره‌ی تیم‌های قهرمان، راه یافتگان به لیگ قهرمانان آسیا، و همچنین تیم‌های سقوط کننده به لیگ یک شناخته خواهد شد.

فینال خاص

برخلاف ادوار گذشته که گاهی تکلیف قهرمان قبل از هفته پایانی مشخص می‌شد و یا قرعه تیم شانس اولی طوری می‌افتاد که تقریباً می‌شد نتیجه را پیش‌بینی کرد، حال تراکتورسازی و نفت به‌عنوان 2 تیم هم امتیاز به مصاف هم می‌روند و از طرفی چون تیم سوم جدول یعنی طلایی‌های سپاهان، با یک امتیاز کم‌تر تعقیب‌کننده این 2 تیم است، پس مساوی دوئلی می‌تواند باشد که هر 2 حریف را نابود می‌سازد و بنابراین یا شاگردان تونی اولیویرا یا علیرضا منصوریان بایستی حریف قدرتمند خود را مغلوب کنند تا جام را در استادیوم یادگار امام (ره) بالای سر ببرند.

تراکتور، دریای انگیزه و امید

هنگامی‌که برخی حواشی حول سرخ‌پوشان تبریزی ایجاد شد، امید هواداران برای رسیدن به جام قهرمانی کمی کم‌رنگ شد اما وقتی پیروزی فوق‌العاده 4 بر یک برابر استقلال تهران در آزادی به دست آمد، روحیه و انگیزه‌ای بسیار مضاعف و تاریخی در میان تراکتوری‌ها و هواداران پرشورشان به وجود آمد.

ستاره بی‌چون‌ و چرای بازی استقلال، سامان نریمان جهان، ازجمله بازیکنانی است که انتظار می‌رود با انگیزه بالایی که دارد بار دیگر برای تراکتور خوش بدرخشد و کار تبریزی‌ها را برای رسیدن به نخستین قهرمانی این تیم آسان‌تر سازد.

وی دراین‌باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: دوست دارم در بازی آخر هم گل قهرمانی تراکتورسازی را بزنم که قطعاً اندازه این هتریک شیرین خواهد بود، شاید هم بیشتر.

این بازیکن جوان تأکید می‌کند: بعد از چند سال باید یک قهرمانی در لیگ برتر را تقدیم مردم آذربایجان کنیم. همه‌چیز دست خودمان است و در تبریز با حمایت هواداران می‌توانیم هر تیمی را شکست دهیم. بازی سختی داریم ولی محکوم‌به شکست نفت تهران هستیم.

لوسیانو ادینیو مهاجم برزیلی تراکتورسازی که فصلی موفق با این تیم را پشت سر گذاشت و حال با 19 گل زده آقای لیگ برتر محسوب می‌شود، دوباره تأکید دارد که به وعده‌اش برای آقای گل شدن با 21 گل عمل می‌کند. او عنوان می‌کند: آقای گلی بدون قهرمانی برای من اصلاً شیرین نیست. روز جمعه 2 گل به نفت می‌زنم و جشن قهرمانی می‌گیریم.

جام اولی‌ها

هیچ‌ یک تیم‌های تراکتور و نفت در تاریخ 14 ساله لیگ برتر خلیج‌فارس موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده‌اند. تراکتور و نفت به ترتیب طی سال‌های 88 و 89 توانستند جواز حضور در لیگ برتر را به دست آورند و البته روند رو به رشدی داشتند. با این‌حال نفت در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های کم‌تری ازنظر اقتصادی نسبت به تیم تبریزی انجام داده است.

زرد پوشان تابه‌حال 2 بار عنوان پنجمی و یک‌بار سومی را به دست آورده‌اند. سرخ‌های آذربایجانی نیز در لیگ برتر یک‌بار پنجم شده‌اند و 2 بار نائب قهرمان. با این حساب اگر هر یک از این 2 قهرمان شوند، جام اولی به شمار می‌آیند.

تقابل دستیاران کارلوس کی‌روش

از نکات جالب این دیدار این است که سرمربیان هر 2 تیم روزگاری دستیار کارلوس کی‌روش سکان‌دار حال حاضر تیم ملی بودند. تونی اولیویرا که هم‌وطن کی‌روش است مدتی در تیم‌های ملی پرتغال و امارات وی را همراهی می‌کرد.

منصوریان نیز در اواخر مسابقات مقدماتی جام جهانی 2014، به‌عنوان آنالیزور و کمک‌مربی به لیست دستیاران سرمربی پرتغالی تیم ملی اضافه شد و پس از قطعی شدن صعود تیم ملی به جام جهانی، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

لیگ برتر بعد از 10 سال با قهرمان واقعی؛ میانگین 2 امتیاز از هر دیدار

تراکتورسازی و نفت هم‌اکنون با 29 بازی انجام شده 57 امتیازی هستند و اگر یکی از این دو بتواند دیگری را شکست دهد، 60 امتیازی شده و با میانگین 2 امتیاز به ازای هر بازی، عنوان قهرمانی را کسب می‌کند. این میانگین برای آخرین بار در لیگ چهارم توسط فولاد خوزستان ثبت شد و پس‌ از آن هیچ‌کدام از قهرمانان لیگ برتر نتوانستند به آن برسند.

نفت به دنبال رکورد 2 جام در 3 هفته

شاگردان منصوریان اگر بتوانند در 25 اردیبهشت تراکتورسازی را در تبریز مغلوب کنند و جام قهرمانی لیگ برتر را با خود ببرند، به فاصله زمانی تقریباً 17 روز به مصاف ذوب‌آهن اصفهان می‌روند تا فینال جام حذفی را برگزار کنند و در صورتی‌ که بتوانند این جام را هم از آن خود کنند به رکوردی تاریخی در فوتبال ایران دست می‌یابند و قطعاً این موضوع می‌تواند به سکوی پرتاب بسیار بلندی در آینده برای بازیکنان و سرمربی جوان نفت بدل شود.

سپاهانی‌ها به دنبال نیجه تساوی در تبریز

در هفته 30 لیگ برتر، سپاهان برابر سایپا صف‌آرایی می‌کند و به نظر نمی‌رسد که شاگردان مجید جلالی سد راه بزرگی برای رسیدن قناری‌های اصفهانی به قهرمانی باشد. اگر پیروزی سپاهان را قطعی بدانیم، تنها نتیجه تساوی در دیدار نفت و تراکتور می‌تواند یار این تیم برای قهرمان شدن باشد. به‌طوری‌که خلعتبری ستاره طلایی پوشان معتقد است: فعلاً که شانس‌های اصلی تراکتورسازی و نفت هستند، آن‌ها اگر در هفته آخر برنده شوند، برد ما مقابل سایپا فایده نخواهد داشت. چشم‌انتظار تساوی تراکتورسازی و نفت هستیم و امیدواریم نتیجه‌ای غیرازاین اتفاق نیفتد. دوست دارم اولین قهرمانی‌ام را در لیگ برتر تجربه کنم و امیدوارم این اتفاق رخ دهد. در آخرین بازی باید سه امتیاز را بگیریم تا منتظر تساوی تراکتورسازی و نفت باشیم.

رقابت های پائین جدول

در انتهای جدول سقوط نفت مسجد سلیمان به لیگ یک قطعی شده و پیکان و استقلال خوزستان و ملوان و راه‌آهن هم فانوس به دستان پائین جدول‌اند. البته در این میان کار راه‌آهن برای ماندن در لیگ چندان دشوار نیست و این تیم تنها با یک تساوی در تهران و مقابل گسترش فولادی که با حتمی شدن ماندگاری‌اش در لیگ برتر با پیروزی درخشانش در برابر پرسپولیس تهران، انگیزه‌ی چندانی برای بازی ندارد، در لیگ برتر ماندگار خواهد شد.

و اما در هفته‌ی آخر لیگ برتر دربی سرخابی در تهران هم برگزار خواهد شد. دیداری که برای هر دو تیم از جنبه‌ی حفظ اعتماد هواداران‌شان اهمیت بسیاری دارد و تا حدی می‌تواند به التیام دردهای آنها که حاصل ناکامی‌های این دو تیم در لیگ بوده است کمک کند.

خلاصه که هفته‌ی آخر لیگ برتر خیلی دیدنی است. به امید خدا با قهرمانی تراکتور خیلی دیدنی‌تر هم خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :